holtere schreef :
Er is eigenlijk maar een manier en dat is om de breeksterkte te vergelijken bij gelijke dikte.
Met jouw zeilen op jouw boot zou ik zonder meer gaan voor 100% dyneema bij 8 mm lijndikte. Dan zit je bij de betaalbare soorten SK78 dyneema rond de 4600 kg.
Met die 4600 kg in gedachten loop je nu het aanbod af en kom je tot een selectie.
Tot 40 voet kom je met 8 mm dyneema van 100% goed uit.
12 mm is ronduit veel te dik. Je hebt daar 80 mm blokken voor nodig om het enigzins fatsoenlijk te laten lopen en die zitten niet op een Dehler 31.
Goed om hierbij in de gaten te houden dat breeksterkte volledig irrelevant is bij dyneema lijnen van 8 mm voor jouw maat boot. Ik vaar zelf met 8 mm dyneema (4000 kg) die niet eens de volle 4600 kg halen die hierboven genoemd wordt, en dat is voor ons 44 mm grootzeil en fok van 25 ruim voldoende. Dat is op een trimaran, voor een monohull liggen de belastingen lager.
Je koopt dus een dyneema lijn voor (het gebrek aan) rek, niet voor de breeksterkte. Holtere noemt breeksterkte omdat dat ook een maat geeft voor de hoeveelheid dyneema en daarmee de rek.
Wat mij betreft is het helemaal niet nodig om op een dehler 31 met 100% dyneema te varen, met een "cruiser dyneema" van rond de 3000 kg breeksterkte kom je er ook. Het is een keuze, hoeveel geld wil je uitgeven en hoeveel rek op de val vind je acceptabel. Voor mij maakte de overgang van polyester grootval naar dyneema cruising grootval een duidelijk verschil (op een vd stadt 30). Ik vermoed dat je op jouw boot het verschil naar nog duurdere lijnen nauwelijks gaat merken, hoewel anderen hier daar andere gedachten op nahouden
Voor andere lijnen dan grootval en fokkeval kan je ook gewoon polyester gebruiken.
Samenvattend, 8 mm is een prettige dikte, zeker met easylock mini klemmen. Dikker is echt niet nodig en helpt voor een val ook niet. Verder is het een afweging van prijs, kleur, mantelsoort en rek.