bassijbom schreef :
ik ga je advies zeker volgen! Het was de volgende denkwijze. Als de SB stag op veel spanning staat kan het misschien nodig zijn deze losser te zetten om voldoende speling te krijgen op BB zijde nu evt. de mast naar SB zijde wordt getrokken.
ik begrijp uit je reactie dat dit niet het geval is!
Misschien ten overvloede maar dit is iets wat veel mensen verkeerd begrijpen in het begin:
De stuurboord en bakboord stag staan even strak! Als je een van de twee losser draait is het effect dat beide stagen losser komen (minder spanning) en dat de top van de mast 'wegbuigt' van de kant die je lost.
Aangezien de mast bovenin flexibel is buigt die gewoon zodanig dat de spanning SB en BB gelijk wordt.
Dus:
A- Kijken of er genoeg of teveel spanning op staat doe je door spanning te meten met een stagspanner of de rek van het staaldraad.
B- Kijken of een van de twee kanten strakker of losser moet doe je door langs je mast omhoog te kijken of de top van de mast mooi recht op je boot staat. Je ziet vrij snel of de top naar BB of SB wegbuigt.
Verder eens met Koko, gewoon even doen, je wil dit niet laten zo.
Valletje strak aan een kant, even op spanning zetten, dan moet die kant wel losser komen.
Lukt het dan nog niet de pen eruit te halen de stag aan die kant lossen, en slagen tellen (zoveel slagen los), pen eruit, nieuwe erin, stag weer evenveel slagen vast zetten, splitpen erdoor en valletje weer lossen. 5 min werk.
succes,
Bas