On a close reach snug the tack to the pole for a gennaker shape. On a broader reach, add power and allow rotation out from behind the main by easing the tack line a couple feet.
There are a couple of clues to indicate how far to ease the tack line:
The tack should pull to windward as the tackline is eased. If the tack sags to leeward, keep the tackline down. Easing the tack line adds power, so in light air you may want to ease it a little even on a beam reach. Broad reaching in a big blow, you probably will want to keep it tighter than you would in lighter air.
Another valuable guide is the spinnaker telltales. Add telltales 1.5 to 2 feet aft from the luff at 1/3 and 2/3 height. When your tackline is set at the proper height, the telltales should behave similarly high and low.
Ik snap de verwarring. De halslijn van een gen is een beetje hetzelfde als een cunningham. Dus strakker is lozen, maar met een strak voorlijk kun je niet zo hoog varen omdat alle bolling voorin komt. Dan gaat je zeil snel tegenbollen. In het eerste filmpje van mijn vorige post zie je dat goed.
Als je vrede hebt met het tegenbollen en het waait wat harder, dan kun je wel hoger varen met een strakke halslijn, maar dat komt puur omdat je druk loost.
Als je de val viert i.p.v. de halslijn zul je minder druk toevoegen omdat je de twist vergroot. Dat kan bij licht weer halve wind denk ik wel nuttig zijn. SanderH schreef :
Is er (eigenlijk) een verschil in trim tussen planerende schepen en waterverplaatsers?
Het grote verschil is dat je er bij een waterverplaatser boven 3 Bft. alles aan doet om maar diep te varen. (Op een voordewinds rak.) Dus halslijn vieren. De schijnbare wind komt dan heel achterlijk in.
Planerende boten hebben hier geen last van. Die varen onder gennaker bijna altijd met de schijnbare wind dwarsscheeps. Lekker makkelijk dus.
Is er (eigenlijk) een verschil in trim tussen planerende schepen en waterverplaatsers?
Deels ja: ivm andere schijnbare windhoek (tot plane snelheid is het wel vergelijkbaar); niet alleen in trim, maar ook in 'snit' van het zeil (hoe sneller de boot hoe vlakker)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
01 apr 2020 06:55 #1141186
...
Ik ben zelf nog nooit een slurf tegen gekomen die niet gevoelig was voor fuckups of foutloos werkte. Als je er handigheid in in hebt en je hebt je spullen goed op orde kan het vast acceptabel werken. De meesten varen geen open40 waar de slurf languit binnnen kan liggen maar hebben de slurf in een zak gepropt.
Apart, in testen zoals bijvoorbeeld die van Yacht.de waar een serie aan slurfen + TD furlers werd getest kwam juist naar voren dat de slurfen makkelijk (en probleemloos) te bedienen zijn door iedereen die meewerkte aan de test (ook onervaren zeilers)...
Iedereen heeft z'n voorkeuren, en jij hebt het niet op slurfen (wat prima is natuurlijk), maar om ze dan maar weg te zetten als dat ze niet werken is nergens voor nodig Bas!
...
Ik ben zelf nog nooit een slurf tegen gekomen die niet gevoelig was voor fuckups of foutloos werkte. Als je er handigheid in in hebt en je hebt je spullen goed op orde kan het vast acceptabel werken. De meesten varen geen open40 waar de slurf languit binnnen kan liggen maar hebben de slurf in een zak gepropt.
Apart, in testen zoals bijvoorbeeld die van Yacht.de waar een serie aan slurfen + TD furlers werd getest kwam juist naar voren dat de slurfen makkelijk (en probleemloos) te bedienen zijn door iedereen die meewerkte aan de test (ook onervaren zeilers)...
Iedereen heeft z'n voorkeuren, en jij hebt het niet op slurfen (wat prima is natuurlijk), maar om ze dan maar weg te zetten als dat ze niet werken is nergens voor nodig Bas!
Wij hebben vanaf 2012 een gennaker met slurf. Kunnen Tack line bedienen vanaf kuip. Voeren hem net zoals redshift.
In 2013 een keer met "te"veel wind te ver opgeloeft. Dat leer je dan wel snel af....
Verder heeft de slurf ons nog nooit in de steek gelaten.
Varen de gennaker ook wel eens zonder grootzeil.
Dind staat met slurf binnen enkele minuten.
Dat is vanaf zak pakken tot hij staat.
Ook met onervaren mensen is de slurf praktisch. Wel even uitleggen aan welke lijn ze van het rol"gordijn" moeten trekken om slurf te laten zakken, maar verder ook met hen heel beheersbaar.
Varen ook wel door brede kanalen het ding. Daar hij in no time weg te nemen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
01 apr 2020 21:21 #1141708
Wij varen al 15 jaar met slurf-gennaker, staat er best regelmatig op, en hebben nog NOOIT een probleem gehad, niet met de Hagoort- en niet met de North Sails variant. Gebruik daarbij een launchbag, werkt prima.
We hebben een verlengde preekstoel / ankerrol, geen boegspriet, daarmee staat hij een 40-50 cm voor de rolfok, voor ons genoeg. Op langere, ruime koersen zet ik de spinakerboom bij aan loef, daarmee blijft de voet wat meer bij de boeg / in het midden.
Ik kan alleen maar zeggen dat de slurf die we nu hebben (elvstrom) met een plastic ring aan de onderkant en geen metaal aan de bovenkant, 10x beter werkt dan het ellendeding wat we bij de vorige boot hadden. Die had metalen ringen verwekt in de slurf en bleef overal achter haken. Binnen 3 keer besloten dat zonder slurf makkelijker was.
Met de huidige (en ook met deze boot) wil ik zeker niet zonder slurf. Bij het hijsen kan het nog mis (twist in de slurf zorgt er soms voor dat de slurf niet goed gehesen wil), maar 1 keer gehesen is het strijken feilloos en dat is een prettige zekerheid. Het gemak verslaat bij ons ruimschoots de ongemakken. En we gennakeren veel.
Opruimen is (in ieder geval bij ons) ook een stuk prettiger met slurf. Hij gaat gezigzagd in een bakstkist (drijver), meestal zonder launchbag.
Het model van de genaker is erg bepalend voor het zeilcomfort.
De meeste toerzeilers zullen gebaat zijn bij een All-purpose model, ook wel aangeduid als A3. Grofweg geschikt voor windhoeken tussen ca. 110 en 150/155 true wind
Het valt mij op dat veel toergenakers veelal nogal vlak zijn gesneden, vooral geschikt om te reachen maar ongeschikt om dieper te varen. Vlakke genakers hebben ook beduidend minder doek tussen de lijken dus zijn gemakkelijker te hanteren. Zie de foto met de blauwe genaker voor een type reacher (in dit geval een A5)
Voor diepere koersen, vergelijkbaar met spinakerhoeken heb je een echte runner nodig. Deze is veel dieper gesneden, vooral in het voorlijk. Hierdoor kun je deze goed naar loef laten rollen. Wij varen in wedstrijden met meer wind true wind hoeken tot 170 graden. Op de foto onze rode heavy runner (type A4).
De moraal van het verhaal: met een echte toergenaker moet je niet te diep willen varen, daar is het zeil namelijk niet op gebouwd. Je kunt een beetje 'smokkelen' door te tacklijn te vieren om ruime koersen maar het zeil zal dan wel vrij nerveus reageren, zeker in vergelijking tot een echte runner.
De moraal van het verhaal: met een echte toergenaker moet je niet te diep willen varen, daar is het zeil namelijk niet op gebouwd. Je kunt een beetje 'smokkelen' door te tacklijn te vieren om ruime koersen maar het zeil zal dan wel vrij nerveus reageren, zeker in vergelijking tot een echte runner.
