Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Grootzeil recut mogelijk?

Grootzeil recut mogelijk? 13 dec 2020 21:21 #1236022

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
HotSnail schreef :
Foto neem je onder zeilomstandigheden, dat is ook wanneer je het profiel goed wil hebben. De bovenstaande foto vind ik het diepste punt erg ver naar achter zitten, misschien dat meer valspanning of de voorlijkstrekker doorzetten daar aan kan helpen.
Een voorlijkstrekker heb ik blijkbaar niet.
Ik zie op een foto precies een opening voor een zeillat gelijk met het voorlijk net boven het lummelbeslag. Zal ik eens nakijken als ik op de boot ben.
In het onderlijk net boven de giek zit een zak, kan dit de oorzaak zijn dat de bolling teveel naar achteren zit?

@sneaker, bedankt voor het uitgebreide antwoord, als je ergens veel van weet en ervaring hebt lijkt alles eenvoudig. Voor mij dus niet maar zeker bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil recut mogelijk? 14 dec 2020 06:54 #1236063

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
hfx schreef :
Een voorlijkstrekker heb ik blijkbaar niet.
Ik zie op een foto precies een opening voor een zeillat gelijk met het voorlijk net boven het lummelbeslag. Zal ik eens nakijken als ik op de boot ben.
In het onderlijk net boven de giek zit een zak, kan dit de oorzaak zijn dat de bolling teveel naar achteren zit?

@sneaker, bedankt voor het uitgebreide antwoord, als je ergens veel van weet en ervaring hebt lijkt alles eenvoudig. Voor mij dus niet maar zeker bedankt.

Als er geen voorlijkstrekker is, èn geen cunningham haul, kun je de voorlijkspanning alleen nog regelen dmv de valspanning. Dat is minder ideaal, omdat er nogal wat wrijving in de blokken zit, en veel lijnlengte, dus rek. Dat geeft een grotere onzekerheid over de spanning die je daadwerkelijk op het zeil aanbrengt.

Zoals ik kan zien, heb je deze foto met heel weinig wind genomen, en met welke windhoek vertelt het verhaal ook niet. Dat heeft eigenlijk geen zin. Ik zou niet weten hoe dit zeil staat onder bedrijfscondities.

Het idee achter een zeil is dit: De kracht van een zeil, zeker aan de wind, wordt gevormd door de rinchtingsverandering van de stroming die er langs gaat. Vooral aan lij. (Ja, de lage kant). Doordat de stroming aan het oppervlak wil blijven plakken, kun je aan lij een veel groter gebied, veel meer massa dus, van richting veranderen. Daar komt dus het grote deel van de drijvende kracht vandaan.

Nu zeg ik dat de wind aan het zeil wil blijven plakken. Dit is zo, maar dat kan het maar beperkt. Een te scherpe richtingsverandering, en de stroming laat los. De overgebleven ruimte wordt opgevuld met rommel. Wervelingen. Het profiel "overtrekt" en de lift is ineens veel minder.

Het gaat dus om richtingverandering en dat over zoveel mogelijk lucht. De kracht ontstaat loodrecht daar op. Die wil je zo ver mogelijk naar voren laten wijzen. Immers: dat is de voortstuwende component. De richting haaks daarop geeft verlijeren. Die wil je dus zo weinig mogelijk.

Door de manier waarop onze zeilen zich voegen naar de wind, willen we daarom de bolling zoveel mogelijk voorin hebben zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil recut mogelijk? 14 dec 2020 07:14 #1236067

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
Ik had ergens gelezen dat de lucht langs de lij kant ijler is door langere weg die ze moet afleggen. En dat daardoor de boot vooruit wordt getrokken.
Als de valspanning maximaal is, neerhouder aangetrokken en de bolling staat teveel naar achteren is het zeil dus teveel uitgerokken/versleten.
Kan ik mezelf in de toekomst wijsmaken dat het niet aan mijn zeiltechniek ligt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil recut mogelijk? 14 dec 2020 07:38 #1236070

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
hfx schreef :
Ik had ergens gelezen dat de lucht langs de lij kant ijler is door langere weg die ze moet afleggen. En dat daardoor de boot vooruit wordt getrokken.
Als de valspanning maximaal is, neerhouder aangetrokken en de bolling staat teveel naar achteren is het zeil dus teveel uitgerokken/versleten.
Kan ik mezelf in de toekomst wijsmaken dat het niet aan mijn zeiltechniek ligt :)

Ja, die theorie gaat er van uit dat de lucht die langs loef en langs lij stromen, elkaar op dezelfde plek weer ontmoeten achter het zeil. Maar er is geen enkele reden dat dat gebeurt. Sterker nog: het gebeurt ook niet.

www.zeiltheorie.nl/foutetheorie.html

Het ENIGE effect waarop vleugels werken, is de impulsverandering. Dat is: een gegeven massastroom die een richting&snelheidsverandering krijgt.

Leuk filmpje wat laat zien welke gebieden beinvloed worden en hoe

Laatst bewerkt: 14 dec 2020 08:01 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl