Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe mantel of nieuwe val?

Nieuwe mantel of nieuwe val? 14 sept 2020 10:08 #1206208

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Vorig jaar de mantel van de spi val kapot plus een deel van de kern. Bleek het schavielen te zijn geweest daar waar die door een oog gaat vlak onder de katrol bovenin de mast. Dit weekeinde kwam het voorzeil ineens een stuk naar beneden. Blijkt de mantel gescheurd te zijn ter hoogte van de klem aan de mast. Stom, had gewoon ieder jaar de val een paar cm moeten inkorten hij is lang zat om zo de val te sparen waar die het meeste slijt. Er zit nog een cm of 50 mantel aan de val als we naar boven kijken. Lastig te zien, dat deel komt niet uit de mast bij gelezen voorzeil zeg maar.

Nu heb ik een mooie dunne val waardoor de zaak nog sneller aan dek ligt. De vraag is nu:

1) Kan je überhaupt het restant mantel er netjes afkrijgen en zo ja:
2) Kan je een nieuwe mantel er dan weer netjes overheen krijgen en dan weer zo splitsen dan het weer een verjongde val is?
3) En zo ja, is dan een nieuwe val na 15 jaar niet altijd al aan te raden?
4) En indien het laatste, welke minst rekbare val van dyneema raden de pro's aan. Deze had nauwelijks rek, maar heb geen idee meer wat het was. Was het niet iets van SK75?

Het zal wel geen splitsen heten, maar ik ken de term niet. Wat is wijsheid? Let wel, het gaat me niet om HOE (want ik kan het toch zelf niet), ben eerst geintresseerd in of het kan en of het aan te raden is.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 10:08 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mantel of nieuwe val? 14 sept 2020 10:12 #1206210

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Wat voor lijn is je val nu? Tussen de regels door meen ik te lezen dat t staal is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mantel of nieuwe val? 14 sept 2020 10:37 #1206215

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nee, verjongde dyneema val waar de mantel van gescheurd is ter hoogte van de klem aan de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mantel of nieuwe val? 14 sept 2020 10:43 #1206219

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als de kern nog goed is, dan gewoon de mantel vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mantel of nieuwe val? 14 sept 2020 10:50 #1206224

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
SK75 is goed, SK78 ook, nog een fractie beter zo uit het blote hoofd.

Een nieuwe mantel om een dyneema kern kan altijd. De oude eraf schuiven en met een stalen draad een muislijntje door de nieuwe mantel rijgen en de oude dyneema kern erachteraan.
Je komt er dan meestal wel achter dat de mantel en de kern vaak bij elkaar horen vanuit de fabriek. Bij een zelf samengestelde lijn is de mantel net wat te groot of te klein, de materiaalcombinatie is niet optimaal waardoor het allemaal te veel glijdt etc.
Een goede mantel is ook moeilijk te vinden. Goedkope lijnen daarvoor slopen levert vaak een wel rekarme lijn op maar dan wel met een waardeloze mantel.

Je kunt misschien overwegen om een stuk mantel in of over de oude mantel te werken als de kern nog goed is. Het iets verdikte deel zo uitkienen dat het op een niet kritische plaats zit!
Dit is een Technora-kous en daarvoor geschikt!
www.liros.com/catalog/en/grip-...fuer-seil-3-6mm-p63/
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 10:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mantel of nieuwe val? 14 sept 2020 19:03 #1206444

#3 en wat @Holtere zegt. Been there done it en alle ellende meegemaakt.

Dat (nog verder) rekken van het leven van oude spi vallen is vaak vragen om gedoe.

Een rolgenua waar de mantel in de mast breekt kun je opnieuw hijsen en je in de haven later op een rustig moment nog fixen.

Na 15 jaar gare gaar/onbetrouwbaar mantel bij de spi moet je dat niet willen. Heb je altijd net als het knetter hard waait en je op een kritische plek moet strijken. En dan komt ie niet naar beneden. wat dan?
Stel je voor dat ie breekt scheurt en achter het blok in de mast opstroopt. Krijg je hem niet naar beneden en begin je beneden niks met een mes. Dan ben je de Sjaak..

Veel oude SK 75 (maken ze niet meer geloof ik) kernen zijn in de mantel ook zo losjes geweven dat ze zonder mantel overal achter blijven hangen. Die kun je lastiger 'kaal' varen.


In theorie kun je voor de goedkoopste oplossing volstaan met een verjongde val (wat je ook kiest) van mast + giek lengte + ca 2,5 meter.


Voor het 'gevoel' schuif je desnoods in de verschoven maar nu holle mantel een goedkope lijn. Mantel is meer dan sterk genoeg om de spibte hijsen.
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 19:17 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl