Dank allen, dat zijn bruikbare tips!
Meten met een rolmaat langs het profiel gaat lukken. Ik heb een stalen rolmaat van 15mtr, speciaal aangeschaft voor de boot
Goeie tip!
De vraag is niet gesteld omdat het trimmen van de zeilen niet lukt. De zeilen zijn te oud om er nog echt serieus het optimum mee te bereiken. Ik ben de boot aan het ontdekken en de masttrim moet helemaal opnieuw. Nieuw voor mij zijn de twee sets zalingen. Verder is de babystag verstelbaar en dat moet zo blijven vanwege het strijken van de mast ivm brughoogte. Op de Gotcha kon ik de babystag ook trimmen, maar deed dat veel minder. Nu moet het elke brugpassage.
De achterstagspanner kan bruut veel kracht op de boot zetten, en daar wil ik de marges van zoeken zonder de boel stuk te trekken. De voorstagspanning bleef wat achter. Vandaar dat ik de achterstag nog iets ingekort heb en zo de volle lengte van de achterstagspanner wel kan benutten. En daar wil ik wel een beetje een theoretisch kader bij.
Wat ik tot nu toe geleerd heb, waarvoor dank: je kan het niet alleen maar berekenen. De boot en staand want zal ook wat meegeven waardoor je de achterstag wat verder moet indraaien voor de juiste spanning op voorstag.
Je kan de rek in de voorstag meten met een lang meetlint. Snap ik meteen, maar had het niet bedacht!
Kruip van dynema stag is een (betwiste) factor, en die neem ik mee. Het is mijn eerste dynema achterstag en in de stress van dat moment heb ik niet alle keuzes goed overzien. Dus helaas geen voorgerekte versie, maar de gewone xx75 versie. Ik ontspan de boel wel in de haven, maar of dat voldoende is om kruip tegen te gaan? Fingers crossed dat ik niet alsnog een andere variant dynema moet gaan gebruiken. Toch een kostbaar grapje anders.
Ik ben vandaag ook aan het draaien gegaan aan de D1 ( de korte zijstagen, die op dezelfde hoogte aangrijpen als de babystag. Die zijn twee slagjes langer geworden, waardoor de haalbare prebend mbv de babystag en achterstag spanning toenam.
Morgen zal ik de rek in de voorstag meten met het meetlint. Dan ondervang je ook de beweging in de rest van de boot.