Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: positie val rolfok

positie val rolfok 17 feb 2020 14:35 #1127611

  • maartenv
  • maartenv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Beste zeilers, ik heb een standfast loper (vorig jaar gekocht) en ik zie een vreemde configuratie in de masttop.
De blokken voor de vallen zitten naar voor t.o.v. de stag. Terwijl ik op internet steeds afbeeldingen zie waar de vallijn tussen mast en stag naar buiten komt.
Gezien de rolfok slecht functioneerde was ik aan het overlopen wat de mogelijke oorzaken zijn.
Vaak wordt een deflector geplaatst op de mast om een hoek te maken tussen val en stag. In mijn geval lijkt dat niet mogelijk.

Iemand eenzelfde situatie op zijn mast. Kan de rolfok op deze manier correct functioneren of moet er iets aangepast worden?
In bijlage enkele foto's van de masttop.
Bijlagen:
Loper 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 14:40 #1127613

Zie ik het goed dat er aan de voorzijde van de masttop ook 1 of meer schijven zitten die een val de mast in kunnen laten?

Zoals het nu zit, werkt het zeker niet.

Als er een schijf zit bij de masttop moet daar de val uitkomen.

Via die losse blokken bovenin, wordt het vrij ingewikkeld om eea optimaal te laten functioneren, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 14:44 #1127614

  • maartenv
  • maartenv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
2 vallen komen vooraan uit de mast een halve meter onder de top ongeveer, en lopen dan over 1 van de 2 schijven die redelijk vooruit hangen aan de masttop terug naar beneden.
De foto's zijn helaas niet al te scherp.
Loper 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 14:48 #1127615

maartenv schreef :
2 vallen komen vooraan uit de mast een halve meter onder de top ongeveer, en lopen dan over 1 van de 2 schijven die redelijk vooruit hangen aan de masttop terug naar beneden.

Over 1 van de 2 blokken bedoel je toch? Ik meen echter ook in de masttop 1 of 2 schijven te zien die direct uit de mast komen. Als dat zo is, moeten daar de vallen uit de mast komen. En niet een halve meter uit de top.

En als dat niet zo is, zou ik niet zo 1,2,3 weten hoe eea op te lossen. Wellicht heeft iemand anders dit al eens goed weten op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 14:51 #1127616

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3062
Ja maar die blokken zijn voor een zeil dat je voor de voorstag voert spin- of gennaker bijv.

Normaal gesproken is er ruimte van de masttop boven de wartel van de rolfok.
hoger dan de wartel komt dan de val uit de mast liefst onder een hoek met de voorstag om te voorkomen dat de val om de stag wikkelt.
Dat de stag aan de masttop zit is geen bezwaar maar je hebt ruimte nodig om de wartel vergenoeg te kunnen hijsen en het maken van de hoek met de voorstag vergt ook wat mastlengte boven de wartel.

Edit: Als je een val uit de top laat komen (ik zie nu ook dat daar schijven zitten?) en via een beugeltje lager op de mast naar de wartel geleidt (om de hoek met stag te maken) is het ok.
Misschien zat het ooit zo en is het beugeltje gesneuveld?

Hoe hoog komt de wartel met zeil gehesen?
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 14:55 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 14:56 #1127617

Inderdaad een wat vreemde valvoering en ik zie ook op diverse foto's van Google afbeeldingen hetzelfde.
Ik denk dat de simpelste oplossing zal zijn om een (staand?) blok aan de mast te bevestigen , kort onder de masttop en zodanig dat de val onder de juiste hoek bij de rolreef uitkomt.Maar aangezien het rolprofiel nogal hoog bij de mast uit komt zou dat wel eens niet mee kunnen vallen.
Of natuurlijk die mastdoorvoer waar de val nu uit komt "gewoon" naar boven in de mast verplaatsen wat me eigenlijk de mooiste oplossing lijkt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 15:00 #1127618

Yellow Boat schreef :
Of natuurlijk die mastdoorvoer waar de val nu uit komt "gewoon" naar boven in de mast verplaatsen wat me eigenlijk de mooiste oplossing lijkt.
Ad

Daar zit volgens mij geen schijf in, dus dat gaat dan niet werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 15:33 #1127626

De masttop uitvergroot; tussen de vertikale alu stukjes onder de top horen schijven te zitten.
Bij de pijl het afdekplaatje van het asje van die schijven.

"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 15:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 15:35 #1127627

Sydeliefde schreef :
Yellow Boat schreef :
Of natuurlijk die mastdoorvoer waar de val nu uit komt "gewoon" naar boven in de mast verplaatsen wat me eigenlijk de mooiste oplossing lijkt.
Ad

Daar zit volgens mij geen schijf in, dus dat gaat dan niet werken.

Nee , daar bedoel ik niet. Gewoon hoger in de mast een opening maken waar de bestaande valdoorvoer dan , uiteraard omgekeerd ;) , in komt. Als die bestaande doorvoer daar tenminste geschikt voor is anders moet daar een nieuwe voor komen.Zoiets als op de tweede foto ( bijv. van Ronstan www.sailsupply.nl/ronstan-valu...kdoorvoer-30-mm-6877 ) .
Zo dus:
Ad

Laatst bewerkt: 17 feb 2020 15:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 15:49 #1127630

Ik denk dat het prima werkt zoals het nu zit.

Via een goed lopend blok een eind lager de mast in geeft minste weerstand.
Juist met een rolvoorzeil maakt het door de wartel niet uit als dat blok een beetje voor het profiel zit.
En je hebt met je spival gelijk een reserve fokkeval. Of andersom desgewenst.

Die blokken bovenin moeten wel goed vastzitten en lekker lopen onder druk. Zo'n blok vervangen is een stuk minder gedoe dan één van de schijven in de mast.

Zeker geen nieuwe gaten erbij maken in de mast zou ik zeggen.

Misschien is het nodig dat de wartel wat hoger komt zodat de val niet om het profiel gaat draaien. Eenvoudig op te lossen met een kort stropje tussen bovenkant genua en wartel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 16:13 #1127639

Als dat laatste kan is dat uiteraard ook een mogelijkheid maar kan natuurlijk alleen als het zeil niet al op maximale lengte gesneden is.En daar ga ik eigenlijk een beetje van uit.
Lees andes ook eens dit stuk ut de Furlex manuals wat ook wel in manuals van andere fabrikanten van rolreven staat .
Daar geven ze dus ook precies mijn voorstel als oplossing en passen die zelfs altijd toe op hun complete tuigages met rolreef.
En daar heb ik die oplossing niet eens vandaan :whistle:
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Valhoek.pdf
Bestandsgrootte:2,926 KB
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 16:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 16:30 #1127645

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3062
Als de bestaande blokken gebruikt worden gaat de val geheid een keer om de stag draaien.
Als de huidige losse blokken gebruikt worden zou ik ook de val via een beugeltje of blokje op de mast naar de wartel laten lopen.
Belangrijk is of er ruimte is tussen wartel en masttop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 16:48 #1127655

Zo zitten wartel en val op mijn boot.





En op die manier zit het op erg veel (90%?) boten. Ik zie niet wat het probleem is als het val een beetje aan de voorkant zit zoals bij TS.

Ik heb bij wijze van proef ook dat spival wat je aan de mast ziet eens gebruikt als fokkeval. Werkt prima.

Misschien zit daar het probleem van TS helemaal niet?
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 16:50 door AccountVerwijderd9.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 16:51 #1127659

Alleen loop je ook bij jouw opstellng datzelfde risico.
Mogelijk is dat je de val altidj erg strak zet want dan draait hij waaeschijnlijk ook niet zo makkelijk om de stag.Alleen is dat niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de ( lagers van) de bovenwartel.
Maar het blijft een verkeerde situatie en niet voor niets geven de meeste fabrikanten dezelfde voorschriften in hun handleidingen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 16:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 17:20 #1127678

Yellow Boat schreef :
Alleen loop je ook bij jouw opstellng datzelfde risico.
Mogelijk is dat je de val altidj erg strak zet want dan draait hij waaeschijnlijk ook niet zo makkelijk om de stag.Alleen is dat niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de ( lagers van) de bovenwartel.
Maar het blijft een verkeerde situatie en niet voor niets geven de meeste fabrikanten dezelfde voorschriften in hun handleidingen.
Ad

Op mijn foto staat het val strak om te kijken hoe hoog de wartel maximaal komt (was toen nieuwe fok). Gewoonlijk staat het val losjes. "Handvast" , zonder lier. Gewoon op de mast.
Mijn genua is iets lager, zit een dyneema stropje aan van 10cm ofzo. Aan de stormfok zit een strop van een meter of twee. Daarmee zorg ik dat de wartel bijna bovenin zit.
Functioneert prima.

In de manual benoemt Harken het mogelijke probleem/risico van "halyard wrap". Met het advies ervoor te zorgen dat de wartel goed hoog gehesen is.



Een "restrainer" (extra blokje) wordt alleen geadviseerd als het niet anders kan.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 22:04 #1127781

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4310
KoertM schreef :
Zo zitten wartel en val op mijn boot.

En op die manier zit het op erg veel (90%?) boten. Ik zie niet wat het probleem is als het val een beetje aan de voorkant zit zoals bij TS.

Ik heb bij wijze van proef ook dat spival wat je aan de mast ziet eens gebruikt als fokkeval. Werkt prima.

Misschien zit daar het probleem van TS helemaal niet?

Het probleem.is dat de val eigenlijk geen koppel kan leveren aan de wartel. Daar is niet veel voor nodig, maar een beetje wel. Daarom wordt geadviseerd een hoek te hebben in de aanloop naar de wartel. Zolang de wartel super soepel loopt zal dit best kunnen, maar als daar een beetje de klad in komt, kun je ineens je zeil niet meer inrollen. In dit geval zou ik t zeil ietsje hoger willen voeren, zodat t stukje val gewoon te kort wordt om rond je stag te slaan.

In t geval van TS kan dat ook nog een optie zijn. Wat de foto's niet laten zien, is hoe hoog de wartel komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 17 feb 2020 22:24 #1127788

Ik heb afgelopen overtocht mijn bekomst gehad van deflectors... Ik had van tuigers al begrepen dat ze die feitelijk niet meer plaatsen maar eigenlijk altijd een gelede oog aan de mast om het draaien van de val om de stag te voorkomen.
Deflectors zijn een flut oplossing. Zoals het hier zit zou het maar zo prima kunnen werken.. de topwartel wordt ver het profile in gehesen en wanneer dat daadwerkelijk het geval is (ook met een zeiltje er aan in het profiel) danken er weinig draaien denk ik.. Wat Capo aangeeft is er origineel een blok in de top van de mast die de top val geleidt.. di is er niet meer en daarvoor is er aan de voorzijde een blok geplaatst... de val wordt via dat blok de mast in geleidt... kan best werken maar ik zou zeggen: maak een foto met een zeiltje er aan en kijk dan of de val zich om de stag kan werken (ook onder spanning)...
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

positie val rolfok 18 feb 2020 02:42 #1127803

BK heeft gelijk:
-in het mastbeslag hoort een as met 2 schijven voor voorzeilval en reserve voorzeilval
-deze 2 vallen komen net onder voorstag uit de mast
-1 daarvan kun je voor rolfok gebruiken; plaats evt geleidebeugel iets lager op de mast

-aan oog voorop het mastbeslag kun je blok(ken) voor spival(len) hangen
-deze val gaat ~halve meter lager pas de mast in
-bij jou nu misbruikt als voorzeilval

Zo hoort het te zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl