Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrische rolfok ervaring

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 08:04 #1202842

Ik ben op zoek naar ervaringen met elektrische rolfok systemen.
Ik heb nu een Furlex 200S op mijn Southerly 32 die erg moeilijk inrolt.
Mijn zelfkerende fok is welliswaar een klein zakdoekje maar toch gaat het erg moeilijk.
Het is een probleem waar alle Southerlies met een keerfok last van hebben.
Door mijn COPD wordt het steeds lastiger om hem op te rollen. Als ik hem ingerold heb ben ik een hele tijd aan het hijgen om weer op adem te komen.
Ik kan de furlerlijn natuurlijk wel op de lier zetten, maar dan loop ik het risico dat ik alles stuk trek of dat de lijn zich vast zet in de roller.

Daarom overweeg ik om het huidige systeem te vervangen door een elektrisch exemplaar.
Ik realiseer me dat er problemen (kunnen) zijn met zo'n systeem:
Wat doe je als je accu leeg is?
Loop je niet het risico alles alsnog stuk te trekken. Bijvoorbeeld als je vergeten bent de fokkeschoot van de lier te halen. Stom natuurlijk, maar toch.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen met elektrische rolfok systemen.

Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 08:25 #1202845

Water-Dragon,

Is het niet héél erg veel goedkoper om het defect op te lossen? Een rolsysteem wat goed onderhouden is en juist geïnstalleerd is gemakkelijk te bedienen.

Een nieuw rolsysteem van goede kwaliteit, bij voorkeur met band in plaats van lijn en een kleuter kan de boel inrollen op een 32 voets boot.

Wellicht zijn de geleiders van de lijn ook defect en moeten die vervangen worden?

Ik vermoed zomaar dat dit een factor 5 goedkoper is dan een elektrisch systeem. Ik weet niet eens of het te koop is voor zulke kleine bootjes als de onze.
Laatst bewerkt: 04 sept 2020 08:26 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 10:03 #1202870

Boarderbas,

Het systeem ging altijd al zwaar. Dat komt grotendeels doordat de schoot over heel veel blokken loopt:
Van de kar naar het schootoog. (1)
Van het schootoog nar de kar terug. (2)
Van de kar naar een punt ongeveer halverwege de mast. (3)
Door de mast naar de mastvoet. (4)
Van de mastvoet door een tunneltje via een organiser naar de lier.

Ik heb alle doorvoeren langs de scepters goed uitgelijnd en ervoor gezorgd dat de lijn haaks op de trommel de trommel binnnenkomt.
Ook zijn de trommels goed gesmeerd en is de schoot zo schoon als maar mogelijk is.

En nogmaals het is een bekend probleem voor Southerlies met een keerfok.

Ik realiseer me dat het een dure grap is.
Als zuinige Groninger sta ik altijd open voor goedkopere oplossingen, maar ik ben bang dat dat in dit geval moeilijk wordt.

Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 10:22 #1202875

Water-Dragon schreef :
Het systeem ging altijd al zwaar. Dat komt grotendeels doordat de schoot over heel veel blokken loopt:
Van de kar naar het schootoog. (1)
Van het schootoog nar de kar terug. (2)
Van de kar naar een punt ongeveer halverwege de mast. (3)
Door de mast naar de mastvoet. (4)
Van de mastvoet door een tunneltje via een organiser naar de lier.

De keerfok op bijvoorbeeld een Hanse loopt net zo. Op zowel de Hanse 350 als de Hanse 461 waar ik regelmatig op mee vaar/voer kon de fok gewoon met de hand naar binnen getrokken worden. Met een goede roller zou dat geen probleem mogen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 10:59 #1202887

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
herken het probleem.

