Hoi,
Heb even snel naar die polar gekeken van die Moody. Er (of ik ben nog niet wakker) staat geen snelheid bij aan de wind bij een Up Wind Angle (@UA) wel een VMG die je moet kunnen halen namelijk 4,39 bij 14 knopen en 4,59 bij 16 knopen. Je had het eerder over 15 knopen ware wind, gaan we lekker in het midden zitten en ronden we het af op 4,5 mijl aan VMG aan de wind.
Je kruishoek is 45 graden inclusief drift, komt neer (je mag het zelf exact uitrekenen) op 140% x VMG = 6,3 knopen op relatief glad water. De VPP houdt rekening met golfslag maar uit mijn hoofd slechts golfhoogte 30 cm. Probeer het eerst op zo vlak mogelijk water.
Kunnen we nog discussiëren over het verschil over dat de wind uit je polar uitgaat van 10 meter hoogte terwijl jouw windmeter een paar meter hoger zit waar het harder waait. Waar jouw windmeter dus 15 knopen meet (en je denkt dat je max speed aan de wind 6,3 moet zijn met een kruishoek over 1 boeg van 45 graden inclusief drift) is die wind eigenlijk maar 14 knopen op 10 meter hoogte waar een lagere snelheid van 6,15 bij hoort.
Ik zou het voor het gemak afmaken op bootsnelheid 6,2 als maximum aan de wind indien je windmeter 15 knopen ware wind aangeeft. Ook weer onder voorbehoud van juiste data uit je instrumenten. Je ziet dus dat een paar tienden bootsnelheid zo gevonden is wanneer je denkt dat je niet snel genoeg gaat. Je log hoeft maar 0,3 te weinig aan te geven over een boeg als je onder helling ligt en je hele ware windhoek is onnauwkeurig als je het op de graad wilt weten. Ook laten we eventuele tienden aan oppervlaktewaterstroming buiten beschouwing. Anyway.
TWS = 15 knopen op je windmeter
Boatspeed = 6,2 max op je GPS op niet stromend water
testronde 1:
Zoek die 6,2 op aan de wind, maak je slagen en kijk naar je kruishoek over de grond. Die zal, indien je minder dan 100% targetspeed vaart, hoger zijn dan die 90 graden. Wees gerust, dat is bij de meesten van ons het geval. De vraag alleen is hoeveel?
testronde 2:
Neem nu genoegen met 95% polar (wie vaart altijd 100%) dus 5,9 knoop aan snelheid en vaar hem dan nog een keer. Hoe dicht zit je nu bij je 90 graden aan kruishoek over beide boegen? Als het goed is een stuk dichter en wie weet haal je hem gewoon wel.
Of je iemand hebt waarmee je dit kan doen weet ik niet, maar het is de moeite waard om tijdens zo'n 'ronde' uit te gaan van 1 bepaalde set up aan trim. Niet dus gedurende de tacks de trim veranderen. Heb je eenmaal een bepaalde kruishoek bij een bepaalde targetspeed dan kan je onder die omstandigheden in een nieuwe ronde gaan experimenteren met verschillende trimaspecten als karpositie, valspanning en nog 10 zaken. Een maat aan boord helpt dan om zaken op te schrijven en samen mee te discussiëren. Wat ik eigenlijk zeg is dat de eerste uitkomsten wel een goede indicatie gaan geven, maar zeker nog niet het maximaal haalbare. Die eerste rondes vaar je namelijk met jouw basistrim. En zoals je zelf al aangaf, er valt heel wat te leren. Elk rondje kan bovendien weer anders zijn. Vlagen, shifts, waar zit je zelf iedere keer (gewicht) etc.
O ja, wees niet verrast dat je trim veranderen vaker minder resultaat geeft dan je zou hopen
Als aan ieder touwtje trekken snelheid zou brengen dan planeerde ik ondertussen aan de wind.
Gr Michel