Joop66 schreef :
Even een samenvatting voor het overzicht, en misschien wat toevoegingen:
1: Dit schip heeft 2 voorstagen. 1 in de furlex, 1 extra.
2: Die 2e, de extra, doet niks, tot je er een pasaatzeil aan vast maakt.
3: de eerste, in de Furlex, bepaalt de doorhang van je fok, en daarmee de zeilvorm. Die is dus primair belangrijk.
4: Het verdient dus aanbeveling de 2e, extra, stag wat te lossen, zodat er meer spanning op de eerste, in de Furlex, terecht komt,
5: Een losse voorstag is niet in eerste instantie schadelijk voor het zeil, maar het zeilt slecht, zeker aan de wind.
6: Aan de wind wil je je zeil vlak maken. Dat doe je door: voorstag strak zetten, niet te veel valspanning (liever iets te weinig dan iets te veel). In tegenstelling tot wat je zou denken, geeft een hoge valspanning meer profieldiepte bij het voorlijk. Dat helpt een beetje bij een uitgezeild zeil, maar zou niet nodig moeten zijn.
7: Los van dit hele verhaal, moet de wartel van de Furlex bovenin ruimte hebben om nog op spanning gezet te kunnen worden. zo'n 10 tot 15 cm moet er nog over zijn. Dus: maak je zeil onder helemaal los, hijs het helemaal door. Dan moet je dus onder dus minstens 15 cm tekort komen. Als dat niet zo is, moet je daar iets aan doen.
Er zijn dus 2 aktiepunten: minder spanning op de extra stag en meer op de stag in de Furlex, en zeil korter laten maken.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik heb de furlex trommel uit elkaar gehaald en helaas kunnen wij de stag in de rolfok niet spannen. Bovenin de mast hebben wij een driehoek zitten, soort van weegschaal. Wanneer ik de spanning van de extra stag af haal zal de rolfok deze dan opvangen?
Wat betreft het voorlijk, ik merkte net dat hij nog aardig wat aangetrokken kon worden. Dus wanneer ik hem los haal dan heb ik inderdaad rond de 10 cm tekort.
Dus uiteindelijk zit het hem nu nog enkel in de spanning op de stag in de rolfok.
Iedereen al erg bedankt voor de antwoorden!!