Bij mij loopt het ook nog steeds zwaar, de trommel zit onderdeks, en loopt via de zeerailing (6 blokjes) naar de kuip, en dan via een keerblok. Ik verdenk inderdaad al die blokjes, voor veel extra wrijving, want als ik de rolfok op het voordek zelf aantrek, loopt ie eiigenlijk wel goed....
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 04 sept 2020 10:59 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 11:03 #1202889

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Rolt het systeem ook zwaar zonder wind en Of in de box?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 11:08 #1202890

ik heb een elektrische lier in de kuip speciaal voor het inrollen van de ha genua, zal eens een paar foto’s maken, druk op de knop en binnen halen, wel zorgen dat het touw werk en de furlex lekker lopen. Daarnaast gaat mijn grootzeil ook elektrisch omhoog en omlaag. Zou dat ook overwegen is super makkelijk en je krijgt geen pijn in de rug en je wordt niet zo moe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 11:18 #1202891

Je schrijft over èn de schootvoering èn de rollijn. Gaat het inrollen moeizaam doordat de schoot zwaar loopt?
Of wil je de schootvoering ook elektrisch?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 11:40 #1202894

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Sturgeon22 schreef :
Water-Dragon schreef :
Het systeem ging altijd al zwaar. Dat komt grotendeels doordat de schoot over heel veel blokken loopt:
Van de kar naar het schootoog. (1)
Van het schootoog nar de kar terug. (2)
Van de kar naar een punt ongeveer halverwege de mast. (3)
Door de mast naar de mastvoet. (4)
Van de mastvoet door een tunneltje via een organiser naar de lier.

De keerfok op bijvoorbeeld een Hanse loopt net zo. Op zowel de Hanse 350 als de Hanse 461 waar ik regelmatig op mee vaar/voer kon de fok gewoon met de hand naar binnen getrokken worden. Met een goede roller zou dat geen probleem mogen zijn.

Afgelopen maandag heb ik de tuiger nog bij mij aan boord gehad en omdat we vorige week ook al een discussie hadden over het lieren van de rolfok heb ik het nogmaals aan hem gevraagd en daarbij kwam nog één punt naar voren waar hij op wees: het lieren van een rolfok is geen probleem ervan uitgaand dat je voorlijk niet te kort is (lange val uit de mast geeft grotr risico op meedraaien van het val om het stag) en mits je stopt als je weerstand voelt (eerst checken waardoor die weerstand wordt veroorzaakt)

Verder vertelde hij mij dat veel rolfokproblemen zoals het uitdraaien van het stag het gevolg zijn van een veel te hoge valspanning (wat hij zeer veel tegenkomt). Als de valspanning (te) hoog is werkt geen een lager meer soepel wat wel noodzakelijk is voor een goede werking en dus risico’s geeft ten aanzien van het meedraaien van het toplager.

Ik geef het maar even mee ter overweging...
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 11:50 #1202898

Dat klopt helemaal van de (te) hoge valspanning. Aan de andere kant ook oppassen dat de valspanning niet te laag is, want dan is er weer een verhoogde kans op val om de voorstag draaien. Paar weken geleden kwam er nog een boot de haven binnen met de val om de voorstag doordat die te los was gezet om de fok makkelijk in te rollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 16:51 #1202986

met een wat wind gebruik ik ook altijd de lier, met wat ruime wind achter het grootzeil lukt het zonder.
rond de € 4500.- kan mijn Furlex 300 s ombouwen naar 300E, iets voor op moederdag.....

Bijlage:

Bestandsnaam: 300e.pdf
Bestandsgrootte:472 KB
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 04 sept 2020 16:52 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 20:41 #1203052

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
@Waterdragon

ik heb zelf geen ervaring met electrische rollers. Let wel dat een electrische roller precies hetzelfde probleem zal hebben als een lier gebruiken: bij ondoordachtzaam gebruik trek je de boel stuk als er iets klemloopt. Terzij het electrische systeem daar een overbelastingsensor voor heeft.

Tips voor als je het nog zonder wilt proberen:

- rol de fok ruimwind/downwind op nadat je hem flink los zet (net niet flapperend)
- er zijn gelagerde rollijnblokjes van Harken te koop die veel soepeler lopen, voor op je
scepters.
- neem een soepele (nieuwe) 8 mm rollijn ipv 6 mm. Deze moet wel goed bij alle hardware passen.
- Loop alles na met teflon spray en zorg dat alles goed draait
- probeer het eens nadat je de genuaval iets losser gezet hebt. Scheelt dat?
- check de loop van de rollijn. Van links (scepter) naar rechts (trommel) en dan linksom, of
precies andersom.

Onze furlex loopt wel soepel dus het moet kunnen haast. Let op dat elk beetje weerstand op de schoot ERG zwaar rollen oplevert, dus het vooraf vieren van de fok ruimwinds is essentieel als je schoot via veel blokken loopt en ook nog dubbel. De eerste slag(en) gaan altijd zwaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 04 sept 2020 20:46 #1203054

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Bestaat er geen lierhandel met ingebouwde krachtbegrenzer. Zeg maar een soort momentsleutel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 05 sept 2020 06:43 #1203088

  • JEPV
  • JEPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
heb ook een elektrische rolfok op Dehler 36 CWS ideaal als je wat ouder word :laugh:
hij is idd beveiligd tegen vastlopen.
voor wedstrijd zeilen raad ik het af is eigenlijk te traag en zeker voor een genua.

problemen die ik in de gaten zou houden met oprollen:
de lijn juist wel 8mm houden want hoe groter de diameter van de opgerolde lijn des te lichter gaat het inrollen.
hou bij het uitrollen de lijn iets tegen dan rolt de lijn mooi op en zit het begin van de lijn aan de buitenkant van het opgerolde en heb je dus minder kracht nodig om in te rollen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 05 sept 2020 14:59 #1203204

  • HermanS
  • HermanS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Op onze 33 voeter een elektrische roller. Al jaren en het bevalt prima. Bijkomend voordeel is dat alles onderdeks zit, dus fok vlak boven het dek. Furlex 200 c.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 05 sept 2020 17:22 #1203261

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Zeehaen schreef :
Verder vertelde hij mij dat veel rolfokproblemen zoals het uitdraaien van het stag het gevolg zijn van een veel te hoge valspanning (wat hij zeer veel tegenkomt). Als de valspanning (te) hoog is werkt geen een lager meer soepel wat wel noodzakelijk is voor een goede werking en dus risico’s geeft ten aanzien van het meedraaien van het toplager.
Een absolute waarheid!
Een paar weken terug nog iemand geadviseerd met dit probleem. Ik haal altijd de spanning van de val als ik wil inrollen zogoed als ik de val pas na het uitrollen doorzet.

Maar er is nog een factor die meespeelt en waarover je nooit wat hoort, nl de stagspanning. Hoe minder spanning, hoe meer het profiel doorbuigt. Hoe meer doorbuiging, hoe zwaarder het rollen gaat.
Heeft te maken met trek en drukkrachten in gebogen profielen en het door het rollen konstant verplaatsen daarvan.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 06 sept 2020 12:46 #1203573

zeekraal schreef :
Zeehaen schreef :
Verder vertelde hij mij dat veel rolfokproblemen zoals het uitdraaien van het stag het gevolg zijn van een veel te hoge valspanning (wat hij zeer veel tegenkomt). Als de valspanning (te) hoog is werkt geen een lager meer soepel wat wel noodzakelijk is voor een goede werking en dus risico’s geeft ten aanzien van het meedraaien van het toplager.
Een absolute waarheid!
Een paar weken terug nog iemand geadviseerd met dit probleem. Ik haal altijd de spanning van de val als ik wil inrollen zogoed als ik de val pas na het uitrollen doorzet.

Maar er is nog een factor die meespeelt en waarover je nooit wat hoort, nl de stagspanning. Hoe minder spanning, hoe meer het profiel doorbuigt. Hoe meer doorbuiging, hoe zwaarder het rollen gaat.
Heeft te maken met trek en drukkrachten in gebogen profielen en het door het rollen konstant verplaatsen daarvan.

klopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 06 sept 2020 12:56 #1203577

Dat staat ook in (vrijwel?) alle handleidingen.
Maar ja , niet iedereen houdt zich aan RTFM nietwaar? Dat komt nog steeds vaak voor. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 09 sept 2020 07:37 #1204435

Iedereen bedankt voor de tips/opmerkingen.
Ik merkte dat het rollen bij de roller zelf een stuk gemakkelijker ging en zag toen ook dat een aantal van de scepterblokken uitgelubberd waren. Ik ga ze nu vervangen door Harken blokken. Die zien er tenminste een stuk degelijker uit dan die van Selden die er standaard worden bijgeleverd.

Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 10 sept 2020 12:04 #1204962

  • Gps
  • Gps's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
In dit forum met alle kennis en ervaring voel ik me een beetje klein duimpje. Maar bij het lezen van deze vraag vroeg ik me af of een sterke accu-tol geen oplossing kan bieden. Deze heeft immers ook een slipkoppeling met een op maat gemaakt bitje kom je er dan toch ook uit als je lijnen op de lier zet?
Wel een zwemdiploma
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 12:08 door Gps.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 10 sept 2020 12:32 #1204971

Gps schreef :
In dit forum met alle kennis en ervaring voel ik me een beetje klein duimpje. Maar bij het lezen van deze vraag vroeg ik me af of een sterke accu-tol geen oplossing kan bieden. Deze heeft immers ook een slipkoppeling met een op maat gemaakt bitje kom je er dan toch ook uit als je lijnen op de lier zet?

een goede, duurdere tol kan het zeker aan, maar als ie overboord donderd heb je niets meer, er zijn van die accu lierhulpen speciaal voor boten, effe zoeken op internet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 11 sept 2020 18:31 #1205390

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Een 200s die goed in elkaar zit hoeft echt niet zwaar te rollen. Wat mij is opgevallen:
Als er teveel lijn op de roller zit bij opgerold zeil loop je meer risico dat het te veel lijn is na het uitrollen en of de lijn vast klemt in zichzelf of zwaar loopt in de beschermer. De lijn helemaal uittrekken, het zeil twee rondjes ronddraaien geeft wat marge zonder dat je te veel lijn op de roller hebt.

Heb eens meegezocht naar de reden van zwaar rollen en toen bleek de boel lekker ingevet met mooi dik vet. Dat ging een stuk zwaarder dan nadat we dat vet hadden verwijdert ten een mooi dun laagje hadden achtergelaten.

En natuurlijk de rollen op de scepters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 11 sept 2020 20:40 #1205442

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Easyzeiler schreef :
Gps schreef :
In dit forum met alle kennis en ervaring voel ik me een beetje klein duimpje. Maar bij het lezen van deze vraag vroeg ik me af of een sterke accu-tol geen oplossing kan bieden. Deze heeft immers ook een slipkoppeling met een op maat gemaakt bitje kom je er dan toch ook uit als je lijnen op de lier zet?

een goede, duurdere tol kan het zeker aan, maar als ie overboord donderd heb je niets meer, er zijn van die accu lierhulpen speciaal voor boten, effe zoeken op internet

Ik heb de zwaarste maar toch handteerbare haakse accu boormachine die ik kon vinden van een bitje voorzien dat past in een lier (gesloopt uit een lierhandel) en dat draait als een tierelier. Maarrrrr: het gaat al gauw te zwaar en dan ruik je de accutol (wordt heet). Ik kan het grootzeil er voor 2/3e mee hijsen, daarna toch ellebogenstoom. Ook de HA fok het grootste deel met de tol, maar doorzetten met de hand. Wel een dubbele set accu's. Je kan de lier alleen in de 1e versnelling gebruiken, anders trekt de tol het niet. Dat duurt wel wat lang trouwens.
Blijkbaar heb je best wel wat moment nodig voor draaien aan die lieren, dat voor standaard accu tollen toch een probleempje is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 12 sept 2020 09:02 #1205530

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
gewoon een van deze twee gebruiken. De



blauwe gebruik ik al 5 jaar naar volle tevredenheid; hij is niet snel maar werkt probleemloos.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische rolfok ervaring 14 sept 2020 07:37 #1206150

Ik heb intussen twee van de scepter geleide blokken vervangen en het gaat al een stuk gemakkelijker.

Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl