ISO788 Hans schreef :
Begin januari stap ik op op een boot van Kaap verden naar suriname. Bij aankomst op de kaap verden is bij het indraaien van de genua de voorstag gebroken. Waarschijnlijk is de val in de voorstag gedraaid en heeft de voorstag uitgedraaid...
Het betreft een facnor. Afhankelijk van de bevindingen ter plaatse neem ik uit NL een voorstag mee, monteer die en dat gaan we op pad.
Vraag: Is een Stalok terminal betrouwbaar? Ik lees dat Selden die standaard levert bij de verstaging (bij het boegbeslag) dat zou de gehele reparatie weer makkelijker maken.. Of is het beter tweezijdig een aangewalste terminal te hebben waarbij gevolg kan zijn dat ik op de steiger het profiel demonteer (wanneer de boot daar aankomt (want nu aan de spijker tot het weer beter wordt))
Voordat dit weer vreselijk ontspoort, maar weer even on topic.
Welke verstaging adviseren jullie? standaard 1*19 (beneteau 393)of juist iets anders? Overweging is ook om direct alle lagers van de verstaging te vervangen nu het toch open gelegd kan worden (hoewel nu geen directe aanleiding voor).
Ja, 19x1.
Met de bevestiging van Erik, zou ik een losse terminal meenemen. Dat is altijd beter dan bijv stag net iets te kort nemen en tussenstukjes of een matig (lokaal) aangewalste.
Neem een goede kniptang mee, thuis oefenen! Zodat je een mooie gladde knip maakt, zonder rafels.
En: de stag breekt doordat hij opgedraaid wordt, door een val om de stag, of wrijving intern. Dit moet je ook oplossen.