Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastondersteuning

Mastondersteuning 28 juli 2019 11:41 #1067017

Goedendag,
Ik heb nogal last van een pompende mast. Normaal hees ik een fender in de mast to net boven de zalingen waardoor het verholpen was. Nu was 3 weken geleden het touwtje gebroken en heb daarna de fender niet terug gehangen.

Na 3 weken kom ik weer aan boord en is de mast ondersteuning verbogen en in gezakt. Deze ga ik dan ook vervangen.

Wat zou sterker zijn? Een houten balk van 6x6cm of een rvs buis van 42,4 mm zoals er nu in staat?

Hout ik makkelijker zelf bewerken en monteren. Rvs buis zou ik 2 bevestiging plaatsjes aan moeten laten lassen.

Grt ronald
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 11:44 #1067019

Interessant! Hoe strak stonden wanten en stagen?
Aluminium zet ietsje meer uit met temperatuur dan RVS (de stagen).
Maar dat lijkt me niet voldoende om deze knik te veroorzaken.
Het hout van de boot zal wel krimpen met deze hete droogte, en dat geeft dan misschien het laatste zetje...
Kan je deze rvspaal niet weer recht laten maken?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 12:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 12:06 #1067025

Denk idd dat de warmte ook Heeft meegeholpen. Terug buigen zou misschien ook nog kunnen maar denk dat de sterkte van de rvs buis er dan niet beter op wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 12:10 #1067026

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
1. Wat is een pompende mast?

2. Ik zou voor RVS gaan, en dan wat dikker/steviger dan wat je nu hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 12:14 #1067027

Zo'n dunwandig rvs buisje stelt constructief gezien weinig voor. Dat is nu wel gebleken.
Rechtbuigen kun je vergeten: dat lukt nooit goed.

Vervang het liever door een dikwandige pijp van rvs of gewoon staal. Bij dikwandige pijp kunnen de lassen (naar de flenzen toe) veel sterker gemaakt worden dan die flutlasjes die er nu zitten.

Hout kan ook: dat is goed bestand tegen drukkrachten, trillingen en vermoeiing. Zorg dan wel voor een rechtdradig stuk hout zonder kwasten en scheuren.

Sterkte, zowel voor jou als voor je maststeun!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 13:23 #1067046

Voor een boot van deze lengte zou ik zeker een buis nemen van 60mm dikwandig. Bijv. min imaal 60,3*3mm ( standaard maat) .
In Nederland lastig te vinden voor kortere lengstes dan 6 meter maar eventueel hier wel( heb ik ookit besteld).
www.haase-edelstahl.de/edelsta...liert-l-1000-mm.html + verzendkosten naar Nederland €18
Of anders hier , daar heb ik mijn dieselleiding besteld:
www.hoerr-edelstahl.de/Edelsta...NDARD-EDELSTAHL.html
Scheelt de helft maar is dan wel 304 en geen 316 maar dat is binnen geen probleem.
Ad
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 13:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 17:06 #1067083

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Als je het zelf wilt doen, neem dan hout, zoals Berghout 2 ook zegt. 6x6 cm of beter nog 7,5x7,5 cm . Zoek een mooi stuk eiken zonder gebreken en rond de hoeken wat af. Staat ook nog mooier in een houten interieur :laugh: DarkRedMeranti kan natuurlijk ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 18:07 #1067094

Misschien beetje rekenen aan de verschillende houtsoorten?
Hier kun je alle gegevens vinden . houtinfo.nl/sites/default/file...gevens_mrt2014_0.pdf
Bijv. Europees eiken heeft een druksterkte ( en daar gaat het hier om) van ca. 23 N/mm oftewel 2,3 kg/mm2
Dat betekent voor een balk van 6*6 cm dus 8280kg .
Wat je nodig hebt si wat lastiger. Tel de maximale trekspanningen van de verstaging bij elkaar op en wel 20% van de treksterkte ( de hoeken even verwaarlozen , dat geeft alleen extra reserve ) en kijk of dat met de druksterkte overeen komt.
Alleen dan kom je aardig goed uit.
Voor stalen pijp ( voor het gemak maar ST55 nemen voor rvs) kom ik voor een 60*3mm pijp ongeveer 25% sterker uit dan die eikenhouten balk ( als ik het tenminste goed berekend heb :unsure: ).
De pijp kun je hier uitrekenen:
www.johannes-strommer.com/rech...n-von-staeben-euler/
Of hier voor de niet Germanen ;)
translate.google.nl/translate?...von-staeben-euler%2F