Mooie foto's.
Kleine aanvulling: als je als toerzeiler ook een spiboom aan boord hebt, en deze laag 'zet' en een beetje aan loef kun je met je A3 nog wat extra diepte pakken. (veel boten hebben een voetrail, en daar kun je vaak relatief simpel een stevige bevestiging maken dat je spiboom laag blijft. Als je dus een spiboom hebt, kun je als toerzeiler ook met maar 1 gennaker vrij goed uit de spreekwoordelijkvoeten.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
03 apr 2020 08:42 #1142376
...
Ik ben zelf nog nooit een slurf tegen gekomen die niet gevoelig was voor fuckups of foutloos werkte. Als je er handigheid in in hebt en je hebt je spullen goed op orde kan het vast acceptabel werken. De meesten varen geen open40 waar de slurf languit binnnen kan liggen maar hebben de slurf in een zak gepropt.
Apart, in testen zoals bijvoorbeeld die van Yacht.de waar een serie aan slurfen + TD furlers werd getest kwam juist naar voren dat de slurfen makkelijk (en probleemloos) te bedienen zijn door iedereen die meewerkte aan de test (ook onervaren zeilers)...
Iedereen heeft z'n voorkeuren, en jij hebt het niet op slurfen (wat prima is natuurlijk), maar om ze dan maar weg te zetten als dat ze niet werken is nergens voor nodig Bas!
Gek, we zeggen precies het zelfde, maar je toon lijkt me de les te willen lezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
03 apr 2020 09:46 #1142407
Gek, we zeggen precies het zelfde, maar je toon lijkt me de les te willen lezen?
Volgens mij gaan we langs elkaar heen; in jouw bericht komt het bij mij over alsof slurfen niet goed werken. Wat ik zeg (en de test ook aantoont) is dat ze wel goed werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
03 apr 2020 10:52 #1142422
Ik had het over de gevoeligheid voor fuckups. Je moet zo'n ding goed snappen, want je graait hem al snel door zijn eigen toompjes heen en dan heb je spaghetti.
Waar we langs elkaar heen praten, is dat jullie het hier hebben over het gebruik in totale blakte. Een slurf hanteren met meer wind, of als er ineens wind opsteekt, heb ik wel eens iemand zijn zalingen zien kosten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
03 apr 2020 11:18 #1142430
Ik had het over de gevoeligheid voor fuckups. Je moet zo'n ding goed snappen, want je graait hem al snel door zijn eigen toompjes heen en dan heb je spaghetti.
Waar we langs elkaar heen praten, is dat jullie het hier hebben over het gebruik in totale blakte. Een slurf hanteren met meer wind, of als er ineens wind opsteekt, heb ik wel eens iemand zijn zalingen zien kosten...
Die gevoeligheid is juist lager dan met een TD furler. Juist bij meer wind is zo'n slurf ook erg handig: geen wapperende zaken over het dek (of in het water).. Vergeet niet dat niet alle zeilers jouw behendigheidsniveau hebben Bas.
Ik heb ruime ervaring met een slurf op de Nereide. Mijn ervaring is dat naar beneden halen bijna altijd goed gaat. Snel zetten viel nog al eens tegen. Als je de boel niet netjes hebt laten zaken de vorige keer en gewoon de zak in propt, gaat het geheid fout. De boel draait dan en je krijgt de slurf maar half omhoog. Verder is zo'n slurf vrij kwetsbaar en trek je er snel kleine scheurtjes in (door contact met voorstag bijv). Die repareerde ik dan zelf weer regelmatig. Voor wedstrijden lijkt het mij niet zo geschikt. Binnenkort met de nieuwe boot ervaring op doen met een TD roller op de boegspriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
03 apr 2020 11:21 #1142434
Ik ben geen fan van een slurf, in het verleden regelmatig gebruikt maar te vaak gedoe naar mijn zin, kans op fouten en schade is mij te groot.
Genakers zijn zonder slurf ook prima weg te halen, ook met wat meer wind door een kleine bemanning.
Voor het strijken val achter de boot laten uitstromen, diep varen, druk er uit, 2/3 slagen om de lier en dan de valstopper open.
Altijd strijken in de luwte van het grootzeil, wij strijken meestal aan loef zodat de genaker in de fok valt en dan hup zo het voorluik in. De zak komt later wel weer. Tacklijn niet te vroeg lossen.
Ik had het over de gevoeligheid voor fuckups. Je moet zo'n ding goed snappen, want je graait hem al snel door zijn eigen toompjes heen en dan heb je spaghetti.
Waar we langs elkaar heen praten, is dat jullie het hier hebben over het gebruik in totale blakte. Een slurf hanteren met meer wind, of als er ineens wind opsteekt, heb ik wel eens iemand zijn zalingen zien kosten...
Ik zet de tas aan lij en plaats de tacklijn en breng schoten (buitenom) met tack lijn naar de kuip. Dan met de val hijsen.
Iemand aan touwtje rolgordijn trekken en gelijktijdig schoot aantrekken.
Ik zit te prakadingesen hoe ik dan de zalingen kan laten breken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
03 apr 2020 11:57 #1142452
Erg handig om een extra lijn aan de tack te zetten. Je zogenaamde retriever-lijn.
Strijk volgorde is dan: schoot vieren, tack iets vieren, retriever lijn inhalen tot de tack
te pakken is (in mijn geval (bashford36) vanuit het kajuitsluik) en daarna de stopper van het val open.
Zonder retriever-lijn vaak een natte tack, met zo'n lijntje is het (zeker shorthanded) veel
makkelijker te hanteren.
H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
03 apr 2020 12:25 #1142458
Zo'n retriever lijntje werkt idd handig Har, de reden dat ik vaak toch slurf gebruik is dat (bijvoorbeeld bij WA Cup) er some meerdere keren in korte tijd de gennaker gezet / gestreken moet worden, en je daar solo tijd voor te kort komt (korte rakken) ipv met de surf daar je zeil meteen netjes in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
04 apr 2020 09:53 #1142970
Ja, dat is inderdaad de retrieverline. In dit filmpje komt het minder tot z'n recht omdat er een actieve voordekker aanwezig is die het zeil snel controleert. Bij solo of duo bemanningen heb je nog meer lol van dit lijntje. Ik heb ook wel een set-up gebruikt op een J105 met de eerste drie meter van de retrieverline uitgevoerd met elastiek (zware bungee).
Als je dan je tack en je val lost (uiteraard nĂ¡ de schoot) komt het zeil vanzelf de boot in.
H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Alles over gennakertrim
04 apr 2020 19:14 #1143169
Ik had het over de gevoeligheid voor fuckups. Je moet zo'n ding goed snappen, want je graait hem al snel door zijn eigen toompjes heen en dan heb je spaghetti.
Waar we langs elkaar heen praten, is dat jullie het hier hebben over het gebruik in totale blakte. Een slurf hanteren met meer wind, of als er ineens wind opsteekt, heb ik wel eens iemand zijn zalingen zien kosten...
Die gevoeligheid is juist lager dan met een TD furler. Juist bij meer wind is zo'n slurf ook erg handig: geen wapperende zaken over het dek (of in het water).. Vergeet niet dat niet alle zeilers jouw behendigheidsniveau hebben Bas.
Grappig ik vind dan juist weer een TD furler wat, gedoe met zo'n slurf , beetje met bas eens als er spaghetti is dan heb je wat, maar goed beetje opletten dus .
Zelfde heb ik met een spinakker, na de halve Noordzee en IJsselmeer te hebben leeg gevist, en er dreigementen uit URK kwamen, hou ik het maar bij een Genaker , wat dan weer gek genoeg als 2 vrienden samenwerken
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.