Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke (dyneema) val kiezen?

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 14:28 #1091807

Hi,

Ik heb een aantal vallen vorig jaar vervangen door Dyneema en toen gekozen voor 6mm. Had ik snel spijt van, het hanteert echt niet fijn.
8mm minimaal. Niet voor de sterkte zoals je zegt, wel voor het hanteren.

Heb je al op de site van de lijnenspecialist gekeken?
De lijnadvies optie daar is heel handig. Je kan invoeren waar de lijn voor is en wat voor zeiler je bent (race, tour, en dan krijg je opties

Ze adviseren ook heel goed. Ik heb wat s-cup aan boord en wat d-cup aan boord. 10mm nu

die dynalite die jij doorstuurde is wel heel aantrekkelijk van prijs natuurlijk.

Als je wilt besparen kan je ook alleen het deel van stopper tot tophoek bij gehezen zeil Dyneema maken (zo'n 10 meter denk ik?) en aan het einde een stuk goedkope polyesterlijn splitsen, daar komt nooit veel kracht op. Even zoeken op het forum hier, is veel over geschreven.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 14:29 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 14:33 #1091811

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Dank zij jouw uitleg snap ik nu de dynema voorloop pas. Dat kan natuurlijk lekker schelen. Ik ken de site van de lijnenspecialist maar ik kwam toch nog op een heel bedrag. Maar daar ga ik met dit idee eens opnieuw naar kijken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 14:52 #1091821

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Bij een grootzeil val met reven heeft is het stuk wat je kunt verjongen met alleen dyneema kern vrij kort. Hoe is je huidige polyester val ? Als die nog in goede staat is zou je alleen de kern kunnen vervangen met dit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 15:10 #1091828

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Mmmhh, neem dan niet "dat" maar dit, dat scheelt een jas.
www.nauticshop.nl/contents/nl/d6095_01.html

Zo ook bij de lijnenspecialist. Zij zijn specialist in het mengen van goedkopere draadjes bij het dure dyneema.
Als je lijnen vergelijkt kijk dan naar de breeksterkte dan heb je in ieder geval een idee van de hoeveelheid dyneema die er in zit en is je vergelijking objectiever.
Lijnen met weinig dyneema leveren weinig op en geven nog steeds behoorlijk rek.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 15:12 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 15:25 #1091836

3Noreen schreef :
Bij een grootzeil val met reven heeft is het stuk wat je kunt verjongen met alleen dyneema kern vrij kort.

Goed punt, had ik even niet aan gedacht. En juist met veel wind wil je minder rek..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 15:35 #1091841

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Bedenk dat je ook een perfecte lijnvoering moet hebben bij kaal dyneema. Goede blokken, ook in de mast en nergens scherpe kantjes. Kan wel, maar vaak een teleurstelling en het levert maar weinig op. Normale vallen kun je ook nog omdraaien en verschuiven bij slijtage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 16:16 #1091850

Als tourzeiler zou ik ook niet zo snel verjongde vallen kiezen. Vooral omdat je met een “volledige val” er om de zoveel tijd een stukkie af kan halen en zo minder kans op doorslijten van de mantel hebt. En je kunt de hele val ook na een nog langere tijd omdraaien. Kortom dit heeft uiteindelijk, ook voor de kleinere beurs, meer voordelen als je tenminste niet als snelste om de boeien wilt raggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 17:10 #1091866

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Niet zulke goede ervaring met de 8mm lijn van de Lijnenspecialist helaas. Meer slijtage dan wat redelijk is en de kleur is erg snel verbleekt.

Mijn vallen zijn op één na de Lancelin Albatros SK78 8mm. Hele mooie lijnen die ook mooi blijven. Wel €5,48/m. De uitzondering is de reserve grootzeilval, dat is de Lancelin Punch. Die is een stuk goedkoper (€4,16/m) met een mix kern van 80% Dyneema/ 20% Polypropyleen. Ook mooi maar iets meer rek en iets minder sterk. Maar nog steeds een stuk beter dan 10mm polyester en ruim voldoende voor jouw boot.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 18:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 17:19 #1091867

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Heb je misschien breeksterktes van die Lancelin Albatros SK78 lijnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 17:30 #1091874

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Bedankt voor de tips Wat vonden jullie van de lijn die bij CS in de aanbieding is ?Link staat in de topic start

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 17:32 #1091876

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@Sydeliefde: Dat zijn zeker zaken om over dan te denken en ik ga zeker niet heel hard om de boeien heen raggen. Ik vind het wel mooi als ik mijn zeil mooi strak kan zetten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 18:18 #1091887

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Voor de Albatros 8 mm SK78 geeft lancelin 3750kg breeksterkte op (foute eenheid, kracht zou in Newtons uitgedrukt moeten zijn, maar ik voeg me mokkend in de taal die in de zeilsport helaas gebezigd wordt hiervoor). Voor de Punch 8 mm wordt 2500 kg opgegeven. Ter vergelijk, een goede 10 mm polyesterlijn heeft een breeksterkte van 1900 kg met een veel hogere rek.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 18:29 #1091894

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Op zich een mooie lijn maar dan is het ook maar slechts ten dele dyneema.
Zie deze lijn, met de breeksterkte van 4700 kg bij 8 mm is 100% dyneema:

www.fockschot-shop.de/de/an-de...4700-dan-beige-weiss

Is toch 20% sterker (minder rek) bij gelijke prijs.
De mantel is met extra slijtvaste vezels.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 18:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 18:43 #1091901

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ik beweer niet dat er geen andere goede lijnen te krijgen zijn. Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen en die is voor Lancelin ten opzichte van enkele andere merken die ik aan boord had of heb erg goed. Er is helaas ook veel kaf onder het koren en dat zie je niet aan de plaatjes op de diverse websites.

NB zowel de Albatros als de Punch hebben een polyester mantel. Alleen is de kern van de Albatros 100% dyneema (en anders gevlochten, vezels liggen meer in de lengterichting) en van de Punch een mix. Daardoor is de laatste ook goedkoper. Maar de mantel is dezelfde kwaliteit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 18:48 #1091902

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
cs-rigging.com/product/gleistein-megatwin-07/

Deze heb ik, is een prima val voor dat geld.
Er zijn natuurlijk veel betere vallen te krijgen, maar is dat nu echt noodzakelijk voor een wat kleiner toerbootje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 19:03 #1091907

Heimwee naar Ed van der Kooi :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 19:07 #1091908

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Er is een bedrijf in Haaren (bij Den Bosch) dat de hele voorraad heeft gekocht uit de boedel van Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 19:51 #1091916

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
holtere schreef :
Op zich een mooie lijn maar dan is het ook maar slechts ten dele dyneema.
Zie deze lijn, met de breeksterkte van 4700 kg bij 8 mm is 100% dyneema:

www.fockschot-shop.de/de/an-de...4700-dan-beige-weiss

Is toch 20% sterker (minder rek) bij gelijke prijs.
De mantel is met extra slijtvaste vezels.

Dat klopt niet volgens mij. De albatros lijn is wel 100% dyneema voor zover ik weet. De breeksterkte van de nog duurdere/sterkere versies is hoger omdat er een voorgerekte (en dus compactere) kern in gaat met meer dyneema. De "gewone" liros racer (niet xtr) haalt ook "maar" 3800 daN, en heeft ook een 100% dyneema kern.

Voor TS: ik weet niet wat voor boot je vaart, maar zou me persoonlijk niet druk maken om de breeksterkte of de rek. Elke lijn met dyneema (of het nou een volle dyneema kern is of een gemengde) gaat je een flinke verbetering opleveren. Let wel op de kwaliteit van de mantel: easylock stoppers kunnen vrij goed mantels opvreten bij de verkeerde soort lijn.

Ik ken die dynalite helaas niet, maar voor die prijs zou je het zeker kunnen proberen. Je kunt CS rigging natuurlijk even bellen over de kwaliteit. Ik kan getuigen dat Lancelin albatros (duur) goed werkt met easylock stoppers. Liros racer (niet de XTR versie) is betaalbaar maar zou ik afraden met jouw stopper, slijt te snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 20:09 #1091920

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
De albatros lijn is wel 100% dyneema voor zover ik weet.
Dan zit er maar een dunner kerntje in ben ik bang.
Voorekken geeft echt geen 20% hogere breeksterkte en daarbij ook bij de Liros Racer wordt aangegeven dat die lijn "heat-stretched" is en toch "maar" 3800kg breeksterkte.
De XTR heeft een aanmerkelijk slijtvastere mantel inderdaad.
Deze lijnen zijn nogal hard met een dunne mantel en veel klemmen hebben er weinig grip op.
Het ontbreken van rek helpt ook al niet als een klem onder de maat presteert.
Prijstechnisch vind je niet veel beter maar je hele systeem moet in orde zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 20:10 #1091921

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Sonador schreef :
cs-rigging.com/product/gleistein-megatwin-07/

Deze heb ik, is een prima val voor dat geld.
Er zijn natuurlijk veel betere vallen te krijgen, maar is dat nu echt noodzakelijk voor een wat kleiner toerbootje?

Hier was mijn oog ook op gevallen. Mooie prijs ook. Lijkt mij een hele geschikte kandidaat.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 20:25 #1091923

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Mooie prijs misschien wel maar je gaat met met die lijn niet veel verbetering merken t.o.v. een 10 mm polyesterlijn.
Die Megatwin heeft hooguit een paar procent dyneema.
Mag wel natuurlijk en je hebt een fraaie nieuwe lijn maar je doet het nu meer voor het oog dan wat anders. Niks mis mee maar je begon zelf over verbetering ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 20:57 #1091925

ilCigno schreef :
Niet zulke goede ervaring met de 8mm lijn van de Lijnenspecialist helaas. Meer slijtage dan wat redelijk is en de kleur is erg snel verbleekt.

Welke is 'de 8mm lijn' dan? Ze hebben nogal veel soorten. D-cup is een volle dyneema kern volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:01 #1091927

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
holtere schreef :
Mooie prijs misschien wel maar je gaat met met die lijn niet veel verbetering merken t.o.v. een 10 mm polyesterlijn.

Zeker wel, ik heb eigenlijk geen noemenswaardige rek.
Maar natuurlijk zal je op een grotere boot dat wel (rek) gaan merken.
Maar voor een klein bootje is dat prima spul.

Er staat wel bij dat het een 100% dyneema kern is, en met splitsen zag het er ook als dyneema uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:14 #1091930

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
een 8 mm lijn heeft een kern van 6 mm.
6 mm dyneema SK78 heeft een breeksterkte zo tussen 42 en 4500 kg.
Als jouw lijn een lagere breeksterkte heeft dan dat zit er dus polyester bijgevoegd.

D-cup van 8 mm heeft een breeksterkte van 3100 kg. Er zit dus misschien 60% dyneema in de kern. Is dus geen zeker geen "vol" dyneemalijn al suggereren ze van wel want de percentages worden niet opgegeven, zijn slechts te herleiden uit de breeksterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:15 #1091931

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Er staat wel bij dat het een 100% dyneema kern is
Waar staat dat dan?
Al gevonden:
De Gleistein MegaTwin 07 is een compacte lijn met een kern van 100% Dyneema. Met iets minder breekkracht is het is de budgetversie van de Gleistein MegaTwin lijn. Ideaal als val voor de meeste zeilers.

De breeksterkte is 1750 kg bij 8 mm en de rek is 2,9% bij 40 % belasting.
Jou "dyneemaval" van 15 meter rekt 45 cm bij een 700 kg belasting.
Ik kan er niet van onder de indruk zijn eerlijk gezegd
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 21:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl