Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: toggle

toggle 02 okt 2020 06:15 #1213109

  • bob01
  • bob01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Van de week is de mast van mijn boot gehaald. Ik kreeg de opmerking dat er aan de voorstag geen toggle was gemonteerd maar de plaatsing wel wordt geadviseerd.

Mijn schip is een sun odessey 36i uit 2008 en ik ben de eigenaar sinds begin dit jaar. Omdat het schip uit 2008 dateert neem ik maar aan () dat deze toggle er nooit heeft gezeten.

Als een toggle wordt geplaatst zullen de stagen achter iets ingekort moeten worden en dus wordt de stand van dem ast iets anders wat weer effect heeft op de zeileigenschappen.

Wat is een goede raad?

Dank
Bob
Denk ik over na
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

toggle 02 okt 2020 06:30 #1213114

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Een toggle om de voorstag langer te maken? of om een structurele reden?

Als je schip goed zeilt en je hebt genoeg roerdruk zou er geen reden moeten zijn om je mast achterover te trimmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

toggle 02 okt 2020 06:45 #1213121

toggle is om de stag bewegingsvrijheid te geven zodat deze niet breekt door vermoeiing.
Toggle er tussen moet dan gecompenseerd worden door deze verder in te draaien of in te korten. Ook kan het zijn dat deze er origineel wel op heeft gezeten maar dat deze er tussenuit is gehaald om de mast verder naar voren te zetten (om deze minder loefgierig te maken bijvoorbeeld adv slechte zeilen).. Beter op deze maat boten daar wel een toggle te hebben lijkt me.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

toggle 02 okt 2020 07:33 #1213137

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
ISO788 Hans schreef :
toggle is om de stag bewegingsvrijheid te geven zodat deze niet breekt door vermoeiing.

Dit verhaal heb ik ook gehoord. Maar persoonlijk snap ik t niet zo goed. Uiteindelijk kan ik me niet voorstellen dat t veel doet. Misschien dat een van onze tuigers hier een licht op werpen?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dit:

De gaffel onder aan de terminal is breder dan de putting in t dek. Daardoor wordt de kracht van de stag uit t midden in de terminal gebracht. Dit levert een buigend moment op in de kabel op de plek waar die de terminal in gaat.

Een toggle lost dit op: er komt een andere terminal op de kabel, een met een tonnetje. Daardoor kan de kracht alleen maar door t midden de terminal in komen. De offset wordt in de toggle opgelost.

Wat dit doet, is niet de "vermoeiing" aanpakken, maar de spanningsoffset. Die offset vermindert de vermoeiingssterkte wel degelijk.

Hmm. Misschien toch maar doen dan.
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 07:37 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

toggle 02 okt 2020 07:38 #1213139

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7453
Joop66 schreef :
ISO788 Hans schreef :
toggle is om de stag bewegingsvrijheid te geven zodat deze niet breekt door vermoeiing.

Dit verhaal heb ik ook gehoord. Maar persoonlijk snap ik t niet zo goed. Uiteindelijk kan ik me niet voorstellen dat t veel doet. Misschien dat een van onze tuigers hier een licht op werpen?

Het is niet de stag die beschadigd maar de spanner. Een kromme rvs spanner onmiddellijk vernieuwen. Is onbetrouwbaar geworden. Daar is de toggle voor.
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 08:01 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

toggle 02 okt 2020 07:53 #1213148

idd. beter geformuleerd! maar punt van vermoeiing dat is waar het over gaat.. zijdelingse wisselende belasting op een spanner.
Punt van Joop: Ben benieuwd naar de reactie van een tuiger idd, ik dacht nml dat toch standaard was voor alle verstaging, zelfs voor het want waar de belasting toch axiaal is
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl