AdB schreef :
Even ter aanvulling van YB, zie het als een gitaar of viool snaar.
Bij een bepaalde spanning op de stag, gecombineerd met een windhoek
en windsterkte, zal de stag zijn eigen resonantie-frequentie generen.
En dus geluid maken.
Je zou in het midden van de dynema stag een dunne lijn kunnen insplitsen
en dan het lijntje er omheen wokkelen over een lengte van minimaal een
kwart van de totale staglengte.
De mast van mijn Tornado catamaran staat ook te "zingen" bij een bepaalde
windhoek en sterkte, ik los dat op door de grootzeilval om de mast te
wikkelen op de wal.
Het gaat er in principe om dat je de luchtstroom langs het stag onderbreekt.
Grt, A
je vergeet naast spanning nog het gewicht. Een hoger gewicht geeft altijd een lagere resonantei frequentie.
Dat gaat met de wortel van de massa en zal dus bij Dyneema √8 =2,8 keer lager zitten dan bij staal van dezelfde diameter .
Aangezien een stag van staal vrijwel dezelfde spanning zal hebben als een van dyneema en bovendien die van Dyneema wat dunnen kan zijn zal de frequentie navenant ;ager uitvallen en al gauw aan de grens of buiten je gehoor vallen.
Om diezelfde reden zijn de snaren van een snaarinstrument voor de lage tonen dikekr dan voro de hoge tonen.
Ad