Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: mast neerhalen

mast neerhalen 27 sept 2019 19:04 #1087903

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Heb een mast van 9,60 die ik in m'n eentje kan tillen, maar toch is het verdraaid lastig om dat ding te strijken. Ook als je er een systeem voor hebt met sprenkel en strijkwanten en zo, kan er eenvoudig een ongeluk in een klein hoekje zitten - even een golfje en het ding springt uit z'n maststut bijvoorbeeld.

Ergo: neem de tijd, spreek alles nog eens door, ga langzaam en zorg ervoor dat je alles vast klaar hebt liggen wat je nodig hebt. En ga niet er aan de achterkant niet onder staan totdat je hem gewoon met je handen kunt aanpakken en ga er aan de voorkant niet voor staan tot datzelfde moment. Als je mastvoet het begeeft schiet het hele gebeuren naar voren. Klinkt gevaarlijk, valt wel mee, als je je hoofd er maar bij houdt.
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 19:04 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 27 sept 2019 19:28 #1087916

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
rooiedirk schreef :
In geval van twijfel niet zelf strijken! Bij strijken worden de krachten steeds groter en als ze te groot worden gebeuren er ongelukken. (Iets met een point of no return)
Bij het mast zetten kan je gerust wat experimenteren. Dan worden de krachten naarmate de mast rechterop komt steeds kleiner.
En als je WEET dat zetten goed gaat, moet je ook kunnen strijken.
Precies!
En verder: nooit zonder strijktalie.
Je kunt nu wel denken dat je op vlak water de mast met twee man wel even op kunt vangen maar één verkeerde stap van je maat waardoor ook jij je evenwicht verliest en je mast zwaait onhoudbaar opzij. Ook een kleintje.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 27 sept 2019 19:31 #1087918

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik strijk bij de kolibri alleen het mastje gewoon met het fokkeschoot.
Maar dat ging me afgelopen jaar een keer mis door een onhandige fout, ik en mast belanden op het luik, een scheurtje in het luik door dat vele gewicht, zonde kan wel weer gelijmd maar enfin.
Die kwarttonner is zoveel groter en heeft zoveel meer mast dan een kolibri 560 dat iets van een strijkhulp in de vorm van bokkenpoten o.i.d. nodig is!
Als je dat niet hebt, laten strijken! Het is dan wel aanbevelenswaardig een keer een strijkhulp te maken want dan kan het wel en kun je het ook onderweg eventueel en word Zeeland via binnendoor een stuk bereikbaarder (met een platte mast vaar je als "motorboot" in 3 dagen binnendoor naar Zeeland kun je bijna onder elke brug door.)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 19:33 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 27 sept 2019 20:58 #1087943

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Wat een heerlijke discussie, maar voor 37 euro ben je van al het gedonder af, en loop je geen risico. Als je dat te veel geld vind, verkoop je boot, want er zullen veel meer kosten komen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 27 sept 2019 21:04 #1087946

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Wadloper schreef :
Wallaby schreef :
Ik heb altijd op mijn W725 zelf de mast gestreken. Met twee man gaat dat prima zolang je maar ergens rustig kan liggen. Eerst alle stagen losmaken, voorstag als laatste. Een man houdt voor de voorstag vast en de ander naast (!) de mast deze naar beneden begeleiden. Let op, er komt een punt waarbij de voorstag geen goede hoek meer heeft om trekkracht te leveren, maar tegen die tijd heb je mast al zover naar beneden dat je die verder met hand naar beneden kan begeleiden. Gewoon rustig aan doen en het komt goed. Je kan op omgekeerde wijze de mast ook zelf weer zetten. Succes!

Hierboven spreekt de ervaring.

Ik vermoed dat de meeste Waarschip kwarttonners een houten mast hebben, die relatief licht is. Zo'n mast kun je inderdaad 'naar beneden lopen'. Eerst laten zakken op de voorstag, waarna de tweede man de mast opvangt en hem het laatste stuk naar beneden begeleidt.
martinw schreef :
Wadloper schreef :

Hierboven spreekt de ervaring.

Ik vermoed dat de meeste Waarschip kwarttonners een houten mast hebben,

Dat denk ik dus niet. Geldt waarschijnlijk nog wel voor de voorloper van de kwarttonner de 7.10 maar de meeste kwarttonners hebben een alu mast.

Klopt, de Kwarttonner heeft een aluminium mast, maar deze is zeer licht. Ik kon de mast in mijn eentje tillen, alleen dat ding is lang en onhandig, dus met twee man wel zo handig.

Als het goed is kan je mastvoet schanieren bij de W725, zo zijn wel de meeste mastvoeten gemaakt. En waarom iets betalen als je het zelf kan doen? Is ook een goede leerschool, kan handig zijn voor het geval dat het nodig is. Zelf ook een paar keer tijdens het seizoen naar beneden gehaald voor onderhoud/reparaties (vervangen toplicht e.d.).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 08:22 #1088011

ISO788 Hans schreef :

ik ben geen berenbijter maar strijk al 10 jaar... ook in mijn uppie..
en ja ook de was...

Kijk daar heb je het al :lol: :lol:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 08:29 #1088015

Avalon schreef :
Wat een heerlijke discussie, maar voor 37 euro ben je van al het gedonder af, en loop je geen risico. Als je dat te veel geld vind, verkoop je boot, want er zullen veel meer kosten komen :whistle:

Helemaal mee eens . Een mast zelf kunenn strijken is ook eigenlijk alleen zinvol voor degenen die ook over vaarwater met lage bruggen willen kunnen varen . Voor de winterstalling is dat niet echt nodig.
Sterker nog , ik strijk de mast nooit in de winterstalling o.a. omdat een kimkieler op een betonnen ondergrond natuurlijk veel stabieler staat als een vinkieler op een bok .
Mij strijkinrichtingen zijn alleen om ook bijv. de Duitse binnenwateren te kunnen bevaren die maar elden met staande mast geschikt zijn. Maar ook de route van bijv. Lemmer naar delfzijl gaat heel wat sneller als je de mast makkelijk kunt strijken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 09:30 #1088037

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Helemaal mee eens . Een mast zelf kunenn strijken is ook eigenlijk alleen zinvol voor degenen die ook over vaarwater met lage bruggen willen kunnen varen . Voor de winterstalling is dat niet echt nodig.
Inderdaad leuk om x te maken als je van plan bent om bijv. naar Zeeland af te reizen binnendoor maar niet per se nodig om te kunnen zeilen. Ben je dat soort tochten niet van plan gewoon laten strijken ook geen ongelukken of schade.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 09:44 #1088042

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
De mast op mijn eigen boot strijk ik ook zelf.

Maar ik ben er een paar keer bij geweest (op andermans boot) dat de mast werd gestreken met behulp van een mastenkraan.
Van dat proces werd ik, eerlijk gezegd, ook niet helemaal vrolijk. De strop waarmee werd gehesen ging onder de zalingen. Die zitten bij veel boten met een een enkel stel zalingen zo'n beetje halverwege de mast. In de masttop zit echter verhoudingsgewijs meer gewicht dan in de voet. Masttopbeslag, toplicht en marifoonantenne zorgen daarvoor. Niet heel veel gewicht, maar het heeft ten opzichte van het hijspunt wel een flinke arm. Daardoor is de balans bij het hijsen van een mast met één paar zalingen vaak tamelijk precair en moet er vrij nauwgezet te werk worden gegaan, om de controle over het geheel niet te verliezen.

Ik vond het, eerlijk gezegd, enger dan het strijken van mijn eigen mast, met een sprenkel en de grootschoot als talie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 10:12 #1088048

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ik ben het wel met Wadloper eens. Ik doe het ook liever zelf. Gaat rustiger dan onder de kraan en daardoor gecontroleerder. Ik neem er wel de tijd voor en doe het niet zo maar even. Laten zakken en elders weer omhoog, kost al met al en alles erop en eraan wel een dag. Ik heb het door omstandigheden éénmalig laten doen en werd er ook niet vrolijk van. Met name de rolfokinstallatie kwam in de knel te zitten. Op mijn Midget 31 staat een zeer zware mast van ruim 10 meter, maar met een zware boom op de mast die zijdeling wordt gesteund door twee staaldraden vanaf de punt van de boom tot op de scharnierpunten gaat dat prima.
Ik doe het niet met de grootschoot, maar met een speciale langere talie die via een lier op de mast wordt bediend.
Toen ik vanwege slechte weersomstandigheden een keer niet via de Duitse Bocht terug kon, ben ik bij Otterndorf naar binnen gegaan en via de kanalen terug naar Delfzijl. Geweldig die zelfredzaamheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 10:33 #1088056

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
martinw schreef :
Ik ben het wel met Wadloper eens. Ik doe het ook liever zelf. Gaat rustiger dan onder de kraan en daardoor gecontroleerder. Ik neem er wel de tijd voor en doe het niet zo maar even. Laten zakken en elders weer omhoog, kost al met al en alles erop en eraan wel een dag. Ik heb het door omstandigheden éénmalig laten doen en werd er ook niet vrolijk van. Met name de rolfokinstallatie kwam in de knel te zitten.

Toen ik een paar jaar terug nieuwe zeilen liet maken, heb ik de rolfok eraan gegeven. Ik heb nu weer voorzeilen met leuvers.
Er waren meer redenen voor die verandering, maar één daarvan was het gegeven dat strijken van een mast met een rolfok, ook als je het zelf doet, zelden echt goed is voor de profielen van de rokfok en hun koppelingen.
Zolang je spanning op de voorstag hebt, blijft de zaak recht, maar als je de sprenkel of de bokkepoot weg wil halen, moet de spanning van de voorstag af en beginnen de profielen van de rolfok te knikken. Nog los daarvan: de profielen en de trommel vertegenwoordigen een aardig gewicht en laten zich niet makkelijk manipuleren.
Ik doe het niet met de grootschoot, maar met een speciale langere talie die via een lier op de mast wordt bediend.

Bij mij lukt het nog met de grootschoot (die feitelijk maar een tweeloper is) en een schootlier maar heb ondertussen een andere talie met een drieloper, die ik dit najaar hoop te gebruiken.
Toen ik vanwege slechte weersomstandigheden een keer niet via de Duitse Bocht terug kon, ben ik bij Otterndorf naar binnen gegaan en via de kanalen terug naar Delfzijl. Geweldig die zelfredzaamheid.

Het is inderdaad heel prettig als je de mast zelfstandig en zonder al te veel stress kunt strijken. Het vergoot je flexibiliteit en de mogelijkheid om plannen en routes aan te passen aan de omstandigheden aanzienlijk.
Ik heb zelf ook nog wat dingen op de rol staan waarbij maststrijken een rol speelt en die ik in de komende seizoen hoop uit te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 11:06 #1088079

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Wadloper schreef :

Toen ik een paar jaar terug nieuwe zeilen liet maken, heb ik de rolfok eraan gegeven. Ik heb nu weer voorzeilen met leuvers.
Er waren meer redenen voor die verandering, maar één daarvan was het gegeven dat strijken van een mast met een rolfok, ook als je het zelf doet, zelden echt goed is voor de profielen van de rokfok en hun koppelingen.
Zolang je spanning op de voorstag hebt, blijft de zaak recht, maar als je de sprenkel of de bokkepoot weg wil halen, moet de spanning van de voorstag af en beginnen de profielen van de rolfok te knikken. Nog los daarvan: de profielen en de trommel vertegenwoordigen een aardig gewicht en laten zich niet makkelijk manipuleren.

Je hebt gelijk dat de rolfok een lastig punt is. Ik heb ook al eens de verbindingen van de segmenten moeten herstellen. Maar als zeer frequent solozeiler wil ik de rolfok niet opgeven. Ik prefereer de veiligheid van de rolfok boven het in mijn eentje op een stampend voorschip de neergehaalde genua te gaan opdoeken. En wat ik ook heerlijk vind is dat je met een rolfok de haven bijna in kan zeilen, motor starten en de genua wegrollen. Maar ieder maakt hierin uiteraard zijn eigen keuze.
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 11:08 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 11:14 #1088084

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Wadloper schreef :
De mast op mijn eigen boot strijk ik ook zelf.

Maar ik ben er een paar keer bij geweest (op andermans boot) dat de mast werd gestreken met behulp van een mastenkraan.
Van dat proces werd ik, eerlijk gezegd, ook niet helemaal vrolijk. De strop waarmee werd gehesen ging onder de zalingen. Die zitten bij veel boten met een een enkel stel zalingen zo'n beetje halverwege de mast. In de masttop zit echter verhoudingsgewijs meer gewicht dan in de voet. Masttopbeslag, toplicht en marifoonantenne zorgen daarvoor. Niet heel veel gewicht, maar het heeft ten opzichte van het hijspunt wel een flinke arm. Daardoor is de balans bij het hijsen van een mast met één paar zalingen vaak tamelijk precair en moet er vrij nauwgezet te werk worden gegaan, om de controle over het geheel niet te verliezen.
Dan hebben ze het met die strop toch niet goed voor mekaar.
De strop die bij ons op de haven wordt gebruikt kan op elke plaats van de mast worden bevestigd.
Ik vond het, eerlijk gezegd, enger dan het strijken van mijn eigen mast, met een sprenkel en de grootschoot als talie.
Die ervaring deel ik. :)
De mast van de boot van zoonlief (12,5m) wordt altijd met de kraan gestreken. Daarvoor zijn 3 man nodig: 2 op de boot en de havenmeester om de kraan te bedienen. Om dat ding, met rolfok, plat te leggen kost toch even wat inspanning en goede samenwerking met de man die de kraan bedient.
Zelf doe ik het, in totaal, al 53 jaar alleen en op het gemakje.
Mijn andere zoon heeft een scheepje van 7,5 m. Daar zal een mast op staan van zo'n 8.5 m. Strijken we altijd volgens de regels van de kunst oftewel spiboom, grootschoot en strijkwant.
Als je kijkt hoe dat bootje slingert als je je verplaatst zou ik nooit een systeem willen dat niet van seconde tot seconde beheersbaar is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 11:26 #1088086

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Maar als zeer frequent solozeiler wil ik de rolfok niet opgeven. Ik prefereer de veiligheid van de rolfok boven het in mijn eentje op een stampend voorschip de neergehaalde genua te gaan opdoeken.

Offtopic en mogelijk onterecht maar ik krijg solo altijd wat de zenuwen van zo'n rolfok stel dat het ding niet wenst in te draaien bij storm op komst :sick:

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 11:28 #1088087

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
zeekraal schreef :
Dan hebben ze het met die strop toch niet goed voor mekaar.
De strop die bij ons op de haven wordt gebruikt kan op elke plaats van de mast worden bevestigd.

Dan moet er wel eerst iemand met de kraan of een bootsmansstoeltje omhoog om de strop boven de zalingen tussen de verstaging door te halen.

Met de kraan draait dat al snel uit op zaken die arbotechnisch niet door de beugel kunnen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 11:51 #1088096

Zo gaat dat bij mijn boot als ik dat alleen doe.
Geen echte video maar steeds even de hijslijn vastgezet en een nieuwe foto gemaakt omdat ik alleen was.
Inclusief rolreef . Hier zonder zeil maar met gaat net zo makkelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 12:31 #1088110

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Yellow Boat schreef :
Zo gaat dat bij mijn boot als ik dat alleen doe.
Geen echte video maar steeds even de hijslijn vastgezet en een nieuwe foto gemaakt omdat ik alleen was.
Inclusief rolreef . Hier zonder zeil maar met gaat net zo makkelijk.

Ik had het interessanter gevonden als je ook het strijken van de mast, het loshalen van de voorstag van de bokkepoten en het laten zakken van je rolreefinstallatie had laten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 12:45 #1088113

Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Zo gaat dat bij mijn boot als ik dat alleen doe.
Geen echte video maar steeds even de hijslijn vastgezet en een nieuwe foto gemaakt omdat ik alleen was.
Inclusief rolreef . Hier zonder zeil maar met gaat net zo makkelijk.

Ik had het interessanter gevonden als je ook het strijken van de mast, het loshalen van de voorstag van de bokkepoten en het laten zakken van je rolreefinstallatie had laten zien.

Zal ik een volgende keer wel eens laten zien maar dat duurt nog even . Komend vorojaar moet de mast toch omlaag want ik ben de spriet van de marifoonantenne kwijt geraakt :ohmy:
Maar het hoe staat ook wel in mijn verslag van het maken van die strijkinstallatie:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...ZEk/view?usp=sharing
Zie ook de betreffende pagina beneden.
Wel in het Engels want ik heb dat verhaal ooit geschreven voor publicatie in het clubblad van de Engelse Leisureclub. In engeland is een amststrijkinstallatie een vrij onbekend fenomeen i.t.t. in Nederland.
Stelt ook niks voro want het enige wat daarvoor gedaan moet worden is een dikke dropnosepin uit de verbinding tussen bokkepoot en voorstag/hijslijn eruit trekken.
En voor iemand het vraagt; nee die pin gaat niet door het oog van de voorstag of van de spanner , die zitten net boven en onder dat ding vast aan de beide platen onder de rolreef en blijven dus gewoon functioneel hetzelfde. Al zou die er uit schieten tijdens het zeilen dan gebeurt er dus niets. De voorstag blijft gewoon vast zitten via de spanner aan de putting. Ok kan dus eventueel ook de bokkepoot weghalen zonder zaken aan te passen. Op de tweede foto is het wel te zien.
Om die reden heb ik de bokkepoot ook veel korter gemaakt dan de afstand mast-boeg ( ca. 2,3 meter i.p.v. ruim 3 meter) om zodoende er nog bij te kunnen als de mast gestreken is .
Bij mijn vorige boot had ik het nog makkelijker gemaakt omdat daar de bokkepoot alleen aan de voorstag gehaakt zat en je hem ook zo weer los kon haken. Heelaas destijds geen foto's van gemaakt omdat dat nog vóór mijn internet tijdperk en lang voor het smartphone tjdperk was was :whistle:
Ad

Laatst bewerkt: 28 sept 2019 13:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 13:47 #1088121

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Wadloper schreef :
De mast op mijn eigen boot strijk ik ook zelf.

Maar ik ben er een paar keer bij geweest (op andermans boot) dat de mast werd gestreken met behulp van een mastenkraan.
Van dat proces werd ik, eerlijk gezegd, ook niet helemaal vrolijk. De strop waarmee werd gehesen ging onder de zalingen. Die zitten bij veel boten met een een enkel stel zalingen zo'n beetje halverwege de mast. In de masttop zit echter verhoudingsgewijs meer gewicht dan in de voet. Masttopbeslag, toplicht en marifoonantenne zorgen daarvoor. Niet heel veel gewicht, maar het heeft ten opzichte van het hijspunt wel een flinke arm. Daardoor is de balans bij het hijsen van een mast met één paar zalingen vaak tamelijk precair en moet er vrij nauwgezet te werk worden gegaan, om de controle over het geheel niet te verliezen.

Ik vond het, eerlijk gezegd, enger dan het strijken van mijn eigen mast, met een sprenkel en de grootschoot als talie.

Mijn mast is 16,80 inclusief alles boven water, mast zelf een kleine 2 meter korter. Twee palingen en radar halverwege.

Een methode is hijslus met een ladder boven eerste zaling om de mast, de lus wordt met een lijn naar de voet van de mast belet verder omhoog te schuiven. Ik weet waar het evenwicht zit. Voordeel is dat je damast met een vinger van verticaal naar horizontaal kantelt als je de mast laat zakken. De kraan hoeft maar beetje hoger dan het kantpunt te reiken.
In Alphen a/d Rijn verstaging vernieuwd in een dag, morgens en avonds kwam er een vrachtauto met zo'n los en laadkraan.

Andere methode is een mannetje naar de masttop of met ladder en maakt daar de hijslus vast.
Voordeel is dat de mast stabiel hangt en de hijsdraad niet langs allerlei zaken van de mast haakt.
Op de wal een plankje met wieltjes (en een rubber mat) waarop de mast gezet werd. Met zakken reed het plankje van de kraan weg dat werkt ook erg goed en gecontroleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 14:50 #1088134

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Wadloper schreef :
zeekraal schreef :
Dan hebben ze het met die strop toch niet goed voor mekaar.
De strop die bij ons op de haven wordt gebruikt kan op elke plaats van de mast worden bevestigd.

Dan moet er wel eerst iemand met de kraan of een bootsmansstoeltje omhoog om de strop boven de zalingen tussen de verstaging door te halen.

Met de kraan draait dat al snel uit op zaken die arbotechnisch niet door de beugel kunnen..
Nee hoor, alles vanaf het dek.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 15:16 #1088139

Waterblok schreef :
Twee palingen en radar halverwege.

Als de palingen in je mast zitten heeft het flink gewaaid...
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 15:16 #1088140

Met een beetje oefenen met mikken kun je ook eerst een werplijn over de zalingen gooien m.b.v. een werpzakje en daarna kun je de hijsstrop om de mast trekken.
Net zoals een bomenveller of klimmer doet , maar in feite ook net zoiets als het gooien van een lijn met apenkloot voor het naar de wal halen van een meertouw van een groot schip .
Zijn gewoon te koop:
www.klimwinkel.nl/tendon-timber-throw-bag.html
Lukt opvallend goed. Vorig jaar zien gebruiken bij het vellen van enkele dikke oude bbomen in het bos achter mijn huis. Die bomen moesten precies tussen andere nog goede bomen vallen waarvoor een trekkabel moest worden gespannen zodat ze precies de goede richting op vielen .
Ad
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 15:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 28 sept 2019 22:24 #1088254

Mischien rare vraag en of topic maar de term kwart ton heb ik nu paar al gelezen. Maar ik kan niet de indruk krijgen dat er over een bootje gesproken wordt van 250kg. Maar wat houd dit nu wel in?

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 22:25 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 29 sept 2019 07:47 #1088312

Laatst bewerkt: 29 sept 2019 07:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast neerhalen 29 sept 2019 09:52 #1088360

Bedankt AD voor je reactie, ik had al eens eerder bij wki het geprobeerd te vinden maar kwam er niet op. Maar nu ga ik eens kijken waar mijn bootje in valt.

Grt. Mark


Inmiddels uitgerekend dat mijn bootje 6,15 Thames Tonnage is. Tja.... Ik doe niet aan wedstrijden ik heb er van de zomer lekker mee rond gedobberd achter het anker.

Wel zelf m'n 10,2 meter mast in m'n eentje overeind gezet met behulp van takels en bokken. :whistle:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 29 sept 2019 10:06 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl