Ik wil graag op korte termijn mijn grootzeilval en genuaval vervangen. Ik heb mijzelf al behoorlijk georiënteerd op internet, bij o.a. de Lijnenspecialist, Gleistein, Liros etc. Ik ben uiteindelijk geland bij Fockschot v.w.b. het Liros assortiment, die ook al heeft aangegeven naar Nederland te willen versturen. So far so good
Ik wilde voor mijn genuaval de race xtr doen en voor de grootzeilval de Regatta 2000, beide in 8mm. Schip betreft een First 35 uit 1980. Op mijn mast komt een nieuwe selftailing Andersen Lier. Andere Lieren zijn ouderwetse Balows welke allen niet selftailing zijn. Daarbij zijn de trommels enigszins glad, zeker in vergelijking met de nieuwe Andersen. Valstoppers zijn allemaal Easylock Midi's, behalve op de mast daar zit een Spinlock XAS.
De vragen:
Heeft de XTR een redelijke grip op mijn Barlow Lier?
Zijn beide lijnen goed te splitsen?
Zijn de lijnen goed gekozen of zijn er betere alternatieven in deze prijsklasse?
Krijg ik problemen met mijn valstoppers?
Als laatste, ik heb de lijnenspecialist (LS) gebeld betreffende de webinars om het splitsen te leren. Die geven ze nu helaas niet meer en pakken dat pas weer op medio november, aldus de LS. Nu wil ik dat splitsen heel graag leren en ben ik benieuwd of er iemand is die mij daar bij zou willen helpen? Kosten zijn voor mij natuurlijk. Ik woon zelf in Culemborg en de boot ligt in Herkingen (Grevelingen), maar wil best ergens naar toe rijden als het niet aan de andere kant van het land is.
Niet splitsen. Een splits ziet er cool uit, en is sterker, maar:
1: verdikt de lijn over veel meer lengte,
2: sterkte is helemaal niet kritisch, stijfheid (rek) wel.
3: je kunt t niet, of pas na veel gekloot zelf.
Reken er op dat bij echt grote krachten op de lijn in de stopper, de stopper de mantel kan beschadigen. Harde (dyneema) lijnen hebben hier meer last van. Maar ja,ze rekken veel minder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grootzeilval, Genuaval en splitsen
11 juni 2020 20:49 #1172576
Bedankt, het is leuk werk om te doen.
Ook softshackles knopen is leuk, daar knoop ik elke maand wel een aantal van.
Splitsen is ook leuk, in het begin doe je van alles verkeerd, maar na verloop van tijd begin je steeds beter te worden. Ik vind het vooral een leuke bezigheid!
De lijn die je ziet op de foto, is een dyneema lijn met mantel, wel een budget lijntje 8mm dik.
Ik weet zo niet waar ik het gekocht heb.
Voor een klein bootje met een grootzeil van ongv 16m2 is het in ieder geval meer dan prima.
Softshackeles die ik knoop:
Ingesplitste ogen voor schoten:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grootzeilval, Genuaval en splitsen
11 juni 2020 21:45 #1172599
Mijn enige vraag is waarom racer xtr (prima) voor je genuaval en een veel mindere regatta voor de grootval? Juist voor de grootval zou ik ook vol dyneema inzetten denk ik.
- Qua sterkte zijn ze waarschijnlijk overkill, dus geen zorgen.
- Voor easylock midi kreeg ik de racer hybrid aangerade, die schijnt wat minder te slijten maar ik kan het nog niet bevestigen. Ik heb nu nog racer (zonder xtr), dat slijt te hard.
- splitsen gaat moeilijk of niet, erg krappe mantel.
- je klemmen gaan dat prima houden verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grootzeilval, Genuaval en splitsen
12 juni 2020 05:35 #1172619
Bestel eventueel wat gripprotect mantel mee bij de fockschotshop en die doe je om de lijn ter hoogte van de klemmen. Mooi spul, scheelt veel in slip en slijtage en is daar niet te duur!
Je hebt mooie lijn op het oog!
@ Redshift; De rek van de regatta is een 0,5% meer dan dat van de race xtr en dat is ook nog eens over een veel kleinere lengte als het grootzeil staat. En (in mindere mate) het feit dat ik de kleuren van de regatta beter kan inpassen in mijn kleuren schema van lijnen. Waar haal jij je liros lijnen als ik vragen mag?
Zal nog eens kijken naar die hybrid. Dat de gewone racer een wat mindere mantel heeft had ik al eens ergens gelezen, dat is ook de reden dat die is afgevallen.
@ boarderbas, is de spinlock xas er wel een goede valstopper voor? Die heb ik voor de mast net nieuw gekocht en kan ik nog omruilen. Wat is een stemmenaantal?
@Holtere, goede tip idd, hoewel ik nog eens goed ga kijken naar die midi's. Als ze minder goed zijn vervang ik ze misschien wel. De vraag wat dan beter is. Ben zelf wel gecharmeerd van de xas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grootzeilval, Genuaval en splitsen
12 juni 2020 07:28 #1172677
Je hebt mooie lijnen uitgezocht, de XTR is geen mixje, ga je veel plezier van hebben. De racer is (nog) veel kwetsbaarder, wij hebben beiden aan boord.
De Regatta ken ik niet, lijkt wat robuuster maar ik heb hem niet gekozen omdat het een mix is en mixjes wil ik niet.
Je kiest die lijnen omdat je geen rek wilt, dat is 1. Probleem 2 dient zich aan, hoe ga je die klemmen?
Vol dyneema met een manteltje is altijd kwetsbaar omdat de lijn keihard is en rond. Of je nu Liros neemt of Maffioli, allemaal min of meer kwetsbaar.
Je valklemmen houden een lijn vast op 3 of 4 cm dus dat gaat met geweld. De ene klem weer wat milder dan de andere en er zitten slechterikken tussen. Wij hadden 10 van de midi's aan boord en een daarvan sloopte (min of meer) de Racer lijn in een middag. De andere klemmen bleken minder schade aan te richten maar wel zichtbaar aan het einde seizoen.
Om nu de zaak slim aan te pakken in de goede volgorde koop je die mooie lijnen en je zet op de plek waar de klemmen zitten een gripprotect mantel. Gewoon vastzetten met een doorgenaaide takeling, dan kan die er ook weer vanaf.
Je bekijkt hoe het gaat, gaat het goed, ben je spekkoper gaat het niet goed dan zie je dat en kun je naar andere klemmen kijken. Je mooie lijntje is dan nog mooi
Welke klem, geen idee...
Misschien heb je de mogelijkheid om constrictor of vingerklemmen te plaatsen al was het alleen voor de zwaarbelaste vallen. Deze klemmen hebben een enorme houdkracht, zijn supervriendelijk voor je mooie lijnen èn je kunt ze lossen zonder de lijn lijn eerst op de lier te zetten. Trimmen daarmee is een droom want je trekt met gevoel aan het lossings lijntje en de lijn slipt per cm nauwleurig.
Zie hier:
Op dit forum loopt er een mooi en lang draadje over, zoek op vingerklemmen:
@ Redshift; De rek van de regatta is een 0,5% meer dan dat van de race xtr en dat is ook nog eens over een veel kleinere lengte als het grootzeil staat. En (in mindere mate) het feit dat ik de kleuren van de regatta beter kan inpassen in mijn kleuren schema van lijnen. Waar haal jij je liros lijnen als ik vragen mag?
Zal nog eens kijken naar die hybrid. Dat de gewone racer een wat mindere mantel heeft had ik al eens ergens gelezen, dat is ook de reden dat die is afgevallen.
@ boarderbas, is de spinlock xas er wel een goede valstopper voor? Die heb ik voor de mast net nieuw gekocht en kan ik nog omruilen. Wat is een stemmenaantal?
@Holtere, goede tip idd, hoewel ik nog eens goed ga kijken naar die midi's. Als ze minder goed zijn vervang ik ze misschien wel. De vraag wat dan beter is. Ben zelf wel gecharmeerd van de xas.
Correct Rinus.
Ik heb van de spinlocks minder last van slijtage. De XA is echter kapot gegaan op deze heel erg harde lijn en derhalve vervangen door een easylock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grootzeilval, Genuaval en splitsen
12 juni 2020 12:25 #1172810
@ Holtere; top verhaal, dank voor het meedenken! Die mantel ga ik zeker meebestellen en dat vastzetten met een takeling is idd wel handig om eens te kijken hoe alles loopt. Voor mij is het wel heel belangrijk dat mijn lijnen ook een tijdje meegaan, anders wordt het mij ook allemaal te gek kwa investeringen. Het constrictor systeem kende ik nog niet, dus daar duik ik dankzij jouw bijdrage (even) in.
@ boarderbas; ik ga het doen zoals hierboven en ik hou gewoon mijn nieuwe xas op de mast aan. Kan ik hem mooi vergelijken met mijn midi's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Grootzeilval, Genuaval en splitsen
14 juni 2020 19:03 #1173735
@ Holtere; top verhaal, dank voor het meedenken! Die mantel ga ik zeker meebestellen en dat vastzetten met een takeling is idd wel handig om eens te kijken hoe alles loopt. Voor mij is het wel heel belangrijk dat mijn lijnen ook een tijdje meegaan, anders wordt het mij ook allemaal te gek kwa investeringen. Het constrictor systeem kende ik nog niet, dus daar duik ik dankzij jouw bijdrage (even) in.
@ boarderbas; ik ga het doen zoals hierboven en ik hou gewoon mijn nieuwe xas op de mast aan. Kan ik hem mooi vergelijken met mijn midi's.
Ik moet die mantel met zijn eindjes insplitsen, en de takelingen heel kort houden. Zo niet, loopt de lijn vast in de (easylock midi) stopper. Eindjes insplitsen en doorstikken werkt wel goed, lijkt het. Ik heb nu de slide protect geprobeerd, die lijkt langer te houden dan de grip protect en geeft geen grip problemen op mijn grootval.
Zorg dat je even een werkende soft-fid bij de hand hebt, scheelt je je vingers bij het insplitsen van de mantel eindjes. Soft fid kun je met een dunne d-splicer vrij eenvoudig doorhalen. Daarna trek je met de soft-fid de grip protect onder de mantel. had ik veeeeel eerder moeten doen. (auw, blaren.)