Knoet schreef :
roozeboos schreef :
Je zal de dyneema toch ook moeten bevestigen. Maakt die knoop of splits het niet een stuk minder sterk?
Met een knoop mag je rekenen op ongeveer 50% sterkte, een splits doet dat veel beter. Maar met het bevestigen van een oogsplits aan bijvoorbeeld een putting moet je dan wel weer opletten dat dat niet de eigenschappen van een knoop krijgt lijkt me.
klopt , dat probleem speelt bij alle vezels met een zeer lage rek.
Reden is dan bij een bocht , zoals in een knoop maar ook bij een bevestiging aan bjv. een spanner of putting de vezels aan de buitenzijde van de bocht onder een grote trekspanning komen te staan en aan de binnenzijde onder drukspanning. Afhankelijk van het type vezel kan daarbij de maximale spanning overschreden worden waardoor er vezels kunnen breken. Bij Aramide is dat bijv. aan de binnenbocht omdat Aramide vezels zeer slecht tegen drukspanning ( compressie) kunnen en juist vanwege de lage rek woden die binnenbocht drukspanningen des te hoger .
Bij Dyneema en ook bij Carbon is dat heelaas niet anders , mischien zelfs nog erger.
Om die reden moet de pen waar een Dyneema draad omheen gaat ook een grote diameter hebben ( minimaal enkele centimeters) zodat de relatieve lengtesverschillen tussen buiten en binnenbocht zo klein mogelijk zijn.
Dat speelt trouwens net zo bij het meten van de treksterkte van dat soort vezels.
In dit verhaaltje komt e.e.a. wel ter sprake.
www.dsm.com/content/dam/dsm/dy...aminar%20hybrids.pdf
Er bestaan overigens ook speciale Dyneema terminals maar of die echt zo goed zijn weet ik niet:
www.marinechandlery.com/blue-wave-dyneema-terminals
SVB heeft de ook:
www.svb.de/de/blue-wave-gewind...dyneema-tauwerk.html
Komen van:
bluewave.dk misschien kunnen die ook testresultaten laten zien.
Ad