HotSnail schreef :
Momenteel zitten het hoofd en onderwand bij ons aan boord met U-bouten door het sandwich dek. Is al jaren goed gegaan (behalve een gebroken u-bout een jaar geleden...) maar vind het toch een minder mooie oplossing.
Ik zou de stagen het lieft in lijn met de huid laten trekken, dus of met ouderwetse (en tegenwoordig weer modern) plaat puttings op de huid geschroefd, óf omdat we een verhoogd potdek hebben wat deel uitmaakt van de romp met een doorvoer in het potdek.
Ik heb een schetste gemaakt hoe de opstelling zou worden, het punt waar ik mee zit is het materiaal wat er aan de bovenkant over blijft. Idealiter zou ik daar wat meer materiaal zien, maar misschien is het zo ook afdoende?
De romp en dek zijn volgens mij van chopped strand en polyester (bouwjaar 1976) Wat vinden de composiet experts hier van?
Verstaging komt met een lashing vast, stagen zijn al dynema en zitten momenteel ook met een lashing op de u-bouten.
Ik heb deze doorvoeren in gedachten:
www.allenbrothers.co.uk/produc...ugh-deck-bush-black/
Het probleem wat je gaat introduceren is dat je de bovenrand van de voertrailing er af gaat trekken.
Zoals je zelf al aangeeft, zit maar 5mm van de 15 daadwerkelijk constructief vast aan de romp. Je trekt dus aan die bus excentrisch tov de dragende laag.
Er blijft een randje van 12 mm chopped strand (dus kortvezelig en random georienteerd) over om de kracht van de stagen te dragen.
Voor een Speakhugger zou je t eens moeten bekijken, maar een stag kracht van een slordige 1000kg moet je wel op rekenen. Ik weet niet precies hoe stabiel die boot is.
Toen ik eens een mastondersteuning voor mijn H700 heb gemaakt, heb ik contact gehad met een jachtarchitect. Zij raadden een veiligheidsfactor van 3 aan bovenop de berekende stagkracht.
Nu dus gewetensvraag aan jou: Denk je dat t goed gaat met 3000kg?
Hoe de originele constructie er uit ziet, weet ik niet. Maar denk er aan: dit zijn grotemensen krachten! En kunststof, ook met glasvezel er in, is veel minder sterk dan staal.