Ik kwam erachter dat de giek kan draaien ten opzichte van de lummel. Aan de schoot zijde van de giek zit een draaibare bevestiging. Aan de lummel kant een wormwiel (links van de lummel). Verder heeft de giek een neerhaler. Hierdoor lijkt het me dat het niet bedoeld is als rol-grootzeil. Ook voor het reven lijkt het mij niet bedoeld omdat (uit mijn hoofd) de eerste zeillat in de weg zou zitten.
Maar waar is het dan wel voor bedoeld en wanneer is het zinvol om te gebruiken?
Ik denk dat het oorspronkelijk wel een rol giek was, maar dat het in de loop der jaren is aangepast met een neerhouder en een ander grootzeil.
Lijkt mij ook. Mijn Olympiajol had ook zo’n mechaniek in de giek, bedoeld om het zeil te kunnen reven. Er hoorden ook giekringen bij maar die waren verdwenen en vervangen door twee beugels op de giek waar de schoot aan was bevestigd. Zelf heb ik er een neerhouder aan gemaakt. Olympiajollenzeilers reven niet
Het is wel degelijk een rolgiek. Maar echt alleen om te reven. De combinatie met de neerhouder heb ik ook nooit echt begrepen. Bij mijn l17 zit het ook zo.
Rolrifinrichtingen zijn een tijdje erg in de mode geweest, op oude schepen zie je nog vaak de restanten (rolgieken). Grootste nadeel was dat door het dikkere voorlijk het voorste deel van de giek meer zeil opnam dan de rest, waardoor je met reven ook een "druipgiek" kreeg. Schoot zat meestal op het giekeind met een draaiende verbinding, en anders met een soort open "hoefijzers met wieltjes" die op de giek - en gereefd dus op het zeil - zaten - niet best voor het zeil. Ook een neerhouder was problematisch, dus meestal niet aanwezig.
In de loop der tijd zijn de meesten overgegaan op bindreven waarbij ook meestal een neerhouder werd toegevoegd.
Er suddert nog een revival met een heel dun voorlijkje en een aanpassing van de bevestiging aan de mast, maar dit zie je zelden, soms op grote X'en, vaak met motorgedreven rolmechanisme.
En zoals met alle systemen heeft elke versie (bindrif, rolrif en in mast furling) zijn vrienden en vijanden die elkaar vanuit ingegraven stellingen bestoken met argumenten.
Het is wel degelijk een rolgiek. Maar echt alleen om te reven. De combinatie met de neerhouder heb ik ook nooit echt begrepen. Bij mijn l17 zit het ook zo.
De neerhouder is alleen te gebruiken bij ongereefd zeil.Voor het reven kan de neerhouder worden losgehaakt. Er was wel een optie om ook gereefd een neerhiuder te kunnen gebruiken met een soort beugel die om het gereefde zeil kon worden geschoven. Heb er wel een beschrijving van ergens.Zie: drive.google.com/file/d/1uNO7P...aWO/view?usp=sharing
Maar lekker werken doet dat nie.Daarom gewoon ombouwen naar bijv. een eellijns reefsysteem zoals deze www.svb24.nl/nl/pfeiffer-marin...ine-reefing-kit.html
Dit kan ook wel handig zijn:
Het is een eenvoudig systeem om je zeil van onder op te rollen. En je grootzeil blijft in een goede staat, doordat er geen vouwen in het zeil hoeven worden aangebracht.
Reven kun je eenvoudig doseren. Je rolt van onder op dus de vorm van het zeil blijft intakt.
Een dergelijk giek heeft een taps model bij het lummelbeslag om de dikte van het voorlijk goed op te vangen.
Het wat naar beneden zakken van de giek kun je eenvoudig voorkomen met een vlakreef.
Je trekt bij het lummelbeslag de lijn aan naar een oog in het achterlijk. Voor het reven trek je dan het zeil vlak en de giek wat omhoog. En dan rol je het een paar slagen op.
Ja, een neerhouder kun je alleen inklikken als het zeil ongereefd is. Een brede overloop en bij ruime wind een bulletalie geeft min of meer hetzelfde effect.
In de luxe jachten sector zie je veel dat de rolgiek weer wordt toegepast. Het rolsysteem is daarbij in een aluminium profiel gemonteerd. Waarbij de neerhouder aan het aluminum profiel is aangebracht. En het kan electrisch worden aangedreven.
Zeillatten lopen parallel aan de giek.
Deze "kiss" oplossing bevalt mij prima, na voorheen alles bedienbaar te hebben gemaakt vanuit de kuip.
Het is een eenvoudig systeem om je zeil van onder op te rollen. En je grootzeil blijft in een goede staat, doordat er geen vouwen in het zeil hoeven worden aangebracht.
Reven kun je eenvoudig doseren. Je rolt van onder op dus de vorm van het zeil blijft intakt.
Een dergelijk giek heeft een taps model bij het lummelbeslag om de dikte van het voorlijk goed op te vangen.
Het wat naar beneden zakken van de giek kun je eenvoudig voorkomen met een vlakreef.
Je trekt bij het lummelbeslag de lijn aan naar een oog in het achterlijk. Voor het reven trek je dan het zeil vlak en de giek wat omhoog. En dan rol je het een paar slagen op.
Ja, een neerhouder kun je alleen inklikken als het zeil ongereefd is. Een brede overloop en bij ruime wind een bulletalie geeft min of meer hetzelfde effect.
In de luxe jachten sector zie je veel dat de rolgiek weer wordt toegepast. Het rolsysteem is daarbij in een aluminium profiel gemonteerd. Waarbij de neerhouder aan het aluminum profiel is aangebracht. En het kan electrisch worden aangedreven.
Zeillatten lopen parallel aan de giek.
Deze "kiss" oplossing bevalt mij prima, na voorheen alles bedienbaar te hebben gemaakt vanuit de kuip.
Bram
Hier ook zo'n soort oplossing:
Allemaal op zich juist maar echt niet voor dit oeroude Barton systeem heelaas. O.A. dat taps toelopen is bij dit systeem echt niet het geval en ook andere zaken niet.Het systeem op de L23 isalleen een simoete ronde giek die kan draaien m.b.v. een zwengeltje.(zie die PDF)
Ik heb ook een L23 gehad en ben bovendien technisch moderator van de Engelse Leisure club, dus ik weet echt wel waarover ik schrijf.
Ad
Het gaat om het algemene principe van een rolgiek systeem. Als je een grootzeil hebt geschikt voor een rolgiek systeem, dan kun je dit met een aantal aanpassingen aan de giek prima gebruiken.
In principe is een rolgiek systeem een veel betere oplossing dan zo'n rolsysteem in de mast.
Ik heb gewoon een asje door de mast met een zwengel aan de voorzijde van de mast.
Zo'n worm aangedreven rolsysteem is wel heel erg van vroeger. Je ziet dit nog wel op hele oude schepen.
Precies,en die oude systemen zoals die van Barton zijn absoluut niet te vergelijken met de modernere .In feite waardeloze systemen en alleen echt geschikt om het zeil te bergen.Qua functionaliteit een beetje vergelijkbaar met een rolsysteem voor een voorzeil in vergelijking met een echt rolreefsysteem voor een voorzeil.
Ad
Laatst bewerkt: 05 apr 2020 08:37 door Yellow Boat.
Een echt rolreefsysteem voor je voorzeilen heeft hetzelfde nadeel als het oprollen van een zeil in de mast. Eigenlijk is dit alleen geschikt om het zeil op te doeken.
Je haalt het profiel uit het zeil weg door het aan de voorkant op te rollen.
Kun je mogelijk nog wat compenseren met schuimstroken in de genua.
Bedankt voor alle reacties! Leuk de innovatie uit het verleden. Ik kom net van de boot en de eerste zeillat valt buiten het rif. Ik zou het dus eens kunnen proberen. Al ik de neerhaler wel ga missen. Juist als je wilt reven wil je ook de neerhaler gebruiken
Al ik de neerhaler wel ga missen. Juist als je wilt reven wil je ook de neerhaler gebruiken
Dat valt nog wel mee want de Leisure 23 heeft een redelijk lange grootschootrail en als je de schoot helemaal naar lij en flink doorzet heb je een neerhouder amper nog nodig is mijn ervaring.
Desondanks zou ik altjd een ander reefsysteem monteren.Zo moeilijk is dat niet eens. Het lastigste is het blokkeren van het draaimechanisme maar daar zijn meer mogelijkheden voor te bedenken (heb zelf de overbrenging volgegoten met epoxy).
Een eenlijn reefsysteem kun je bijv hier kopen (voor twee reven heb je er natuurlijk twee nodig). www.compass24.nl/dek/zeilen/de...elhandig-reefsysteem www.svb24.com/en/pfeiffer-mari...ine-reefing-kit.html
Of www.bartonmarine.com/tech-info...l_Reefing_System.asp
Ad
Laatst bewerkt: 06 apr 2020 09:04 door Yellow Boat.