Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Achterstagperikelen....

Achterstagperikelen.... 04 feb 2020 21:14 #1124401

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Om onder de brug door te kunnen is mijn boot voorzien van een maststrijkinstallatie met electrische lier. De vorige eigenaar deed dat met rvs achterstag aan de spanner, met als gevolg dat de staf bij half gestreken mast in het water hing (prima) of ingewikkeld opgerold werd met knikken in de stag als resultaat. Wil ik niet ;)
Het is een topgetuigd schip, en discussie alhier leerde me al dat een cascade met lijn nog een hele toer is om voldoende kracht te genereren. Jammer, want dat leek me zo mooi: mast achterover, cascade inhalen: mast beschermd tegen dansen en geen knikkende rvs stag meer.

Nu ben ik aan het broeien op het volgende: alsnog achterstag van cascade voorzien, maar alleen om de gestreken mast te fixeren en geen lijn/stag in water of geknikt te hebben. Bij mast rechtop is cascade op zijn einde en doet de gewone achterstagspanner het werk om de mast te trimmen.
Wat zijn jullie gedachten/ideeën hier bij? En welke klem/blokken/ low friction rings zouden sterk genoeg zijn? Achterstag is nu 7mm 1x19 rvs, 1280 cm ongeveer. Hoe zou de cascade er uit moeten zien om de krachten te kunnen houden bij masttrimmen, en toch een verstelbare lijn te hebben die je kan inhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstagperikelen.... 04 feb 2020 21:43 #1124416

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16546
Je gaat weer een spervuur aan beschouwingen krijgen terwijl het ozo simpel is.
Gewoon een dyneema achterstag met drie cascadeblokken erin. Zo van het achterdek af laten komen en op een vrije lier aantrekken. Als je wilt trek je de mast dan in plooien en door je kiel heen. M.b.v. die constructie is spannen altijd minder werk dan achterin de kuip liggen te draaien aan zo'n stuk ijzer.
Een vijf of zesloper ertussen kan ook nog, daar heb je 90% van de tijd genoeg aan, de rest doe je op een vrije lier.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstagperikelen.... 05 feb 2020 17:55 #1124613

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Met alweer zo’n kek Carbon plaatje B)

Ik heb me laten overtuigen dat het op het handje trimmen met de achterstag bij een topgetuigd schip gewoon te zwaar is. Vandaag die overtuiging kracht bij gezet door op MP een Harken spanner met lierhandel bediening te scoren. Veel rondjes draaien, dat geef ik toe, maar wel licht.

Nu kan ik de achterstag rechttoe-rechtaan van masttop naar spanner laten gaan. Neem ik dynema, ben ik van het geklooi met stijve rvs stag af. Maarrrr, ik wil met halfgestreken mast de stag ook kunnen aantrekken. Handvast is al zat.
Wie zet me op het spoor voor een methode om de lijn in te kunnen blijven halen met onderdelen sterk genoeg om de kracht van de spanner te kunnen weerstaan zonder te slippen of kapot te gaan.


Laatst bewerkt: 05 feb 2020 17:55 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstagperikelen.... 06 feb 2020 09:25 #1124760

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Kun je de kraanlijn of grootzeilval niet gebruiken om de op het achterdek de boel vast te zetten als je gestreken hebt.

Wat ik ook vaak doe tijdens strijken is giek omhoog kantelen dmv de kraanlijn, strijken tot ongeveer 45 graden en dan de grootschoot aantrekken. De kraanlijn zit dan op de giek en het geheel is redelijk stabiel.

Beter nog zal waarschijnlijk grootzeilval of kraanlijn vast zetten op het achterschip, dan heb je de minste rek en meest gefixeerde optie..
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstagperikelen.... 06 feb 2020 09:32 #1124762

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Koko kun je misschien een foto plaatsen hoe jij de electrische lier gebruikt, is dit de ankerlier of een specifiek voor het strijken?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstagperikelen.... 06 feb 2020 10:32 #1124770

Supersimpel Koko, dyneema achterstag met die spanner er tussen. Losse camcleat op je spiegel waar je de dyneema achterstag in kan aanspannen bij gestreken mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstagperikelen.... 06 feb 2020 17:35 #1124871

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
boarderbas schreef :
Supersimpel Koko, dyneema achterstag met die spanner er tussen. Losse camcleat op je spiegel waar je de dyneema achterstag in kan aanspannen bij gestreken mast

Daar zat ik inmiddels ook aan te denken Bas, dat lijkt me de simpelste oplossing. Bedankt voor de bevestiging ;)

@fer2nand: de lier is speciaal geplaatst voor de maststrijkinstallatie. Zit in de ankerbak. Zal straks foto’s zoeken. Effe eten B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstagperikelen.... 06 feb 2020 21:12 #1124903

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Niet echt een duidelijke foto van de lier gevonden.
De lijn loopt van de lier via een katrol omhoog naar de bokkepoot over een katrol weer naar beneden en daar vast aan de ankerbak. Er zit dus 1 vertraging in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl