hfx schreef :
Een voorlijkstrekker heb ik blijkbaar niet.
Ik zie op een foto precies een opening voor een zeillat gelijk met het voorlijk net boven het lummelbeslag. Zal ik eens nakijken als ik op de boot ben.
In het onderlijk net boven de giek zit een zak, kan dit de oorzaak zijn dat de bolling teveel naar achteren zit?
@sneaker, bedankt voor het uitgebreide antwoord, als je ergens veel van weet en ervaring hebt lijkt alles eenvoudig. Voor mij dus niet maar zeker bedankt.
Als er geen voorlijkstrekker is, èn geen cunningham haul, kun je de voorlijkspanning alleen nog regelen dmv de valspanning. Dat is minder ideaal, omdat er nogal wat wrijving in de blokken zit, en veel lijnlengte, dus rek. Dat geeft een grotere onzekerheid over de spanning die je daadwerkelijk op het zeil aanbrengt.
Zoals ik kan zien, heb je deze foto met heel weinig wind genomen, en met welke windhoek vertelt het verhaal ook niet. Dat heeft eigenlijk geen zin. Ik zou niet weten hoe dit zeil staat onder bedrijfscondities.
Het idee achter een zeil is dit: De kracht van een zeil, zeker aan de wind, wordt gevormd door de rinchtingsverandering van de stroming die er langs gaat. Vooral aan lij. (Ja, de lage kant). Doordat de stroming aan het oppervlak wil blijven plakken, kun je aan lij een veel groter gebied, veel meer massa dus, van richting veranderen. Daar komt dus het grote deel van de drijvende kracht vandaan.
Nu zeg ik dat de wind aan het zeil wil blijven plakken. Dit is zo, maar dat kan het maar beperkt. Een te scherpe richtingsverandering, en de stroming laat los. De overgebleven ruimte wordt opgevuld met rommel. Wervelingen. Het profiel "overtrekt" en de lift is ineens veel minder.
Het gaat dus om richtingverandering en dat over zoveel mogelijk lucht. De kracht ontstaat loodrecht daar op. Die wil je zo ver mogelijk naar voren laten wijzen. Immers: dat is de voortstuwende component. De richting haaks daarop geeft verlijeren. Die wil je dus zo weinig mogelijk.
Door de manier waarop onze zeilen zich voegen naar de wind, willen we daarom de bolling zoveel mogelijk voorin hebben zitten.