Yellow Boat schreef :
Een electrische rolreef kun je ook niet evrgelijken met een "normale". Die electrische zijn niet alleen veel duurder maar ook veel ingewikkelder en gegarandeerd beschermd met bijv. een slipkoppeling of electrische begrenzer om te voorkomen dat de boel kapot getrokken wordt .
Vergelijken met een simpele handrolreef is appels met peren vergelijken .
Ad
Dat valt wel mee hoor, Ad. Ik ken weliswaar alleen de electrische furler van Harken uit de praktijk, maar die heeft ‘slechts’ een begrenzer die bekijkt hoeveel ampere er wordt getrokken en als de motor te hard moet trekken grijpt hij in en dat is in de praktijk erg goed vergelijkbaar met de hoeveelheid kracht die je op je handlier uitoefent. Die electrische furler is overigens loeisterk, ik heb wel eens een fok horen kraken waarvan de schoot bleef hangen, die stond als een plank voordat de beveiliging ingreep. De kracht die dat ding uitoefent leek mij vele malen groter dan ik op mijn handlier kan uitoefenen.
Als er bij voorbeeld per abuis een schootklem dicht zit merk je dat meteen bij het met de handlier inrollen. Zelf gebruik ik (heel lui) vaak een winchrite en zodra die harder moet gaan trekken hoor en voel je dat direct en is het zaak om even te bekijken waarom hij dat doet. Met een beetje gezond verstand is een handlier prima te gebruiken, nog los van het feit dat mijn HA van 45 m2 alleen bij volledig windstil weer met de hand is in te rollen, zodra het waait lukt het eenvoudigweg niet meer zonder lier en al helemaal niet als je een minimale druk in je zeil wilt houden.
Wat mij altijd bevreemd is hoe absoluut op o.a. dit vlak wordt geredeneerd (“lieren mag nooit...”) De wereld is niet zo zwart/wit. Er is niet één enkele waarheid, er bestaat zoiets als goed geinstalleerde furler, met een passend zeil, goed onderhoud en gezond verstand en dan is er helemaal niets mis met het gebruik van een lier.