Ps. Die website kende ik al omdat ik daar al een keer de benodigde afmetingen voor de bokkepoot van mijn strijkinstallatie mee heb berekend ;)
Ad
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 18:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 18:27 #1067099

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Leuk berekend YB. Hoe kom je uit met mijn voorstel om 7,5x7,5 cm ( 3”x3”) te nemen? Er zijn vast wel tropische houtsoorten die sterker zijn dan eiken. Peroba de Campos bijvoorbeeld of Bankirai.
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 18:30 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 18:38 #1067102

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik vaar in die andere Nederlandse houten boot daar dit probleem niet en geen mastpaal de constructie vangt die kracht op. Echter als zo'n RVS paal het begeeft zou ik inderdaad zoals al aangegeven door anderen bijv YB voor een buis met grotere diameter gaan die heeft meer stevigheid ook wat dikkere wanddikte helpt.
Op die buis kan een aantal ton druk komen te staan dus dat is een zwaar belast ding.
Mogelijk is het slim even uit te laten rekenen hoe sterk zo'n buis moet zijn en welke buis die kracht kan hebben om een volgende geknikte buis of erger mast over boord want dat komt ervan, te voorkomen.
Micro Harderwijk bijv kan zo'n buis leveren.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 18:39 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 18:44 #1067106

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Wat is een pompende mast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 18:59 #1067108

Bedankt. Verstaging is 6mm.
Volgens mij is de breeksterkte 3089kgs
Moet ik dan alleen met de topwanten rekenen? Deze trekken de mast natuurlijk naar beneden.
Boot is voorzien van voorstag, achterstag, topwznt, 1x onderwant en een babystag.

Kan in NL maximaal rvs wanddikte 2,6 mm vinden. Buis dia is 42,4 mm? Deze dia heb ik nu ook. Alleen de wanddikte weet ik niet.

Kan ook een grotere diameter bestellen maar dan is de wanddikte ook max 2,6mm. Vraag me dan af welke sterker zou zijn.

Hout is ook nog steeds een optie. Als ik dan bv Azobe neem van 6x6 kom ik op een druksterkte van ruim 15 ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 19:20 #1067115

Mast trilt als je in een haven ligt. Schijnen sommige boten last van te hebben. Wordt voorkomen of verminderd door de luchtstroom rond de mast te onderbreken door bv een fender naar boven te hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 20:22 #1067124

Billiebobslee schreef :

Kan in NL maximaal rvs wanddikte 2,6 mm vinden. Buis dia is 42,4 mm? Deze dia heb ik nu ook. Alleen de wanddikte weet ik niet.

Kan ook een grotere diameter bestellen maar dan is de wanddikte ook max 2,6mm. Vraag me dan af welke sterker zou zijn.

Hout is ook nog steeds een optie. Als ik dan bv Azobe neem van 6x6 kom ik op een druksterkte van ruim 15 ton.

Er zijn pijpen leverbaar met allerlei wanddiktes. Misschien moeilijk te krijgen voor een particulier die maar een klein stukkie nodig heeft, maar met wat rondvragen bij allerlei bedrijven zal het wel lukken.
Wat is er trouwens mis met gewoon staal?

Als het hout wordt zou ik niet gauw voor azobe kiezen. Dat is vaak sterk kruisdradig wat niet gunstig is voor de druksterkte. Bovendien stink het.
Ik denk eerder aan essen, bangkirai of massaranduba. Die houtsoorten zijn ook mooi bestand tegen uitknikken, wat een zwak punt is bij pijp.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 20:31 #1067125

Met staal is ook niets mis. Makkelijker te verwerken ook.
Ik ga eens even op zoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 20:39 #1067128

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Als je voor hout gaat (en waarom niet) zou ik geen balk uit 1 stuk nemen maar latten verlijmen tot de juiste maat. Een lijmverbinding is sterker dan het hout zelf en je kan dan de latten zo op elkaar lijmen dat de paal beter bestand is tegen kromtrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 21:05 #1067133

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
In Principles of yacht design geven ze 0,85 x de waterverplaatsing op als druk op de mastvoet. Dus als het schip 3 ton weegt zou je 2,25 ton druk krijgen daar maar ik heb er geen verstand van dit moet je ergens uit laten rekenen een ontwerper rekent dit op de achterkant van een sigarendoos waarschijnlijk zo uit.
Maar die Azobe paal die 15 ton kan houden is in elk geval zat genoeg :laugh: maar ik zou ook het argument van Berghout in acht nemen iets als essen heeft een hele mooie draad daar maakt men ook wrangen van dus dat geeft al aan dat het veel kan houden. Maar staal is een materiaal wat beetje makkelijker is dat is uniformer dan hout.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 21:07 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 21:51 #1067145

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De maximale drukspanning gaat het hier niet om, de steun is op knik bezweken.
Als je een hogere kniklast wil kunnen dragen helpt een grotere diameter pijp. (En aanzienlijk meer dan een grotere wanddikte; daarom is een pijp véél beter bestand tegen knik dan massief met hetzelfde oppervlak qua doorsnede)
Zie ook nl.wikipedia.org/wiki/Knik_%28...eleer%29?wprov=sfla1 onder "Eulerknik". Een grote E (stijf) en een grote I (dus grote diameter) werken mee, lengte werkt tegen.

Vwb welke houtsoort: het gaat er hier dus niet om welke houtsoort het sterkst is, maar welke het stijfst is. Dat is prima terug te vinden in de tabellen vooraan in het Houtvademecum. Die ligt niet waar ik ben, dus daar kan ik verder niet mee van dienst zijn.

Edit:
Die bevestigingsplaten aan de einden zijn trouwens van belang: hoe groter, hoe beter. Wat je wil bereiken is dat de steunpaal aan de einden is "ingeklemd", als in: niet kunnen draaien rondom een horizontale as. Dat scheelt een factor vier in de kniklast die gedragen kan worden.
Zie ook (bijvoorbeeld): www.maschinenbau-wissen.de/skr...re/134-knicken-euler
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 22:25 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 28 juli 2019 22:30 #1067148

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
De nu gebruikte buis is gezien de maat waarschijnlijk een rvs ¨steiger¨buis. Stalen steigerbuizen hebben, verwerkt in een steiger vaaak een draagvermogen van 200-300kg/m2. Meer draagvermogen nodig, dan worden er gewoon meer buizen gebruikt. Deze buizen zijn sterker dan een rvs buis in dezelfde maat, in ieder geval buigt de rvs buis eerder.
ik zou of een houten steun maken op dezelfde manier als veel holle houten masten worden gemaakt, of een dikke stalen buis: www.ijzershop.nl/stalen-metris...n-buis-60-x-5mm.html
Als je deze buis krom weet te krijgen..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 22:33 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 29 juli 2019 06:23 #1067167

JotM schreef :
............ daarom is een pijp véél beter bestand tegen knik dan massief met hetzelfde oppervlak qua doorsnede)............

Het is niet mijn gewoonte om door te neuzelen in een topic nadat ik eenmaal mijn inbreng heb geschreven.
Maar helaas: hier komt het oude apenbroodje weer langs, wat ingrijpen vereist.
Pijp is (bij dezelfde diameter) dus NIET beter bestand tegen knik dan massief. Dit geldt voor staal en ook voor hout (dus een holle mast is niet sterker/stijver dan een massieve) en alle andere materialen.

(Nou ja, PER KILO is pijp RELATIEF stijver dan massief, maar daar gaattut hier niet om.)

Wim
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 29 juli 2019 06:36 #1067170

nogmaals bedankt allen!

KLein vraagje nog. Zou ook nog een optie zijn om van staal vierkante koker te gebruiken van 50x50 met een wanddikte van 3mm. Wat zou sterker zijn. Ronde buis of vierkante/rechthoekige koker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 29 juli 2019 08:28 #1067192

jerry schreef :
Leuk berekend YB. Hoe kom je uit met mijn voorstel om 7,5x7,5 cm ( 3”x3”) te nemen? Er zijn vast wel tropische houtsoorten die sterker zijn dan eiken. Peroba de Campos bijvoorbeeld of Bankirai.

Ja , hallo , nog meer te zeiken :angry:
Er werd hier eiken voorgesteld en daarom heb ik dat als voorbeeld aangehaald om te kunnen vergelijken met een rvs pijp.
Voor alle andere houtsoorten mag je lekker zelf uitzoeken in het lijstje wat ik gelinkt heb.
Wat denk je waarom ik dat gedaan heb?
Je kunt trouwens wel m.b.v. de berekeningen met eiken veel makkelijker uitrekenen wat er bijv. voor bankirai nodig is .
Dan zie je dat dat niet eens zoveel scheelt nl. een druksterkte 23 voor Eiken en 29 voor bankirai. Scheelt dus zegge en schrijve 11% op de afmetingen dus i.p.v. 75*75 wordt het 67*67 :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 29 juli 2019 08:39 #1067194

Billiebobslee schreef :
nogmaals bedankt allen!

KLein vraagje nog. Zou ook nog een optie zijn om van staal vierkante koker te gebruiken van 50x50 met een wanddikte van 3mm. Wat zou sterker zijn. Ronde buis of vierkante/rechthoekige koker?

Mag je zelf vergelijken met dat programmaatje wat ik eerder geplaatst heb.
Voor vierkante pijp gewoon "rechteck Rohr"nemen en wanden gelijk en gelijk dik maken .
Dan zie je dat een vierkante pijp met dezelfde afmeting en wanddikte veel sterker is.
Dat komt o.a. omdat als diameter hier de diagonaal telt en die is veel groter en natuurlijk ook vanwege de hoeken die veel sterkte geven. En het totale dorosnede oppervlak van het staal is groter.


En @ JotM,
Dat programmaatje berekent ook de kniksterkte , dus geheel naar jouw wensen. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 08:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 29 juli 2019 08:55 #1067199

Het gebruik van hout is nog van vóór de IJzertijd.
En sommige genoemde houtsoorten zou ik niet doen:
- Eiken: werkt veel te veel
- Bankirai: ruikt naar kots
- Azobe: stinkt ook vies.

Daarnaast moet je hout weer onderhouden, lakken, schuren, dat soort narigheid.
Mooie ronde RVS paal. Niet vierkant, daar stoot je je te hard aan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastondersteuning 29 juli 2019 10:47 #1067226

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Yellow Boat schreef :
jerry schreef :
Leuk berekend YB. Hoe kom je uit met mijn voorstel om 7,5x7,5 cm ( 3”x3”) te nemen? Er zijn vast wel tropische houtsoorten die sterker zijn dan eiken. Peroba de Campos bijvoorbeeld of Bankirai.

Ja , hallo , nog meer te zeiken :angry:
Er werd hier eiken voorgesteld en daarom heb ik dat als voorbeeld aangehaald om te kunnen vergelijken met een rvs pijp.
Voor alle andere houtsoorten mag je lekker zelf uitzoeken in het lijstje wat ik gelinkt heb.
Wat denk je waarom ik dat gedaan heb?
Je kunt trouwens wel m.b.v. de berekeningen met eiken veel makkelijker uitrekenen wat er bijv. voor bankirai nodig is .
Dan zie je dat dat niet eens zoveel scheelt nl. een druksterkte 23 voor Eiken en 29 voor bankirai. Scheelt dus zegge en schrijve 11% op de afmetingen dus i.p.v. 75*75 wordt het 67*67 :P
Ad
Sorry Yellow Boat, ik was inderdaad te lui om zelf in die formules te duiken.Ik ben meer van het op het oog en het gevoel dimensioneren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl