Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dynema achterstag vervangen?

Dynema achterstag vervangen? 17 dec 2020 10:01 #1237058

Je zal de dyneema toch ook moeten bevestigen. Maakt die knoop of splits het niet een stuk minder sterk?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynema achterstag vervangen? 17 dec 2020 10:20 #1237064

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
roozeboos schreef :
Je zal de dyneema toch ook moeten bevestigen. Maakt die knoop of splits het niet een stuk minder sterk?

Met een knoop mag je rekenen op ongeveer 50% sterkte, een splits doet dat veel beter. Maar met het bevestigen van een oogsplits aan bijvoorbeeld een putting moet je dan wel weer opletten dat dat niet de eigenschappen van een knoop krijgt lijkt me.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynema achterstag vervangen? 17 dec 2020 10:37 #1237068

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Nieuwe types dyneema hebben een grotere elasticiteitsmodulus waardoor ze weer minder geschikt zijn om als verstaging toe te passen dan oudere types zoals SK75 en SK78. Zeker als vervanging van een RVS stag. Dan hebben SK75 en SK78 al een twee keer zo grote elasticiteitsmodulus als RVS. Je wilt misschien niet nog verder afwijken van de ontwerp parameters van de ontwerper van je boot.
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 10:38 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynema achterstag vervangen? 17 dec 2020 12:14 #1237087

Knoet schreef :
roozeboos schreef :
Je zal de dyneema toch ook moeten bevestigen. Maakt die knoop of splits het niet een stuk minder sterk?

Met een knoop mag je rekenen op ongeveer 50% sterkte, een splits doet dat veel beter. Maar met het bevestigen van een oogsplits aan bijvoorbeeld een putting moet je dan wel weer opletten dat dat niet de eigenschappen van een knoop krijgt lijkt me.

klopt , dat probleem speelt bij alle vezels met een zeer lage rek.
Reden is dan bij een bocht , zoals in een knoop maar ook bij een bevestiging aan bjv. een spanner of putting de vezels aan de buitenzijde van de bocht onder een grote trekspanning komen te staan en aan de binnenzijde onder drukspanning. Afhankelijk van het type vezel kan daarbij de maximale spanning overschreden worden waardoor er vezels kunnen breken. Bij Aramide is dat bijv. aan de binnenbocht omdat Aramide vezels zeer slecht tegen drukspanning ( compressie) kunnen en juist vanwege de lage rek woden die binnenbocht drukspanningen des te hoger .
Bij Dyneema en ook bij Carbon is dat heelaas niet anders , mischien zelfs nog erger.
Om die reden moet de pen waar een Dyneema draad omheen gaat ook een grote diameter hebben ( minimaal enkele centimeters) zodat de relatieve lengtesverschillen tussen buiten en binnenbocht zo klein mogelijk zijn.
Dat speelt trouwens net zo bij het meten van de treksterkte van dat soort vezels.
In dit verhaaltje komt e.e.a. wel ter sprake.
www.dsm.com/content/dam/dsm/dy...aminar%20hybrids.pdf

Er bestaan overigens ook speciale Dyneema terminals maar of die echt zo goed zijn weet ik niet:
www.marinechandlery.com/blue-wave-dyneema-terminals
SVB heeft de ook: www.svb.de/de/blue-wave-gewind...dyneema-tauwerk.html
Komen van: bluewave.dk misschien kunnen die ook testresultaten laten zien.
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 12:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynema achterstag vervangen? 17 dec 2020 12:19 #1237089

De mooiste spullen zijn van colligo marine:



Prima online te bestellen.

www.colligomarine.com/products
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 12:21 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl