Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scherp aan de wind varen

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:31 #1106704

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Hey medezeilers,

Ik ben op zoek naar de oorzaak van volgend probleem.

Bij scherp aan de wind varen kunnen we aan stuurboord 30° varen maar aan bakboord wordt dit 60° wat toch een enorm verschil is.

Nu hebben we onze verstaging dit jaar laten vernieuwen kan dit een oorzaak zijn, we hebben met de oude verstaging er wel niet zo op gelet of dit ook zo was.

Ik hoor het graag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:39 #1106707

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17764
Hoe weet je de graden?
Samen is 90, dat klopt wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:49 #1106710

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Ik ben geen ervaren zeiler maar ik veronderstel als je 30° stuurboord kan varen dit ook moet mogelijk zijn aan bakboord of toch bij benadering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:50 #1106712

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Ik zou beginnen met een controle van het kompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:52 #1106714

Dit enorme verschil kan alleen aan de meting liggen. Hoe heb je die 30 en 60 gemeten? (roos vroeg dat ook al). Met een windset op de mast?
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 05 dec 2019 19:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:53 #1106715

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6351
Ik herhaal de vraag van @ Roozeboos, hoe heb je gemeten dat dit de schijnbare windhoeken zijn? Zijn het de schijnbare of ware windhoeken? Bij '90' denken 'wij' al snel aan ware windhoeken. Die kan je alleen niet zien, die moeten eerst uitgerekend worden. En bij dat sommetje gaat nog wel eens iets mis.

Dus alsnog weer de vraag, hoe kom je aan die hoeken? Op het oog, windex, windmeter, ware windhoek, schijnbaar, gps track t.o.v. grove windrichting ....... hoe?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:54 #1106716

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17764
Als je de graden weet doordat je naar de windex kijkt, dan zit die scheef. vandaar mijn vraag over hoe je het weet.
45 graden beide kanten is al krap voor de meeste boten.
Wat voor boot is t?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 19:58 #1106719

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Idd op windex en idd deze staat scheef maar zou nooit gedacht hebben dat het ermee te maken zou kunnen hebben

Dus als hij zou scheef zitten zou het kunnen dat mijn 30° ook niet klopt
Laatst bewerkt: 05 dec 2019 19:59 door Gloobox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:00 #1106720

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6351
Om ook maar antwoord te geven op de vraag van TS, ...... Indien je mast er ook maar een beetje normaal op staat is het onmogelijk, maar dan ook echt onmogelijk om deze verschillen te krijgen door wat spanningsverschil of een iets langere stag her en der.

Zou best een ZF test kunnen zijn. Hoeveel graden afwijking kan je creëren door je mast er zo fout mogelijk op te zetten (zonder onveilig te worden).

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:00 #1106721

Gloobox schreef :
Idd op windex

De pootjes van een Windex rammelen op het asje, ze draaien door de zwaartekracht, een kwaaie meeuw kan ze verbuigen, de wijzer kan deels vastzitten door spinrag, etc. Hopeloos ding, een Windex.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:02 #1106722

Beauty schreef :
Zou best een ZF test kunnen zijn. Hoeveel graden afwijking kan je creëren door je mast er zo fout mogelijk op te zetten (zonder onveilig te worden).

Dat zal max een paar graadjes zijn.... vrijwel onmeetbaar.
Voor echte afwijkingen moet je een Windex nemen ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:04 #1106724

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6351
Nu gaan we in detail, scheef, hoe scheef wat staat er scheef?

- Staat de windex in de haven bij een rechte mast er totaal scheef op als in schuin paaltje?
- Staan de 'stokjes' van de windex niet in een gelijke hoek van de hartlijn van het schip?

Bij het laatste wordt je gemeten windhoek / richting door de 'windvaan' niet echt beïnvloed. Staat je windex er schuin op, dan zeker wel. Maar wat bedoel je met scheef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:07 #1106727

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
voor alle duidelijkheid niet met windex maar met ST60 wind B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:07 #1106728

Toevallig vandaag even een mastje geplant op een Marieholm, komt heel precies als je de windex monteerd.
kan snel verbuigen die dunne materie.
Goed kijken naar het mastprofiel en dan de maatvoering controleren
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 05 dec 2019 20:08 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:08 #1106729

Gloobox schreef :
voor alle duidelijkheid niet met windex maar met ST60 wind B)

Speelgoed inderdaad ;) Maar als je een stuk of 10 calibratierondjes vaart en dat af en toe herhaalt (dit type verloopt...) dan komt het goed! In de handleiding staat hoe je die calibratie moet starten.
Laatst bewerkt: 05 dec 2019 20:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:12 #1106731

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6351
Schijnbaar of ware windhoek? Als het de ware windhoek is kan het ook aan je log liggen. Geeft die over beide boegen de juiste snelheid aan? 90 graden schijnbaar samen over beide boegen ....... dan is het nogal een klus om een rondje rond de tonnen te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:17 #1106734

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
nee snelheid is verschillend en merkelijk wat 2 knopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:20 #1106736

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6351
Dan wordt de vraag: vaar je echt zoveel sneller / langzamer over de ene boeg (check met GPS)?

Edit: tenminste als we het hebben over ware wind. Als de windhoeken schijnbare wind betreft, heb je en iets te fixen met je log en met je windmeter.
Laatst bewerkt: 05 dec 2019 20:21 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:21 #1106737

Nachtvlinder schreef :
Maar als je een stuk of 10 calibratierondjes vaart en dat af en toe herhaalt (dit type verloopt...) dan komt het goed!

Dat is niet zeker..... de wijzer kan ook een afwijking hebben tov de spoel die erachter zit (en die je calibreert met die rondjes). Ook dat is wel weer op te heffen... maar een stuk lastiger.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:23 #1106738

Beauty schreef :
Dan wordt de vraag: vaar je echt zoveel sneller / langzamer over de ene boeg (check met GPS)?

En was de wind op de halve kts nauwkeurig gelijk over beide boegen?
En de golven?
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:23 #1106739

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
idd met gps check
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:25 #1106741

Stroming gelijk?
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:28 #1106742

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6351
Ik zie nog erg veel opties, ik heb eerst behoefte aan het antwoord op de vraag of de windmeter schijnbaar of ware wind gaf plus de vraag of de windex op schijnbare wind wel gelijkwaardige hoeken gaf.

Anders kan het zomaar zijn dat die 2 knopen ook nog eens klopt. Stel je vaart aan de wind veel te hoog op de ene boeg en veel te laag op de andere boeg. Daar kan 2 knopen tussen zitten zeker als er te hoog wordt gevaren met golven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:32 #1106743

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
wel het staat steeds op ware wind op vraag 2 kan ik u niet antwoorden nooit gecheckt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scherp aan de wind varen 05 dec 2019 20:34 #1106744

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6351
Heb je een windex (windvaan) of heb je er nog niet op gekeken tegelijk met de windmeter in de kuip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl