Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Huilende dynema verstaging

Huilende dynema verstaging 03 feb 2024 14:16 #1539016

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1856
Oud topic, maar ook voor mij nog aktueel. Irritant gezoem van mijn dyneema achterstag op de Marieholm tijdens het zeilen. Los geen probleem inderdaad.
Misschien is omwikkelen met draadje of stagbescherming een oplossing.....maar wat schieten we dan op met Dyneema vraag ik me af ?
Bij mij gaat er waarschijnlijk weer een 3mm rvs draadje op zodra de mast er een keer af moet.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 03 feb 2024 14:55 #1539020

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Watermaat schreef :
Oud topic, maar ook voor mij nog aktueel. Irritant gezoem van mijn dyneema achterstag op de Marieholm tijdens het zeilen. Los geen probleem inderdaad.
Misschien is omwikkelen met draadje of stagbescherming een oplossing.....maar wat schieten we dan op met Dyneema vraag ik me af ?
Bij mij gaat er waarschijnlijk weer een 3mm rvs draadje op zodra de mast er een keer af moet.

Niet doen joh. Heb je nog ergens een stukje elastiek? Zo hoog als je bij kunt beetje door je dyneema steken en/of omheen wikkelen. Gewoon wat proberen, klein beetje spanning daarop geloof ik. Werkte bij mijn bakstagen prima. Het gaat er geloof ik om dat je de resonatie verstoort, je hoeft maar even je vinger op het stag te zetten en de herrie is weg toch?

Heb je elastiek met een blits kleurtje of fluoriserend? Dat werkt nog veel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 03 feb 2024 17:47 #1539058

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Ik heb ook een dynema achterstag. Dit “huilen en gieren” was me bekend en zodoende heb ik een dun dynemadraadje vanaf de top ongeveer tot onderin door de stag heen gestoken, paar rondjes eromheen en een meter of zo lager weer een keer door de stag geen gestoken en zo verder naar beneden. Nog nooit last gehad van jankende en huilende achterstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 03 feb 2024 20:02 #1539097

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1856
Blijft dat ik me afvraag wat ik dan met zo'n dyneema achterstag op ben geschoten? In mijn geval is het gewichtsvoordeel tov een 3mm rvs draad te verwaarlozen en neemt met extra draadjes de windweerstand alleen nog maar verder toe.

Bij mij zat die dyneema stag er al op bij aanschaf eind 2022 en heb ik deze klakkeloos vervangen omdat de oude groen was en ik de leeftijd niet wist. Ik heb er toen niet over nagedacht dat het trillen/zoemen zo irritant was.

Als ik er nu draadjes in wil vlechten moet de mast toch plat en dan gaat er gewoon een probleemloos 3mm rvs draadje in.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 03 feb 2024 23:59 #1539119

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Niemand weerhoud je ervan om weer rvs te nemen hoor. Gewoon doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 01:18 #1539124

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Wat mij bewoog om dyneema te nemen, was dat ik een keer met mijn boot op het Slotermeer lag om naar het skutsjesilen te kijken en er een enorm onweer overkwam. In een mum van tijd zag je geen hand voor ogen meer en de wedstrijd werd er zelfs voor stilgelegd. Ik bedacht me toen dat de achterstag geleidend was en dat ik als stuurman dan gevaar liep om geëlektrocuteerd te worden. Ik had in soortgelijke omstandigheden al eens met een Fox gevaren en van die felle tikken gekregen vanwege de ontlading van de achterstag op mijn hoofd...
Een ander argument was dat de achterstag aan vervanging toe was.
En nog een ander argument was dat de RVS achterstag altijd een poging deed om krassen te maken bij het strijken van de mast.
Om al die redenen vind ik dyneema een uitstekend alternatief.
En voor het "zingen| heb ik de oplossing gevonden.

Hartelijke groeten van een happy dude! :)
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 01:19 door Nick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 08:58 #1539140

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1856
Nick schreef :
Wat mij bewoog om dyneema te nemen, was dat ik een keer met mijn boot op het Slotermeer lag om naar het skutsjesilen te kijken en er een enorm onweer overkwam. In een mum van tijd zag je geen hand voor ogen meer en de wedstrijd werd er zelfs voor stilgelegd. Ik bedacht me toen dat de achterstag geleidend was en dat ik als stuurman dan gevaar liep om geëlektrocuteerd te worden. Ik had in soortgelijke omstandigheden al eens met een Fox gevaren en van die felle tikken gekregen vanwege de ontlading van de achterstag op mijn hoofd...
Een ander argument was dat de achterstag aan vervanging toe was.
En nog een ander argument was dat de RVS achterstag altijd een poging deed om krassen te maken bij het strijken van de mast.
Om al die redenen vind ik dyneema een uitstekend alternatief.
En voor het "zingen| heb ik de oplossing gevonden.

Hartelijke groeten van een happy dude! :)

Dat zijn inderdaad wel argumenten! Bliksem heb ik nooit bij stilgestaan eigenlijk ?! Ik heb wel een paar keer middenin een stevige onweersbui gezeten deze instabiele zomer en me toen wel wat zorgen gemaakt. Niet gerealiseerd dat het met dyneema hekstag misschien veiliger zou kunnen zijn achterin de kuip (?) Klinkt niet onlogisch, heb je daar ook info over gevonden ?

Ik heb geen (makkelijk) strijkbare mast, dus dat speelt bij mij niet.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 09:16 #1539147

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Na die tikken op de Fox gaf ik het roer over aan een zeilmaat en die riep meteen "Au! Jij mag weer sturen!"
Net zoals hij kon ik niet genoeg afstand van de achterstag houden om het overslaan van de elektrische lading te ontwijken.
Als je dat een keer hebt meegemaakt, wordt je respect voor (naderend) onweer wel groter. Op mijn eigen boot heb ik jarenlang met een RVS achterstag gevaren, tot dat onweer iedereen op het Slotermeer (die vanwege de wedstrijd niet tijdig van het water was gegaan) overviel. Meteen hierna heb ik besloten om een achterstag te maken die niet geleidend is. Zelf verzonnen, maar voor mij een logische keuze.

Hartelijke groeten, Nick
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 09:17 door Nick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 09:50 #1539158

Watermaat schreef :
Blijft dat ik me afvraag wat ik dan met zo'n dyneema achterstag op ben geschoten? In mijn geval is het gewichtsvoordeel tov een 3mm rvs draad te verwaarlozen en neemt met extra draadjes de windweerstand alleen nog maar verder toe.

Bij mij zat die dyneema stag er al op bij aanschaf eind 2022 en heb ik deze klakkeloos vervangen omdat de oude groen was en ik de leeftijd niet wist. Ik heb er toen niet over nagedacht dat het trillen/zoemen zo irritant was.

.

Lager soortelijk gewicht van Dynema is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid juist de oorzaak van je huilende achterstag ;) Dynema is voor een trimbare achterstag eigenlijk ook een beetje onzin, als je geen rvs wilt gebruiken zou je gewoon een polyester val kunnen nemen, wat dikker dan je dynema lijntje dan maar is echt non issue voor weerstand.

www.lijnenspecialist.nl/cruiser-xts
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 10:04 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 10:19 #1539167

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
- Ik ben per ongeluk in cloud cuckoo land terecht gekomen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 12:15 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 10:23 #1539168

3noreen, dat klopt niet. Heb je verkeerd. Koop wel een goede polyester val, zie link naar lijnenspecialist hierboven voor je trimbare achterstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 10:24 #1539171

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
- Ik ben per ongeluk in cloud cuckoo land terecht gekomen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 12:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 10:31 #1539180

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Nick schreef :
Na die tikken op de Fox gaf ik het roer over aan een zeilmaat en die riep meteen "Au! Jij mag weer sturen!"
Net zoals hij kon ik niet genoeg afstand van de achterstag houden om het overslaan van de elektrische lading te ontwijken.
Voor wie dat ooit heeft, en even geen dyneema achterstag bij de hand heeft: je kunt het ook oplossen door een stukje electradraad aan het stag te knopen en het andere eind overboord te gooien. Zo aard je dat stag.
Geen permanente oplossing maar wel een stuk comfortabeler sturen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 10:43 #1539184

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3710
dehler31abc schreef :
3noreen, dat klopt niet. Heb je verkeerd.

Goed verhaal, lekker onderbouwd met feiten.

Als je die polyester lijn vergelijkt met www.lijnenspecialist.nl/dx-core-78-hps

Dyneema SK78 HPS 4mm: 1700 kg BL, 0,55% rek bij 25%BL
Cruiser XTS 10mm: 2750 kg BL, 2,7% rek bij 25%BL

25% van 1700kg is 425kg.
Dat is 15% van 2700kg
Geeft ong. 1,5% rek op de 10mm polyester lijn vergeleken met 0,55% op de 4mm Dyneema lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 11:04 #1539196

Rustig... Begrijpend lezen is zelfs op jullie leeftijd een uitdaging lijkt het ;) Ik rep met geen woord over rek, is nogal basis kennis lijkt me. Het is in dit specifieke geval echter geen factor van belang. Het probleem hier is de "huilende" dynema trimbare achterstag en ik draag een alternatieve oplossing aan. Als je je wat meer verdiept in rek en soorten rek zul je hopelijk zelf tot de conclusie komen dat dit voor een trimbare achterstag op een Marieholm IF geen factor is (wel goede polyester bij www.lijnenspecialist.nl/ , geen touwtje van de Gamma). Nou niet gelijk weer vragen deze post te verwijderen zoals jullie gedaan hebben bij mijn (tevergeefse) poging Fokkeh te behoeden voor verkeerde keuze doorvoer montage voor zijn TruDesign afsluiter (al mijn bijdrages daar die overigens ontopic waren, want relevant voor montage TruDesign afsluiter, zijn verwijderd ( incl link naar CR dporvoer van ZF sponsor Joosten), helpen jullie Fokkeh ook als zijn boot zonkt door afgebroken 3/4 plastic doorvoer zonder collar terwijl een DZR of brons doorvoer de betere en veiligere keuze was voor de TD aflsuiter in Fokkeh's geval?). Offtopic is alleen voor oudgedienden met een epoxy fetisj hier blijkbaar ;)
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 11:16 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 11:22 #1539206

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
- Ik ben per ongeluk in cloud cuckoo land terecht gekomen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 12:15 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 11:56 #1539213

Probeer het nog eens en denk wat dieper na
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 12:00 #1539216

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1856
Er is voor mij niks mis met een rvs trim-achterstag op een Marieholm of ieder andere 7/8 toerboot.
Ik zie de handigheid van een DHZ dyneema achterstag natuurlijk ook wel, maar als dat leidt tot irritant gezoem ga ik wel kritisch kijken of het niet een modeverschijnsel is of dat het ook nog iets wezenlijks toevoegt? Het gaat hier niet om een high-tech lichte boot of belangrijke gewichtswinst.

Polyester kan misschien nog wel als trimstag (?).....naar waarom zou je? Dat kan ook zoemen. Ik heb jaren een s'nachts irritant zoemende polyester kraanlijn gehad als die wat strak stond.

Bij mij zit die dyneema achterstag er nu eenmaal op. Het is meer de vraag of ik hem laat zitten vanwege bliksemgeleiding (en aangespliste low-friction takel) en er wat stag-bescherming omheen schuif of dat ik er bij de mastenkraan weer een rvs draadje aan hang.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huilende dynema verstaging 04 feb 2024 12:08 #1539220

Kies dan RVS , bij bliksem inslag is dat echt "the least of your worries"... Daar zou ik het niet om laten. Wat dat onderwerp betreft zijn er legio andere zaken (bv ferriet hulsjes bekabeling et cetera) maar ander onderwerp. Offtopic, foei!
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 12:08 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl