Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 10:57 #1114046

  • joeps
  • joeps's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste leden
ik heb een Janneau Flirt van 6;2 mtr met niet meer het originele tuig, mast ishoger en zeil oppervlak is iets groter.
Boot loop bij 3....4 bf uit het roer zeker als er vlagen zijn en is niet te houden.
Omdat ik dat wil reduceren wil ik de mast iets naar voren zetten, moet immers toch maatvoetondersteuning in dek vernieuwen dus kan dat mooi combineren.
Mijn vraag is hoe kan ik bepalen wat verstandig is om te proberen, Ik wil een RVS tussenplaat maken met 2 rijen draadgaten zodat ik de mastvoet op verschillende posities kan zetten.
Moet ik dan denken aan minimale verplaatsingen (mm) of toch al gauw een een / twee centimeters????
Zie ook verhaal in Zeilen April pagina 106
Wie wil even meedenken?

Groetjes en de Beste Wensen voor 2020
joep van Boom
Venlo met ligplaats in Roermond bij Maas en Roer
Janneau Flirt 6,2 mtr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 11:10 #1114049

  • Keezx
  • Keezx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Gaat weinig opleveren.
Uit het roer lopen komt door teveel helling, beter grootzeil dus en vroeg reven.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 11:17 #1114050

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 562
Koop een nieuw vlakgesneden grootzeil. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 11:25 #1114052

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Of een andere boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 11:31 #1114053

Paar cm gaat niks opleveren ivm uit roer lopen. Ik zou eerder aan betere trim, overloopgebruik, meer twist en high aspect fok denken (levert ook minder liefgierigheid op) of simpelweg iets eerder reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 11:49 #1114061

  • TonMitz
  • TonMitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4211
Heb je een foto van je boot onder zeil?
bootnaam Mitz, the half-fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 12:13 #1114070

Loefgierigheid ontstaat door helling om reden dat het zeilpunt (5 mtr hoog) naar lij verplaatst en dan een loevende hefboom gaat vormen met het lateraalpunt (1mtr onder water) dat zich naar loef verplaatst.

Om dat tegen te gaan bevindt zich het zeilpunt VOOR het lateraalpunt in langsrichting van de boot.

Er zijn vele zaken die daar invloed op hebben.

Goed ontworpen schepen, met finkiel en spade roer kunnen met een iets te loevert vastgezette helmstok keurig op de schijnbare wind varen, ze zijn koersstabiel.

Lang kielers zijn niet koersstabiel, ze reageren slechts erg traag en lijken daarom koersstabiel.

Om een bestaande loefgierigheid te beïnvloeden dien je heel goed te weten waar je veranderen moet en hoeveel.

De mast (centimeters) naar voren vermindert zeker de loefgierigheid onder helling, maar kan ook bijverschijnselen geven die vervelender kunnen zijn dan de loefgirigheid.
De vorm van het onderwaterschip speelt een meer belangrijke rol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 16:18 #1114171

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 740
In het verre verleden met een Seawych 6 mtr. dat wel gedaan en in mijn herinnering had dat wel effect.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 16:38 #1114184

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5782
De vraag van TS gaat er vooral om te weten of het cm of mm werk zal zijn.

Daarbij lijkt me het verschil tussen de huidige tuigage en de orginele een belangrijke factor.
Vooral wat onder zeil het zeilpunt per zeil is geworden.
Het lijkt me toch eerder enkele cm's te zijn dat er aangepast zal moeten worden.
Maar misschien is er meer te winnen door een aanpassing van de masthelling
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 16:51 #1114187

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 740
Oké, opnieuw weer op basis van mijn herinnering 2 a 3 cm
Een paar millimeter lijkt me weinig zin hebben.

Jan
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 16:52 door kaaiman. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 16:52 #1114188

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4638
Saeftinghe schreef :
Loefgierigheid ontstaat door helling om reden dat het zeilpunt (5 mtr hoog) naar lij verplaatst en dan een loevende hefboom gaat vormen met het lateraalpunt (1mtr onder water) dat zich naar loef verplaatst.

Om dat tegen te gaan bevindt zich het zeilpunt VOOR het lateraalpunt in langsrichting van de boot.

Er zijn vele zaken die daar invloed op hebben.

Goed ontworpen schepen, met finkiel en spade roer kunnen met een iets te loevert vastgezette helmstok keurig op de schijnbare wind varen, ze zijn koersstabiel.

Lang kielers zijn niet koersstabiel, ze reageren slechts erg traag en lijken daarom koersstabiel.

Even aanhaken als het mag, ik ben nog aan het inlezen over zeilbalans:
Waarom hebben langkielers relatief veel ballast nodig?
Verder is het minder verlijeren bij langkielers niet de reden waarom men denkt dat ze koersstabiel zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 16:56 #1114189

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5782
Sonador schreef :

Even aanhaken als het mag, ik ben nog aan het inlezen over zeilbalans:
Waarom hebben langkielers relatief veel ballast nodig?
Verder is het minder verlijeren bij langkielers niet de reden waarom men denkt dat ze koersstabiel zijn?

Relatief veel ballast omdat ze relatief weinig diepgang hebben.

Hoe minder diep je ballast geplaatst zit onder de waterlijn hoe minder effectief het is om de helling tegen te gaan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 16:59 #1114191

Sonador schreef :
Even aanhaken als het mag, ik ben nog aan het inlezen over zeilbalans:
Waarom hebben langkielers relatief veel ballast nodig?
Verder is het minder verlijeren bij langkielers niet de reden waarom men denkt dat ze koersstabiel zijn?

Lange kielen zijn meestal ook ondiep. Moeten dus wat zwaarder zijn voor hetzelfde oprichtende moment uit gewichtsstabiliteit dan een normale boot.

Langkielers verlijeren niet minder maar meer, door de hydrodynamisch ongunstige vorm van de kiel. Diep en smal levert veel meer lift dan ondiep en lang.

Koersstabiliteit is onzin. Het is een subtiele balans tussen meerdere zeilen, rompvorm, kiel en vooral roer. Met een goed roer (diep, NACA, balans) heb je geen koersstabiliteit nodig. Die maak je gewoon zelf ;-)

Wat betreft mast verplaatsen ivm loefgierigheid: niet aan beginnen, is zinloos. Vlak grootzeil en helling beperken.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 17:08 #1114197

In een uitgezeild zeil verplaatst het drukpunt zich zomaar een halve meter naar achteren. Dat compenseer je veel effectiever met een nieuw zeil (meer lift, minder drag, drukkingspunt waar het hoort) dan door je mast een halve meter naar voren te schuiven.

In de Xfoil achtige programma’s kun je goed simuleren wat een slecht zeil aerodynamisch doet tov een goed zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 17:16 #1114208

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4638
Verhelderend, bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 17:58 #1114234

Stap0 is de goede stagspanning
Stap1 is goede zeilen
Stap2 is goede trim
Stap3 is de juiste zeilvoering (Op tijd reven)
Stap4 is mastvalling aanpassen
Stap5 is roer en kielprofiel in orde

Staat je mast helemaal rechtop en is de rest perfect...dan boot aanpassen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 18:39 #1114240

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11380
Heb een boot gehad die leigierig was. Door de mast extreem achterover te kantelen wonnen we wel iets, maar een nieuw grootzeil maakte een enorm verschil.
Mijn advies zou zijn om te doen wat Boarderbas zegt. Maar spelen met je mastvalling, in jouw geval wat meer rechtop kost niets en kan je veel leren. Echter, het beperken van helling zal veel effectiever zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 18:41 #1114242

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4102
joeps schreef :
Beste leden
ik heb een Janneau Flirt van 6;2 mtr met niet meer het originele tuig, mast ishoger en zeil oppervlak is iets groter.
Boot loop bij 3....4 bf uit het roer zeker als er vlagen zijn en is niet te houden.

Vraag: gaat de boot ook erg schuin met 3-4 bft.

My 2 cts:
Hogere mast --> meer zeil en hoger zeilpunt.
Eerder helling.
Helling is loefgierigheid (er bij),

Dus: als je reeft tot het normale tuig, hoe ziet eea er dan uit? 4-5bft is namelijk heel normaal voor n eerste rif.

Het lijstje van BB is erg belangrijk als guideline voor t oplossen hiervan.
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 19:02 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 19:37 #1114250

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15833
Masttrim kan veel opleveren.
Ons schip was ookextreem loefgierig. Bijna standaard 1e en vaak 2e rif.
We hadden een stevige mastval. Dit eenmaal rechtgezet gaf een neutraal schip.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 19:38 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 19:57 #1114253

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1390
Ervaring met onze Jouet Sheriff (6,20 mtr) is ook dat hij minder loefgierig is geworden door de mast rechterop te zetten.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 19:59 #1114255

  • Keezx
  • Keezx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
WADnWIND schreef :
Masttrim kan veel opleveren.
Ons schip was ookextreem loefgierig. Bijna standaard 1e en vaak 2e rif.
We hadden een stevige mastval. Dit eenmaal rechtgezet gaf een neutraal schip.

Dat schip was vast geen Janneau Flirt...
Een kort , breed bootje met een te groot ,(vermoedelijk) uitgezeild tuig en windje 4 = het recept voor loefgierigheid.
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 20:00 door Keezx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 20:08 #1114258

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15833
Keezx schreef :
WADnWIND schreef :
Masttrim kan veel opleveren.
Ons schip was ookextreem loefgierig. Bijna standaard 1e en vaak 2e rif.
We hadden een stevige mastval. Dit eenmaal rechtgezet gaf een neutraal schip.

Dat schip was vast geen Janneau Flirt...
Een kort , breed bootje met een te groot ,(vermoedelijk) uitgezeild tuig en windje 4 = het recept voor loefgierigheid.

Klopt, ander type schip.
Een vlak gesneden zeil scheelt enorm.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 01 jan 2020 22:40 #1114305

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
Baasklusje schreef :

Lange kielen zijn meestal ook ondiep. Moeten dus wat zwaarder zijn voor hetzelfde oprichtende moment uit gewichtsstabiliteit dan een normale boot.

Klopt!
Langkielers verlijeren niet minder maar meer, door de hydrodynamisch ongunstige vorm van de kiel. Diep en smal levert veel meer lift dan ondiep en lang.

Ik denk dat je 'verlijeren' verwart met 'minder hoog aan de wind'
Koersstabiliteit is onzin. Het is een subtiele balans tussen meerdere zeilen, rompvorm, kiel en vooral roer. Met een goed roer (diep, NACA, balans) heb je geen koersstabiliteit nodig. Die maak je gewoon zelf ;-)...

Langkielers blijven beter op een oor liggen dan vinkielers, niet alleen door de vorm, maar ook omdat ze relatief zwaarder zijn.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 22:41 door La Mavare. Reden: er is iets mis met het quoten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 02 jan 2020 07:49 #1114334

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4102
Nu is t bootje van TS vanalles, maar geen langkieler.

Dus waar dit dan weer over gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast verplaatsen ivm opheffen te grote loefgierigh 02 jan 2020 07:54 #1114335

  • joeps
  • joeps's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste mede zeilers,
Mijn dank voor alle reacties, hier kan ik wel e.e.a mee, mijn bevindingen:

Zowel fok als grootzeil zijn vrij nieuw en zeker nog niet uitgezeild fok van 2016 en grootzeil van 2010 en “kraken” ook nog. toen ik de boot in 2014 kocht was er jaren weinig mee gezeild
Reven helpt inderdaad en doe ik ook vaak alleen heb je in Roermond gauw last van draaiingen en vlagen en is die loefgierigheid lastig. Zelf ben ik er aan gewend en kan ik op tijd reageren, maar voor gast stuurmannen en vrouwen is het echt lastig.
Ik kan natuurljk ook de genua wat langer laten staan maar wil niet graag mijn fokkenist ontmoedigen en alles over boord zeilen.
Door de RVS plaat die ik er tussen wilde zetten (van 8 mm) gaat dus alles omhoog dus ongunstiger zoals ik het begrijp,dus die ga ik weglaten denk ik.
De mast heb ik al eerder recht gezet, en inderdaad beter trimmen van grootzeil zal nog watgaan opleveren daar valt nog wel wat te halen.
Een andere boot, dat voorlopig nog niet, flirt is trailerbaar door kiel/ midzwaard ben er al drie keer heerlijk mee op vakantie geweest naar Friesland, Veere een grote Kuip dus middagje zeilen met vrienden en kennissen gaat heel goed.

Nogmaals dank voor alle reacties, zal jullie op de hoogte houden van de resultaten

Groetjes en een fijn zeiljaar gewenst

Joep
Janneau Flirt 6,2 mtr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl