Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: chainplate voorstag slijt snel uit

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 13:34 #1208615

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Wie maakt zo'n plaatje nu ook van aluminium? ;)
Even vervangen door rvs en je hebt weer een probleem minder.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 13:38 #1208617

Naar mijn mening is je harp wat diameter betreft te klein waardoor deze invreet in je chainplate.
Er moet een grotere pen in die net zo groot is als het gat. Het verbaast me dat de chainplate van aluminium is en niet van RVS.
Je zou zo iets kunnen gebruiken www.colligomarine.com/products...inplate-distributor-
Laatst bewerkt: 21 sept 2020 13:40 door F32thriller. Reden: linkje toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 13:42 #1208619

welk type boot is het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 13:42 #1208620

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
Misschien moet de bout van het harpje eerder door dat gat dan het ronde harpje. En een bout van een diameter die beter aansluit met het gat zodat er meer contactoppervlak is. Zal een stuk(je) schelen. Maar je zit natuurlijk, zoals reed gezegd, met een vrij hard metaal op je zacht aluminium ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 14:14 #1208635

  • elwood
  • elwood's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
F32thriller schreef :
welk type boot is het?

Een Farrier F22R. zie ook profielfoto, maar je hebt hem recent van dichtbij gezien B)

ik denk dat Farrier voor aluminium heeft gekozen voor het gewicht. de plaat is grofweg 10 bij 20 cm en een cm dik denk ik, dat zal wel wat wegen op een boot die 690 kilo zou wegen (niet nagewogen).

ik snap je suggestie voor een andere connector, die uit de link gaat niet omdat het direct op de furler gemonteerd word. Dat harpje maakt dat de furler goed kan bewegen wat denk ik ook wel belangrijk is?

ik zal de plaat er iig eens uitslopen. Zit volgens mij met 2 bouten vast, wel wat onhandig te bereiken. hij zal sowieso vervangen moeten worden.

heb jij dat soort dingen voor jouw boot laten maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 14:37 #1208642

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Zo op de voortag vind ik het gebogen deel van een harp door een gat niet echt een mooie oplossing. Ik zou daar zelf een goed passende rechte pen door heen willen hebben, zoiets als de onderstaande



www.premiumropes.com/double-jaw-toggle
Laatst bewerkt: 21 sept 2020 14:40 door HotSnail. Reden: plaatje wilde niet lukken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 14:42 #1208646

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Als je alu wilt houden, zou ik zeggen: passende toggle erop. Dus passende borstbout door het gat in de putting, het liefst eerst het gat voorzien van een kunststof sleeve of op zijn minst een likje lanocoat of een andere isolator. Een voorstag beweegt dwars op de boot, waardoor bij elke vlaag het harpje weer een keer heen/weer gaat door de putting en hem dus lekker aan het doorzagen is, met dit als resultaat.

Ook rvs blijft alleen heel bij zulk harpgebruik als de putting mooi afgerond is van binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 14:44 #1208648

elwood schreef :
F32thriller schreef :
welk type boot is het?

Een Farrier F22R. zie ook profielfoto, maar je hebt hem recent van dichtbij gezien B)

ik denk dat Farrier voor aluminium heeft gekozen voor het gewicht. de plaat is grofweg 10 bij 20 cm en een cm dik denk ik, dat zal wel wat wegen op een boot die 690 kilo zou wegen (niet nagewogen).

ik snap je suggestie voor een andere connector, die uit de link gaat niet omdat het direct op de furler gemonteerd word. Dat harpje maakt dat de furler goed kan bewegen wat denk ik ook wel belangrijk is?

ik zal de plaat er iig eens uitslopen. Zit volgens mij met 2 bouten vast, wel wat onhandig te bereiken. hij zal sowieso vervangen moeten worden.

heb jij dat soort dingen voor jouw boot laten maken?

Ik bel je wel even vanavond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 14:52 #1208650

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Ik gebruik RVS snelsluitingen op de aluminium voetrail. De combi van de materialen geeft dat zwarte spul wat ik bij jou ook zie. (Koolstof? Ad weet het vast)
Maar de kracht van een furler op zacht aluminium gaat hem niet worden.
Misschien kan je twee rvs platen aan iedere kant van het aluminium op bouten.
Dan komt de kracht op de rvs platen. Mooiste is met een bus ertussen en geen harp maar toggle.
Je zal wel net zo kort moeten bouwen neem ik aan.
Laatst bewerkt: 21 sept 2020 14:53 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 14:53 #1208651

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Een idee: opboren als het mogelijk is, en een bus erin van materiaal wat alu niet opvreet.
En dan een toggle zoals Hotsnail oppert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 15:05 #1208654

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
De toggle van Hotsnail, waarbij X = de dikte van je aluminium plaat en de doorgaande pen zo dik mogelijk. Daar kun je dan nog eeuwen mee varen denk ik, ook zonder opboren.
Dus moet je zoeken naar de perfect passende toggle.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 21 sept 2020 15:13 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 15:09 #1208655

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Dit is voorstag van een Class40. Gewoon een dyneema strop met juiste toggle. Simpel, zacht en doeltreffend. Wellicht voor jou ook.
Laatst bewerkt: 21 sept 2020 15:29 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 15:20 #1208659

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Interessant draadje.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem terwijl ik wel de " goed passende rvs rechte pen" van hotsnail heb.
Dat is dus niet afdoende.

Ik was juist van plan om deze winter bij zusterschepen te gaan kijken maar wellicht dat er straks meer geleerden zich hier melden.

Kortom, ik heb vooralsnog geen oplossing maar weet wel dat hotsnails tip niet goed genoeg is om het voor eens en altijd uit de wereld te helpen.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 15:23 #1208661

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
@ sneaker: bij die fareast vreet die toggle zich toch ook gewoon door het aluminium?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 15:31 #1208666

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Toekomst schreef :
@ sneaker: bij die fareast vreet die toggle zich toch ook gewoon door het aluminium?

Het is een class40. Indien de toggle pin passend is doet ie dat niet tot amper. Er staat nagenoeg altijd spanning op. Mooiere oplossingen zijn ook denkbaar maar dit werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 15:43 #1208669

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
zeekraal schreef :
Wie maakt zo'n plaatje nu ook van aluminium? ;)
Even vervangen door rvs en je hebt weer een probleem minder.

Precies, of tegenwoordig van koolstof als het lichtgewicht moet. Maar ook dan alles goed passend. Harpjes op zulke plekken zijn een beetje lelievlet oplossingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 15:49 #1208672

De voorgestelde pasbus en dan een precies passende toggle daar doorheen lijkt mij ook het beste. Voorkomt beweging. Of die bus alu, kunststof of rvs moet zijn weet ik niet; wel dat die bus aan binnen- en buitenkant een precieze passing moet hebben.

Houd je voldoende vlees over als je het nu ovale gat opboort tot rond (bus zou ik dan laten draaien zodat je niet verder op hoeft te boren dan nodig)
Laatst bewerkt: 21 sept 2020 15:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 17:51 #1208724

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Standaard oplossing bij alu jachten, die allemaal alu chainplates hebben, is om een rvs dikke bus in een overmaats gat te persen.
Als de bus ID 20 mm is, is de OD bijvoorbeeld 30 mm dus het gat in de alu chainplate ook 30 mm.
Inpersen door de rvs bus flink in de vriezer te leggen op de koudste stand. Gat nauwkeurig op maat.
Het resultaat is op rvs lijkende chainplate gezien vanaf de harp cq toggle cq borstbout of wat je er ook doorheen stopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 19:35 #1208805

Alles wat ook maar iets speling heeft in het aluminium zal het aluminium doen uitlubberen. Zoals hierboven even werd geschetst is een ingeperste Rvs bus beter. Dat blijft stil staan tov het aluminium. De pen door de bus ook van rvs met wat vet heeft een betere slijtvastigheid. Rvs bus zou met 0,15mm overmaat ingekrompen / geperst moeten worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 19:36 #1208806

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Ronaldl schreef :
Standaard oplossing bij alu jachten, die allemaal alu chainplates hebben, is om een rvs dikke bus in een overmaats gat te persen.
Als de bus ID 20 mm is, is de OD bijvoorbeeld 30 mm dus het gat in de alu chainplate ook 30 mm.
Inpersen door de rvs bus flink in de vriezer te leggen op de koudste stand. Gat nauwkeurig op maat.
Het resultaat is op rvs lijkende chainplate gezien vanaf de harp cq toggle cq borstbout of wat je er ook doorheen stopt.


Interessant. Maar hoe voorkom je dan corrosie tussen de rvs bus en de alu chainplate ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 19:45 #1208814

Die geperste bus komt toch alleen maar vaster te zitten agv corrosie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 21 sept 2020 19:54 #1208819

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Toekomst schreef :
Ronaldl schreef :
Standaard oplossing bij alu jachten, die allemaal alu chainplates hebben, is om een rvs dikke bus in een overmaats gat te persen.
Als de bus ID 20 mm is, is de OD bijvoorbeeld 30 mm dus het gat in de alu chainplate ook 30 mm.
Inpersen door de rvs bus flink in de vriezer te leggen op de koudste stand. Gat nauwkeurig op maat.
Het resultaat is op rvs lijkende chainplate gezien vanaf de harp cq toggle cq borstbout of wat je er ook doorheen stopt.


Interessant. Maar hoe voorkom je dan corrosie tussen de rvs bus en de alu chainplate ?

Repareren! :laugh:
Zelfs ik ga een keer hemelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 22 sept 2020 08:24 #1208948

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Toekomst schreef :
Ronaldl schreef :
Standaard oplossing bij alu jachten, die allemaal alu chainplates hebben, is om een rvs dikke bus in een overmaats gat te persen.
Als de bus ID 20 mm is, is de OD bijvoorbeeld 30 mm dus het gat in de alu chainplate ook 30 mm.
Inpersen door de rvs bus flink in de vriezer te leggen op de koudste stand. Gat nauwkeurig op maat.
Het resultaat is op rvs lijkende chainplate gezien vanaf de harp cq toggle cq borstbout of wat je er ook doorheen stopt.


Interessant. Maar hoe voorkom je dan corrosie tussen de rvs bus en de alu chainplate ?

Niet. Met de RVS shackle schuur je steeds de alu oxide weg, die onmiddelijk weer ontstaat, waarna...

Daarbij is RVS een heel stuk edeler dan Alu.

Dit is een ongelukkige materiaal combinatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 22 sept 2020 09:31 #1208977

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Joop de vraag was niet over het mannetje van de shackle rechtreeks op het alu maar over een eventueel in het gat te brengen rvs bus (daarna krijg je dus dat het rvs mannetje in eenrvs bus dit).
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

chainplate voorstag slijt snel uit 22 sept 2020 10:22 #1209006

  • elwood
  • elwood's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
ik heb inmiddels contact gehad met mijn contactpersoon bij de bouwer. Deze is niet meer in dienst omdat de operatie in nieuw-zeeland is opgehouden, maar hij gaf aan dat ze dit vorig jaar als probleem hebben geïdentificeerd en de spec hebben veranderd naar een RVS chainplate (blijkbaar nog wel met het harpje erdoor). Zijn suggestie was om de chainplate na te laten maken in RVS in 6 of 8mm.

Ik ga de chainplate met furler demonteren en mee naar huis nemen. Zal eens kijken hoe ik een RVS bus kan monteren in de alu plaat. dat idee in combinatie met de toggle lijkt mij zelf de mooiste oplossing. ik moet nog kijken naar wat dit aan hoogteverschil oplevert omdat je de furler min of meer op dezelfde hoogte wilt houden. Verder is een uitdaging dat het gat in de pin aan de onderkant van de Furler 6,5mm is volgens de spec (het is een KZ1 furler). de toggles beginnen bij gatmaat 8mm dus dien een vervangend borstboutje te laten maken of vinden (ik zie dat 6mm ook bestaat, ik zal de diameter van de pin van het harpje opmeten). als dat allemaal niet lukt dan denk ik dat ik idd ga proberen een RVS chainplate te laten maken. ik zie shops die op basis van een dxf bestand dat kunnen maken, zal eens kijken of ik een freeware CAD tool kan vinden waarin in zo'n dxf kan maken, anders word het een metaalbewerker vinden in de regio waar ik dat ding kan afgeven.

Daar waar ik bij de alu/rvs combi blijf, moet ik dan nog dingen insmeren met een anti corrosiemiddel zoals duralac?

dank alvast voor alle input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl