fokkevalblok vlak onder de voorstag, piekevalblok helemaal bovenin, klauwvalblok inderdaad de onderste. Het blok voor de kraanlijn zit typisch ook (bijna) helemaal bovenin, naast of net onder het piekeblok. Soms zijn die twee als een dubbel blok uitgevoerd, maar dat levert vrijwel altijd scheeftrekken op. Niet doen dus.
De kraanlijn dient om de giek omhoog te houden als het zeil nog niet staat of als je wil reven. Bovendien levert de kraanlijn een extra veiligheid op als je hijst, omdat de gespannen kraanlijn de gaffel tegenhoud als je hijst. Je hijst typisch eerst de gaffel tot een hoek van ongeveer 45 graden omhoog met de piekeval. Dan hijs je zowel piek als klauw tegelijk naar boven. Daarna zet je de klauw vast en kun je de piek nog wat verder spannen en ook vastzetten. Tijdens dat hele gebeuren is degene die hijst wel veilig omdat die vrijwel buiten het bereik van de gaffel staat, maar de bemanning niet. Je moet dus altijd aan de kant van de kraanlijn gaan staan, zodat die tussen jou en de gaffel zit. Nou ja, moet, moet, dat is de gedachte achter de zinsnede 'extra veiligheid'.
Voor het zeil is het 't best om niet uit de mik te hijsen, maar eerst de kraanlijn op spanning te zetten en dan de mik weg te halen.