Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Alles over gennakertrim

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 11:35 #1140905

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Heel veel zeilers hebben hun Spinnaker ingeruild voor een gennaker, zo ook wij!
Over spinnakertrim is best veel te vinden maar vreemd genoeg veel minder over hoe je je gennaker trimt.
Toch een poging om hier wat leuke tips te verzamelen waardoor je beter gaat zeilen met zo'n mooi zeil!
Wie trapt af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 12:51 #1140937

Gennakers zijn erg gemakkelijk te trimmen. Daar hoef je geen boek over te schrijven. Typisch gaat dat zo:

-Je draait je boot ruimwind
-Je hijst de gennaker met slurf
-Je martelt 10-15 minuten met de slurf om de gennaker er uit te krijgen, tot je vrouw het welletjes vind ...
-..en dan húp, zó met slurf en al het luik weer in
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 12:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 14:37 #1140964

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Frederik65 begon goed in een ander draadje. Is dit stuk misschien wat te kuisen van de spinnakerruis?
holtere schreef :
Veel naar gezocht maar nooit een goede trimhandleiding gevonden.
De krul kennen we natuurlijk maar verder......
Hoe los of vast vaar je je voorlijk van je gennaker?
Is die 107% de "strakste" stand voor reachen en vandaar uit lossen met ruimen van de koers of kun je nog strakker?

Is precies hetzelfde als de hoogte van je spiboom. Even kijken, misschien heb ik er al wat over geschreven.

Bingo:
Zet de hoogte van de boom in principe zodanig dat de middelste verticale naad van de spi rechtop staat t.o.v. de boot. Bij diepe koersen en matige wind staat de boom hoog, bij zwaar weer en hoge koersen staat de boom laag. Door de boom laag te zetten kun je druk lozen. Als de spi bovenin snel invalt staat de boom te laag. Als je de boom te hoog zet wordt de bovenkant van de spi erg breed en vlak. De loefzijde moet een gelijkmatige bolling hebben, en moet dan ook gelijkmatig invallen bij het vieren van de lijschoot.

Die zin over de middelste naad klopt natuurlijk niet voor een gennaker, maar de rest is geldig.

Voor de zeilmaak-nerds onder ons heb ik een tabelletje gemaakt die de lengte van een cirkelboog relateert aan de diepte. Daar kwam die 7% vandaan, was gerelateerd aan een diepte van 17%. Dat had ik weer uit een foto van een RS500 gehaald. Heb ook even gemeten in een foto van onze spi in matige condities, ruime wind. 24% diepte dus een verhouding van 115%.
Diepte in ronding Verhouding rechte lijn : cirkelboog
0% 100%
5% 100,7%
10% 102,7%
15% 106%
20% 110%
25% 116%
30% 122%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 15:49 #1140991

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
boarderbas schreef :
Gennakers zijn erg gemakkelijk te trimmen. Daar hoef je geen boek over te schrijven. Typisch gaat dat zo:

-Je draait je boot ruimwind
-Je hijst de gennaker met slurf
-Je martelt 10-15 minuten met de slurf om de gennaker er uit te krijgen, tot je vrouw het welletjes vind ...
-..en dan húp, zó met slurf en al het luik weer in

Hahaha ik vind hem goed!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 15:53 #1140993

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
www.devriessails.nl/media/1415...en-trim-gennaker.pdf

Ook wij gaan op onze boot met een gennaker varen. De oude gennaker is verkocht, voorlijk was veel te kort, en een gennakerboom aangeschaft.

De rechte voorlijklengte is 13.40m, wat is de ideale afmeting voor het voorlijk van een gennaker? Ik ga dan uit van een allround gennaker, A3 gennaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 15:55 #1140994

MrP schreef :
..

Hahaha ik vind hem goed!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Goed want?
Met (goede) slurf super makkelijk; dat neemt niet weg dat anderen voorkeur geven aan TD furler. (bedenk dat er o.a. Open 40's met slurf varen..) TD furler is met veel wind wel wat lastiger vaak dan een slurf.

Door met de tack hoogte en de val te spelen kun je a la spi trimmen. Haalt nooit dezelfde diepte als met een spinnaker, maar je kunt een heel eind komen met de val wat slack te geven: daarmee ga je aan de loefkant lucht scheppen en pak je wat extra graden diepte.

Voor de mensen met een code-zero: die kun je gebruiken voor het reachen, en heb je met een runner gennaker er bij al een hele mooie set zeilen aan boord. Heb je geen code-zeo en wil je niet meerdere genakers aan boord, dan is de aanschaf van een A3 (allround) een goede keuze.

@Sander: ideaal met een A3 is klein beetje langer dan de stag. 13.7 a 14.2 even op het spreekwoordelijke bierviltje op jouw 13.4.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 15:57 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:14 #1141000

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
De trimguide van De Vries ken ik. Die is echt te oppervlakkig!
Sander stipte al een punt aan. Hoe lang mag het voorlijk zijn...?
Dat is voor ons ook een dingetje want we hebben een topdownfurler voor de gennaker.
Die knoop je vast, onder en boven aan de furler maar hoe strak... :huh:
Je kunt namelijk wel het voorlijk van je gennaker boller zetten door de val te vieren maar strakker zetten kan dan de montage toelaat kan niet!
Profurl van geeft een klein houvastpuntje:
Zij zeggen: knoop je gennaker zo vast dat je voorlijk van de gennaker 103% is van de voorstag of furler. Strakker schijnt dus niet nodig te zijn!
Mocht dit een goed uitgangspunt zijn dan kan Sander 1340 nemen maal 103% als maximale voorlijkmaat en zo de max. grootte van de gennaker bepalen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:15 #1141001

Leuk, dit draadje! :)

Ik zal mijn vorige bericht nog even toelichten want ik zag dat het citaat van mezelf niet meer klopt met mijn huidige kennis.

Het ding met de ronding van het voorlijk, en dan bedoel ik niet het zeilprofiel in de windrichting maar het verticale profiel, is dat vliegende voorzeilen waarmee je hoog kunt varen een vlak voorlijk hebben, dus een hoge valspanning (Code Zero), en vliegende voorzeilen waarmee je diep kunt varen hebben een diep voorlijk. (lage valspanning, gennaker, spi)

De valkuil is dat als je eenmaal dat zeil hebt, het trimmen juist omgekeerd is. Als je het voorlijk opspant met de val en/of halslijn (tack line) krijg je meer diepte in je voorlijk, en worden de 'schouders' van je spi/gen smaller. Dat is alleen goed voor ruime wind. Niet voor halve wind of voor de wind. Halve wind moet je namelijk een vlak zeil hebben, en voor de wind moet je brede schouders hebben voor maximaal geprojecteerd oppervlak. (Tenzij je een gebrek aan controle hebt bij veel wind.)

Halve wind en voor de wind loont het dus om je voorlijk losjes te zetten.

Om te zien wat er gebeurt kun je met een halve uitgeperste sinaasappel spelen. Als je hem in de ene richting vlak trekt, wordt ie in de andere boller.

Het opspannen van het voorlijk van een spi/gen doet dus hetzelfde als het opspannen van het voorlijk van een genua. (Maar het opspannen van de voorstag doet voor de genua weer iets heel anders. Met een strakke voorstag kun je hoger varen, met een strakke val niet.)

Als de spi/gen bovenin snel invalt staat je voorlijk te strak. In dit filmpje is te zien wat ik bedoel: klik filmpje. Het voorlijk staat hier aan het begin al te strak. (boom te laag) Op 7 seconden gaat de boom nóg verder omlaag, en zie je hoe slecht de zeilvorm wordt.

Als je het voorlijk te los zet wordt de bovenkant van de spi/gen erg breed en vlak. Dat kun je hier zien: klik filmpje. In onderstaande foto zie je wat er gebeurt als je het voorlijk veel te los zet (bij een ouderwetse, bolle spi). De schouders gaan mooi breed staan, dat is goed. Maar de hoogte van de spi is erg afgenomen waardoor het geprojecteerd oppervlak minder is. De bovenkant van het zeil doet erg weinig.


De loefzijde moet een gelijkmatige bolling hebben, en moet dan ook gelijkmatig invallen bij het vieren van de lijschoot. Het punt waar de spi/gen invalt wil je ongeveer eenderde/de helft van boven hebben. En zodra het voorlijk invalt, wil je eigenlijk dat het hele voorlijk tegelijk gaat. In dit filmpje is goed te zien wat ik bedoel: klik filmpje.

In het filmpje had de loefschoot nog ietsje strakker gekund, want het onderlijk is vrij diep. Op deze koers valt de straf die je krijgt voor het dichter naar het grootzeil brengen van de spi wel mee denk ik. Zolang de spi en het grootzeil niet al te veel last van elkaar hebben loont het om het onderlijk richting de voorstag te brengen door de loefschoot aan te trekken. Zo ontsnapt er minder druk aan de onderkant van de spi.

(Sorry, toch nog iets over een spi op eem boom. Maar ja, uiteindelijk werkt het gewoon hetzelfde.)

Als laatste: er zit altijd rek in je zeil. Dat zorgt ervoor dat je bij meer wind het voorlijk strakker moet zetten dan bij weinig wind.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 16:33 door Frederik65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:16 #1141003

Op een TD furler idd geen al te lang voorlijk anders rolt ie niet zo lekker op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:19 #1141004

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Frederik65, vriendelijke vraag:
Het gaat over gennakers en niet over spinnakers.
Veel van de punten zullen overeenkomen maar praten over spi's met foto's van spi's maakt het allemaal niet duidelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:24 #1141008

SanderH schreef :
De rechte voorlijklengte is 13.40m, wat is de ideale afmeting voor het voorlijk van een gennaker? Ik ga dan uit van een allround gennaker, A3 gennaker.

Voor de zeilmaak-nerds onder ons heb ik een tabelletje gemaakt die de lengte van een cirkelboog relateert aan de diepte. Uit een foto van een RS500 heb ik een diepte van 16% gehaald maar de foto was niet helemaal van de zijkant dus waarschijnlijk is ie nog wat ronder dan dat. Heb ook even gemeten in een foto van onze spi in matige condities, ruime wind. 24% diepte dus een verhouding van 115%.
Diepte in rondingVerhouding rechte lijn : cirkelboog
0%100%
5%100,7%
10%102,7%
15%106%
20%110%
25%116%
30%122%

Dit is zonder rekening te houden met rek. Uiteindelijk hangt de ideale voorlijklengte heel erg af van de snit. Een langer voorlijk is beter voor diepe koersen.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 16:25 door Frederik65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:27 #1141010

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
@ Frederik, je hebt pb ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:31 #1141011

holtere schreef :
Frederik65, vriendelijke vraag:
Het gaat over gennakers en niet over spinnakers.
Veel van de punten zullen overeenkomen maar praten over spi's met foto's van spi's maakt het allemaal niet duidelijker.

Sorry, heb gezocht maar ik kon geen voorbeelden van verkeerd getrimde gennakers vinden. :( Bij gebrek aan beter dan maar hetzelfde onderwerp proberen uit te leggen met symmetrische spi's. Vaar er zelf niet zo vaak mee. Maar goed, ik zal ophouden over symmetrische spi's, ik hoop dat mijn epistel toch heeft bijgedragen.

edit:
Toch nog enkele goeie plaatjes gevonden: klik link. Maar het blijft summier zoals TS al aangaf.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 16:48 door Frederik65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:43 #1141015

Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 16:47 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 16:47 #1141016

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
# Frederik: Ja, heeft het zeker, thanks!
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 16:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 17:03 #1141025

dank iedereen voor de linkjes. Nu al een interessant draadje, ik heb vrij weinig ervaring met genakers, en nog helemaal niet met een Top Down furler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 17:58 #1141040

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Als ik nu bij Waypoint kijk dan schrijven en tonen zij het volgende:
Trimming

Using the tack line, the luff can be tightened when close to the wind and eased when off the wind. Ease the sheet until the luff starts to curl, then tighten until it stops curling. If the spinnaker is over trimmed the boat sails slower and weather helm will increase. Check by easing the sheet.

To sail on a reach pull in the tack-line to straighten the luff and sheet in.

To sail further off from the wind, ease the tack-line and sheet allowing the sail to move in front of the boat providing more forward drive and less heel.




Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 17:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:05 #1141042

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Het lijkt toch net wat anders dan het verhaal van Frederik. Die zegt:
De valkuil is dat als je eenmaal dat zeil hebt, het trimmen juist omgekeerd is. Als je het voorlijk opspant met de val en/of halslijn (tack line) krijg je meer diepte in je voorlijk, en worden de 'schouders' van je spi/gen smaller. Dat is alleen goed voor ruime wind. Niet voor halve wind of voor de wind. Halve wind moet je namelijk een vlak zeil hebben, en voor de wind moet je brede schouders hebben voor maximaal geprojecteerd oppervlak. (Tenzij je een gebrek aan controle hebt bij veel wind.)

Ik maak daaruit op dat je bij "aan de wind" varen met een gennaker toch het voorlijk niet teveel spanning moet geven om het zeil af te vlakken.
Met meer spanning zoals in de beschrijving van Waypoint krijg je een dieper zeil achter het voorlijk :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:34 #1141057

Met je val wat lost kom je dieper dan met enkel de tack losser. Als je bovenin niet aan loef komt mis je te veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:42 #1141059

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Ja, ruim is wel duidelijk. Daarbij is de val lossen vaak veel gemakkelijker dan de tack lossen. Niet iedereen, zeker niet met een roller heeft een tackline naar de kuip!
Mijn opmerkingen gingen meer over zo hoog mogelijk aan de wind varen met een gennaker, en niet diep varen hoewel die trim overeen lijkt te komen, nl. lossen van de val/tack?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:42 #1141060

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik ben zeker nog geen expert maar het lukt langzaam steeds beter met de gennaker. Let wel: het is een andere ervaring op een monohull dan op een trimaran, maar qua trim maakt dat eigenlijk niet veel uit.

- Diep varen: tack line wat losser. Bij ons staat 'ie dan ongeveer 1-1.5 m boven de boegspriet. Hoger varen: tack line helemaal aan (bij onze gennaker). Bij een kortere voorlijk kun je het voorlijk te strak trekken, maar dat merk je wel (voorlijk rimpelt en gaat flutteren).

- Trim: eigenlijk altijd proberen de schoot zo los mogelijk te varen zo dat het voorlijk net niet inklapt. Vieren tot hij bijna inklapt, dan weer iets aan. Bij hogere koersen zit het voorlijk wat lij van je voorstag, bij diepe koersen komt het voorlijk wel een meter loef van je voorstag te staan.

- Sturen: tenzij je een hele actieve schoot trimmer hebt, hou je de gennaker open met je roer nadat de schoot ongeveer goed staat.
Te hoog -> hij klapt van voren dubbel. Overdrijf je het dan klapt hij helemaal weg. Snel ("gedecideerd", niet woest) een tikje afvallen.
Te laag -> hij klapt ook weg, maar nu omdat hij achter het grootzeil afgedekt wordt. Dit is wat moeilijker te beschrijven, het verschil leer je zien. Remedie: rustig oploeven.

Belangrijkste is om te leren dat een gennaker actief gevaren wil worden. Je kunt hem niet zetten en vergeten.

Tweede belangrijk punt: onder gennaker is meestal afvallen richting downwind de veilige optie als het te hard gaat. Oploeven geeft meer helling en/of uit het roer lopen. Als je te ver afvalt klapt hij vanzelf dicht achter het grootzeil. Niet per ongeluk gijpen.

[Toevoeging: wedstrijdboten hebben wel een actieve schoot trimmer en houden de gennaker dus meer open met de schoot dan met het roer. Zoek een filmpje op van een T52 op om te zien hoe dat gaat. Ze vieren de schoot steeds zo ver mogelijk, om hem waar nodig vervolgens weer wat aan te trekken om niet in te laten klappen.]
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 18:47 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:47 #1141062

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Hoger varen: tack line helemaal aan (bij onze gennaker). Bij een kortere voorlijk kun je het voorlijk te strak trekken, maar dat merk je wel (voorlijk rimpelt en gaat flutteren).
Zo deed ik dat ook altijd maar soms twijfel ik....
Als je iets meer ruimte geeft in het voorlijk wordt de gennaker dan niet vlakker waardoor je mogelijk hoger zou kunnen varen?
Een tri is wel een ideaal ding om hier mee te spelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:49 #1141063

EarlyMorningSunrise schreef :
MrP schreef :
..

Hahaha ik vind hem goed!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Goed want?

Geef toe; het is een zeer vaak gezien verschijnsel op het water!

Goede spullen helpen niet tegen een de ongeoefende bediener. Ik ben zelf nog nooit een slurf tegen gekomen die niet gevoelig was voor fuckups of foutloos werkte. Als je er handigheid in in hebt en je hebt je spullen goed op orde kan het vast acceptabel werken. De meesten varen geen open40 waar de slurf languit binnnen kan liggen maar hebben de slurf in een zak gepropt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:49 #1141064

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Tip: Als je diep wil varen en de grens op wilt zoeken, gewicht naar loef zodat de genaker meer naar loef komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over gennakertrim 31 mrt 2020 18:50 #1141066

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Trimguide North sails:
North Sails NEWS

Sport boat asymmetric spinnakers (also known as “kites”) trim differently from conventional spinnakers. And due to their extended, fixed position bow sprit, they differ from a cruising asymmetric flown from the stem.

Aside from the sheet and halyard, the only other control over spinnaker shape is the tack line, which runs from the end of the sprit to the spinnaker tack. Some boats also have twings to choke down the sheet.
Reach Up to Go Downwind

Asymmetrics don’t go downwind, at least not dead downwind. The fastest way to reach a downwind destination is to reach up and sail fast. The extra speed more than makes up for the extra distance. The optimum sailing angle is as much as 40 degrees above dead downwind – nearly as wide an angle as we sail upwind. Sailing at these high angles increases the apparent wind, which increases boat speed.

The trick is to build speed at an aggressive apparent wind angle, and then to push down to a lower course, with the boat speed holding the apparent wind forward.

The driver and trimmer must coordinate efforts. As load builds in the sheet, either from aggressive sailing angles or a puff, the trimmer should ask the driver to bear off, while easing the spinnaker sheet to unload the helm.

As the load in the sheet drops, trim the sheet and head up to rebuild power and speed. Get speed, then carry it down. Work up to rebuild, and drive down again.

You should always feel the breeze blowing across the boat – not over the stern. When you lose apparent wind flow across the boat, head up, rebuild speed and apparent wind, and slide down again.

For best broad reaching performance the sheet must be eased to allow the sail to roll out to windward. As the boat bears off, ease the sheet to take pressure off the helm. As you head up, trim the sail to add helm and bring the boat up.
Ease, Ease, Ease the Sheet

We asked one expert trimmer for advice on sailing deep with a sprit boat, and he said:

“Remember these three things: Ease, ease, and ease. Ease to a curl, pause and the curl disappears. Ease again. Carry a curl, and keep easing. Ease some more. Usually the sail stalls from being over trimmed. Ease.”

At times on a broad reach it may also pay to ease the tackline a foot or two as well. This will allow the entire sail to rotate further out to weather. There are a couple of things to guide you in how far you ease the tackline: Does the sail rotate out to weather? Can you sail lower or faster? If the sail sags to leeward instead of rolling out to weather, then pull the tack line back down to the sprit.

Likewise, if you lose control with the tackline eased, snug it down.

Note: With refinements in design and A-sails purpose-built for VMG sailing, there is less need to ease the tack line.
Marginal Planing Conditions

As the true wind builds to around fifteen knots, you may be able to plane. Even for a downwind course, it will pay to reach way up to get on a plane and then carry the plane down. Your planing speed will overwhelm the extra distance sailed to get on a plane, and crush the competition. On the other hand, if you can’t plane, you will waste plenty of energy going the wrong way… only practice and experience will teach you the best angles for your boat in a given condition.
Ease and trim

Regardless of the point of sail, the basic principles apply: Ease to a luff and trim. Given the rapid acceleration of sport boats, the apparent wind angle is changing all the time. Aggressive trimming is required to keep up as the boat builds speed, and an equally aggressive ease is needed to prevent a stall as the boat slows. Overtrimmed is slow.

On a close reach, trim to telltales, or keep a small curl. On a beam reach, the asymmetric is much faster than a symmetric spinnaker. On a broader reach force the sail out to a bigger curl. You will be surprised how far out it can go.
Tack Line

On a close reach snug the tack to the pole for a gennaker shape. On a broader reach, add power and allow rotation out from behind the main by easing the tack line a couple feet.

There are a couple of clues to indicate how far to ease the tack line:

The tack should pull to windward as the tackline is eased. If the tack sags to leeward, keep the tackline down.
Easing the tack line adds power, so in light air you may want to ease it a little even on a beam reach. Broad reaching in a big blow, you probably will want to keep it tighter than you would in lighter air.
Another valuable guide is the spinnaker telltales. Add telltales 1.5 to 2 feet aft from the luff at 1/3 and 2/3 height. When your tackline is set at the proper height, the telltales should behave similarly high and low.

Let’s Go Fast

Truth is, there is more to it than point and trim. Often you can use techniques similar to those described for upwind VMG sailing to improve speed on a reach. Here’s how:

Rather than simply point and trim, head up slightly to build speed and apparent wind. As speed builds the apparent wind will build and move forward. As the apparent wind angle goes forward you can drive off, carrying the extra apparent wind speed and boat speed at a lower angle.

When performance cycles down, heat it up (head up) again. Rebuild speed, and drive off.

The trimmers and driver must coordinate efforts to optimize performance. If the helm loads up, it will be difficult to drive off. As speed builds the trimmers will need to ease to allow the boat to drive down without loading up the helm. Similarly, trim the sails to help head the boat up, rather than steering too much with the rudder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl