zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :
Helemaal mee eens. Ik zou open aan de bovenkant zelfs absoluut niet moeten hebben.
Maar een terminal vervangen betekend dat niet een kompleet nieuwe draad?
Kun je voorkomen door de sleuf aan de onderkant te maken. Je legt de draad op de scepter (met kunststof ring er onder) en drukt de kop over de draad in de scepter.
Nee , dat hoeft niet . Ja , inderdaad wel als je aan beide kanten een gaffelterminal of een oogterminal hebt ( plaatje 1 e 2.) maar niet als je aan een ene een draadterminal (plaatje 3) hebt waar je dan weer een oog of een spanner op kunt zetten ( met een spanner kun je de boel mooi spannen mits de draden precies worden opgemeten voor een opengedraaide spanner) . Die passen i.h.a. prima door dat gat bovenin de scepter en eventueel kun je dat wat opboren. Ik heb zelf aan een kant een oogterminal die met een harpsluiting vast zit en aan de andere kant een spanner met één draadterminal en één gaffelterminal.
Ad
Heb ik op precies dezelfde mannier maar er zijn nogal wat zeerailingen met twee ogen (en het bekende lijntje om de draad strak te trekken) en die bedoel ik.
Dat laatste weet ik ook wel , dat had ik op mijn eerste boot ook zo gedaan maar toen ik voor een nieuwe zeereling ook de scepters mee moest nemen naar Kniest ben ik het toch anders gaan doen.
Overigens kun je op een draadterminal ( en dat hoeft immers maar aan één kant) ook best een oog zetten als je er een neemt met rechtse draad.
Wel goed borgen met een extra moer er onder tegenaaan .
Of zoiets wat er zelfs speciaal voor is bedoeld , zie beschrijving ( lashing = vastsjorren) :
www.georgekniest.nl/artikel/94...g-oog-m8-unf-rh.html
Alleen nog niet egvonden in M6 heelaas.
Ad