Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe toerzeilen voor een HR352?

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 27 dec 2020 23:22 #1240059

Hallo allemaal
Sinds augustus ben ik trotse bezitter van een HR352 bouwjaar 1980.
Is mijn eerste schip en lees met veel belangstelling de meningen en adviezen op dit forum. Over 2 jaar pensioen en dan is het plan om naar Ierland te varen waar ik ben opgegroeid. Wedstrijdzeilen staat niet op het programma, dan had ik wel iets anders gekocht.

Een van de wensen voor het komende vaarseizoen is een nieuw grootzeil en nr. 2 of 3 Genua als "werk" voorzeil. De huidige zeilen hebben hun beste tijd gehad. Zeilmaker de Vries uit Middelharnis adviseert er geen geld meer aan uit te geven, zelfs Het vervangen van een UV strook is zonde geld naar verluidt. Het grootzeil is 20 jaar oud en de 2 voorzeilen zijn waarschijnlijk ouder. De HR352 is uitgerust met een dubbele voorstag beide met furlex (1×200 en 1×300).

Waarom deze post:

1. Ik zou graag jullie gedachten willen horen hierover?
2. Wie en welke ervaring jullie hebben met deze zeilmaker?
3. Is er iemand die wel een een furlex heeft gebruikt om een genakker op te rollen?

Alvast dank voor jullie tips en meningen!

Groeten Arjan
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 27 dec 2020 23:28 door avanmourik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 28 dec 2020 08:15 #1240075

Gefeliciteerd met je aankoop! Hallbergs zijn mooie en degelijke cruisers waar je ongetwijfeld veel plezier aan gaat beleven.

Mbt de zeilmaker kan ik je niet raden. Wellicht de moeite waard om alternatieve offertes op te vragen?? Een keuze uit één is wellicht niet altijd de juiste keuze?

Wij hebben zelf ook behoorlijke afstanden met een Hallberg afgelegd. Als voorzeil hadden we een vrij hoog gesneden HA (High Aspect) waar we met name bij voordewindse koersen veel plezier van hebben gehad door deze op de boom te zetten. In combinatie met een kotterfok aan lij liep de boot als op rails en met onverwacht hoge snelheden/dagafstanden.

De truuk hier is dat je de kotterfok relatief strak aanzet waardoor de boot, zodra deze gaat loeven, meteen de druk van de kotterfok ervaart en weer afvalt/in balans blijft. Ik gebruik deze zeivoering ook nog steeds op onze huidige boot (Contest 36S) met veel plezier. Als je eenmaal uit hebt gevonden hoe je je fok/genua eenvoudig kunt uitbomen dan kun je dit makkelijk single handed opzettten.

Jouw HR352 heeft ongetwijfeld de mast met enkele spreaders. Dan is een HA denk ik te klein qua totaal oppervlak. Dan kun je beter voor een G2 of G3 gaan. De hierboven geschetste zeilvoering werkt optimaal als de schoothoek van je G2/G3 iets hoger is opgesneden. Op die manier kun je het zeil makkelijk op de boom voeren. Ook in algemen zin is het prettig om je schoothoed wat hoger op te snijden omdat je dan beter zicht hebt. De eerste series Hallbergs kunnen redelijk snel een initiele hellinghoek hebben (onze HR38 had dat ook) en met een wat hoger opgesneden zeil houd je toch goed zicht aan de lijzijde vooruit.

Als je nog wat extra power wilt dan zou je kunnen overwegen om het grootzeil bovenin iets uit te laten bouwen en ook het achterlijk vrij ruim te nemen. Wellicht moet je dan op de masttop de achterstag iets naar achteren brengen. Gezien de leeftijd van de boot lijkt het me slim om sowieso de mast er af te halen en te inspecteren. Op dat moment kun je ook eenvoudig de achterstag iets naar achteren brengen. Dat kan met behoud van de huidige stag. ALs je toch de verstaging gaat vervangen (na 15 jaar?) dan kun je alles precies naar je zin maken.

Veel plezier met voorbereiden en uiteraard met je zeiltochten! Een paar jaar geleden hebben we in Ierland rondgereisd (Wild Atlantic Way, over lans dus). Ik was bijzonder onder de indruk van het land en de mensen. Zelf wil ik ook graag naar Ierland toe. Ik denk dat een HR352 een prima boot is voor de ruige omstandigheden aan in ieder geval de westkust.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 28 dec 2020 08:52 #1240088

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Mooie boot, fijne plannen. Ik ben binnen afzienbare tijd ook toe aan nieuwe (toer)zeilen voor mijn Victoire 34, dus ik lees met grote belangstelling mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 28 dec 2020 09:22 #1240098

De meeste zeilmakers maken goede zeilen.

Wil je tot op de kleinste details invloed en wik je daar ook voor betalen, dan neem je een lokale zeilmaker die zelf maakt (als een zeil relatief eenvoudig is of het is druk dan bestellen de meesten het zeil alsnog bij een zeilenfabrikant).

Maakt je dat niet uit, dan kan je je voordeel doen met een zeilmaker die de ambachtelijke schijn niet ophoud.

Let er wel op dat er giede materialen worden gebruikt. Er zijn er een paar die eigen merk doek of bijv Toray doek gebruiken.

Uiteindelijk zoek je iemand die je begrijpt en je wens in gied doek kan vastleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 28 dec 2020 10:56 #1240120

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
Ik zou er komende zomer mee doorvaren, en pas eind seizoen een nieuw zeil bestellen
Dan heb je de hele zomer de tijd om uit te vogelen wtat je anders wilt aan je nieuwe zeil
Aantal riffen, en plaats ervan, hoeveel latten doorgelat, doek soort etc etc

Mijn nieuwe bootje heb ik sinds eind augustus en het zeil bevalt me niet
Het doek soort lijkt een hele dikke Dacron met een soort zachte finish
Teveel twist,
het gat tussen rif 1 en rif 2 is te groot
Maar met rif 2 heb ik met serieuze wind nog teveel doek staan
Dat soort dingen
Komende zomer kom ik nog wel eea tegen
Ik vaar er komende zomer mee door, eind zomer ga ik voor de winterkorting
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 28 dec 2020 11:14 #1240123

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
Je bedoelt een roller met een anti torsie lijn?
Ik heb een flinke genaker met zo'n systeem
3 x gebruikt, ideaal
Gebruikt laat je hem desnoods gewoon opgerold staan en ruim je hem in de haven pas op
Het nadeel is tov van een spi, dat hij op te ruime koersen inklapt
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 29 dec 2020 05:32 #1240323

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Kies een zeilmaker bij jou in de buurt, met wie je een klik hebt en liefst eentje die zelf maakt, in eigen huis. Minimaal moet hij zelf reparaties uit kunnen voeren. En blijf bij die zeilmaker. Je zal zien dat je er veel plezier van krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 29 dec 2020 07:42 #1240326

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
koko schreef :
Kies een zeilmaker bij jou in de buurt, met wie je een klik hebt en liefst eentje die zelf maakt, in eigen huis.

Dan vallen veel grote en bekende merken af. Dat lijkt me om de reden van "lokaal" nergens voor nodig. Je kunt prima bij een zeilmakerij kopen wetende dat je zeil uit bv Sri Lanka komt. Net zo goed kun je een zeil kopen wetende dat ie uit "lokaal" komt. En sommige zeer goede zeilen kunnen niet eens lokaal gemaakt worden.. die techniek is in nl niet voorhanden. Overigens, veel van de wat grotere "lokale" proberen aal jaren ook internationaal te verkopen... waarmee ik maar wil zeggen dat het argument "lokaal" alleen gebruikt wordt als het toevallig zo uitkomt. Koop je zeil bij wie dan ook waar het, om welke reden dan ook, klikt en overtuigt. Dat doen de meeste toerzeilers en nagenoeg een ieder prijst hier altijd met vol lof zijn of haar zeilmaker aan..
Laatst bewerkt: 29 dec 2020 07:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 29 dec 2020 07:52 #1240327

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
Sneaker schreef :
koko schreef :
Kies een zeilmaker bij jou in de buurt, met wie je een klik hebt en liefst eentje die zelf maakt, in eigen huis.

Dan vallen veel grote en bekende merken af. Dat lijkt me om de reden van "lokaal" nergens voor nodig. Je kunt prima bij een zeilmakerij kopen wetende dat je zeil uit bv Sri Lanka komt. Net zo goed kun je een zeil kopen wetende dat ie uit "lokaal" komt. En sommige echt goede zeilen kunnen ietveens lokaal gemaakt worden.. Overigens, veel van de wat grotere "lokale" proberen aal jaren ook internationaal te verkopen... waarmee ik maar wil zeggen dat het argument alleen gebruikt wordt als het toevallig zo uitkomt. Koop je zeil bij wie dan ook waar het, om welke reden dan ook, klikt en overtuigt. Dat doen de meeste toerzeilers en nagenoeg een ieder prijst hier altijd met vol lof zijn of haar zeilmaker aan..

Klopt.

Keuze voor zeilmaker is een bijna religieuze discussie: kom je niet uit.

Keuze voor lokaal: Ik heb gekozen voor iemand waar ik een dikke klik mee heb, en die op de route naar boord ligt.

De eerste is nodig voor vertrouwen. Als het goed is, ga je een lange relatie aan. Je brengt veel geld weg naar die persoon.

De tweede vind ik handig, vanwege die lange relatie.

Dat gezegd hebbende zou ik wel altijd een of twee schaduw-offerte's aanvragen. Je moet toch ook de markt wat leren kennen en kennis op doen om je zeilmaker te woord te kunnen staan. Dit overigens wel netjes melden bij de aanvraag. In deze business denkt men blijkbaar dat elke offerte een order moet worden. Waar ik vandaan kom, is dat zeker niet zo.

Of dat zeil nu uiteindelijk uit Sri Lanka komt... IN het kader van behoud vakmanschap, maar dat zijn nostalgische overwegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 29 dec 2020 08:09 #1240333

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Joop66 schreef :

Keuze voor zeilmaker is een bijna religieuze discussie: kom je niet uit.

Eens. Maar het ging me niet om de keuze maar de argumenten van Koko. Daar voel ik niets bij. Onder anderen omdat veel moderne zeilen nieuwe technieken gebruiken die hier in NL geheel niet voorhanden zijn. Die moderne zeilen zou niemand dan kunnen kopen omdat lokaal beter zou zijn. Dan zeg je e eigenlijk dat NL enkel zeilen vanaf de rol kunnen kopen. Dat argument klopt voor mij niet met mijn dagelijkse praktijk.. het is allemaal niet zo zwart wit.. is mijn ervaring. Sommige kunnen enkel internationaal kopen, gezien de keus van techniek/materiaal.
Laatst bewerkt: 29 dec 2020 08:10 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 29 dec 2020 10:11 #1240380

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Probeer eens op:

Facebook “Hallberg-Rassy 352”

www.hallbergrassyconnectie.com/en/

En stel daar ook je vragen, daar zit vast een berg know how, juist over de 352.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 29 dec 2020 11:01 #1240402

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Vergeet het merk Elvstrøm niet, werken al jaren samen met HR.
shop.hallberg-rassy.com/conten..._Offshore_Sails.html
Bijzonderheden ongetwijfeld ook met importeur in Bruinisse te bespreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 30 dec 2020 20:33 #1240791

Beste Camelot
Dank voor je uitgebreide adviezen, (bijna) allemaal heel begrijpelijk toegelicht.
Het HA voorzeil zal inderdaad klein uitvallen. Ik wil proberen vast te houden aan 24m2 van de originele G2. Ik heb inderdaad geen tall-rig en dus een enkele zaling. Jou tip om de schoothoek wat hoger te plaatsen vind ik een goede!
Ik kan jou tip om de achterstag meer naar achteren te plaatsen niet helemaal volgen....
Wanneer staat Ierland op de planning voor jullie? De contest is inderdaad ook een mooi schip. Waarom ben je overgestapt?
Groeten Arjan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 30 dec 2020 20:35 #1240792

Dank voor de tip, nemen we zeker mee!
Groeten Arjan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 30 dec 2020 20:42 #1240794

Hallo Feeling Ton
Ons jacht is uitgerust met een dubbele voorstag. Deze staa te richt op elkaar on een schoenerrig te voeren.
De voorste stag zit een furlex 300 op. Mijn idee was om te kijken of ik daar ook de gennaker mee zou kunnen oprollen. Natuurlijk moet de Genua er eerst vanaf worden gehaald.
Groeten Arjan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 30 dec 2020 20:46 #1240796

Hallo Joop
Ik kan me wel vinden in jou standpunten. De zeilmaker is trouwens niet de Vries maar Van Vliet in Middelharnis.
Groeten Arjan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 30 dec 2020 22:50 #1240845

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
avanmourik schreef :
Hallo Joop
Ik kan me wel vinden in jou standpunten. De zeilmaker is trouwens niet de Vries maar Van Vliet in Middelharnis.
Groeten Arjan

Ik dacht al, ik heb fijne en goede ervaringen met Cees van Vliet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 31 dec 2020 00:13 #1240860

avanmourik schreef :
Hallo Feeling Ton
Ons jacht is uitgerust met een dubbele voorstag. Deze staa te richt op elkaar on een schoenerrig te voeren.
De voorste stag zit een furlex 300 op. Mijn idee was om te kijken of ik daar ook de gennaker mee zou kunnen oprollen. Natuurlijk moet de Genua er eerst vanaf worden gehaald.
Groeten Arjan

Lijkt mij niet een erg nuttige test. Een top-down furler is voor de gennaker nodig om deze netjes op te kunnen rollen? Volgens mij is dat lastig met een gewone furler. Boegsprietje met top-down furler lijkt me de beste oplossing. Genua 1 en werkfok op de twee voorstagen.

Ik ben wel benieuwd naar de constructie van de dubbele voorstag. Heb je hier wat foto’s van die je wilt delen?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 31 dec 2020 04:08 #1240873

Wat bedoel je met “werkvoorzeil”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 31 dec 2020 08:47 #1240920

avanmourik schreef :
Beste Camelot
Dank voor je uitgebreide adviezen, (bijna) allemaal heel begrijpelijk toegelicht.
Het HA voorzeil zal inderdaad klein uitvallen. Ik wil proberen vast te houden aan 24m2 van de originele G2. Ik heb inderdaad geen tall-rig en dus een enkele zaling. Jou tip om de schoothoek wat hoger te plaatsen vind ik een goede!
Ik kan jou tip om de achterstag meer naar achteren te plaatsen niet helemaal volgen....
Wanneer staat Ierland op de planning voor jullie? De contest is inderdaad ook een mooi schip. Waarom ben je overgestapt?
Groeten Arjan

Goede morgen,

Na onze HR38 hebben we nog een HR gevaren. Uiteindelijk wilden we een compacte boot (<11M) zonder teak dek omdat we de boot vaak in het buitenland wilden houden. Ook wilden we per sé stahoogte voor onze zonen (197cm). Vandaar de keuze voor de Contest. In vergelijking met een HR is de Contest iets efficienter ingedeeld omdat je geen doorloop naar achteren hebt. Wel wilden we weer een stevige boot van een goede werf. Je vind op onze website (zie profiel of zoek op mijn forumnaam) meer indo.

De achterstag kun je wat naar achteren brengen met een uithouder bovenop de mast. DIt is een vrij gebruikelijke werkwijze op moderne boten. Gezien de hoogwaardige spullen op de HR denk ik dat je jou achterstag ook iets naar achteren zou kunnen brengen waardoor je je grootzeil wat kunt uitbouwen aan de achterzijde. Dit lijkt me typisch iets wat je met je zeilmaker kunt overleggen. HR doet dit tegenwoordig zelf ook, kijk maar eens naar de masttop op het zeilplan van de 310: https://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/boats_pdfs/HR310-Sailplan-colour.pdf
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 31 dec 2020 09:26 #1240940

  • Flair01
  • Flair01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Arjan,

Van harte gefeliciteerd met je HR 352, een prachtige en stabiele zeiler en zeker voor zeetochten.
Probeer eens Elvstrom in Bruinisse, daar krijg je een eerlijk advies.
Elvstrom is de zeilmaker voor Hallberg Rassy.
Op mijn HR 43 heb ik een gennaker met een Selden rolsysteem, handig en eenvoudig te bedienen.
Als je lid wordt van de Hallbergrassyconnectie.com, dan heb je vrij toegang tot het forum, met een schat aan ervaring.
Wil je meer info.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Groetjes,

Pierre
Flair
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 31 dec 2020 10:29 #1240960

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
avanmourik schreef :
Hallo Feeling Ton
Ons jacht is uitgerust met een dubbele voorstag. Deze staa te richt op elkaar on een schoenerrig te voeren.
De voorste stag zit een furlex 300 op. Mijn idee was om te kijken of ik daar ook de gennaker mee zou kunnen oprollen. Natuurlijk moet de Genua er eerst vanaf worden gehaald.
Groeten Arjan

Ik bedoel een gennaker met een eigen rollertje met anti_torsielijn in het voorlijk
Niet aan een voorstag hijsen dus, maar voor de voorste stag , vliegend gehesen dus
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 31 dec 2020 11:12 #1240975

Sailingcamelot schreef :
avanmourik schreef :
Beste Camelot
Dank voor je uitgebreide adviezen, (bijna) allemaal heel begrijpelijk toegelicht.
Het HA voorzeil zal inderdaad klein uitvallen. Ik wil proberen vast te houden aan 24m2 van de originele G2. Ik heb inderdaad geen tall-rig en dus een enkele zaling. Jou tip om de schoothoek wat hoger te plaatsen vind ik een goede!
Ik kan jou tip om de achterstag meer naar achteren te plaatsen niet helemaal volgen....
Wanneer staat Ierland op de planning voor jullie? De contest is inderdaad ook een mooi schip. Waarom ben je overgestapt?
Groeten Arjan

Goede morgen,

Na onze HR38 hebben we nog een HR gevaren. Uiteindelijk wilden we een compacte boot (<11M) zonder teak dek omdat we de boot vaak in het buitenland wilden houden. Ook wilden we per sé stahoogte voor onze zonen (197cm). Vandaar de keuze voor de Contest. In vergelijking met een HR is de Contest iets efficienter ingedeeld omdat je geen doorloop naar achteren hebt. Wel wilden we weer een stevige boot van een goede werf. Je vind op onze website (zie profiel of zoek op mijn forumnaam) meer indo.

De achterstag kun je wat naar achteren brengen met een uithouder bovenop de mast. DIt is een vrij gebruikelijke werkwijze op moderne boten. Gezien de hoogwaardige spullen op de HR denk ik dat je jou achterstag ook iets naar achteren zou kunnen brengen waardoor je je grootzeil wat kunt uitbouwen aan de achterzijde. Dit lijkt me typisch iets wat je met je zeilmaker kunt overleggen. HR doet dit tegenwoordig zelf ook, kijk maar eens naar de masttop op het zeilplan van de 310: https://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/boats_pdfs/HR310-Sailplan-colour.pdf

Dit zou ik wel even door tuiger/ontwerper laten checken. Het voorbeeld hierboven (HR310) is een totaal ander tuigplan en ontworpen voor de uitbouw van het grootzeil. Dat zou ik bij het tuig van de 352 even checken, hoogwaardige spullen voegen hier weinig aan toe, wel hoe die krachten op het tuig en romp komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe toerzeilen voor een HR352? 31 dec 2020 12:31 #1240988

AndreAzuree schreef :
Sailingcamelot schreef :
avanmourik schreef :
Beste Camelot
Dank voor je uitgebreide adviezen, (bijna) allemaal heel begrijpelijk toegelicht.
Het HA voorzeil zal inderdaad klein uitvallen. Ik wil proberen vast te houden aan 24m2 van de originele G2. Ik heb inderdaad geen tall-rig en dus een enkele zaling. Jou tip om de schoothoek wat hoger te plaatsen vind ik een goede!
Ik kan jou tip om de achterstag meer naar achteren te plaatsen niet helemaal volgen....
Wanneer staat Ierland op de planning voor jullie? De contest is inderdaad ook een mooi schip. Waarom ben je overgestapt?
Groeten Arjan

Goede morgen,

Na onze HR38 hebben we nog een HR gevaren. Uiteindelijk wilden we een compacte boot (<11M) zonder teak dek omdat we de boot vaak in het buitenland wilden houden. Ook wilden we per sé stahoogte voor onze zonen (197cm). Vandaar de keuze voor de Contest. In vergelijking met een HR is de Contest iets efficienter ingedeeld omdat je geen doorloop naar achteren hebt. Wel wilden we weer een stevige boot van een goede werf. Je vind op onze website (zie profiel of zoek op mijn forumnaam) meer indo.

De achterstag kun je wat naar achteren brengen met een uithouder bovenop de mast. DIt is een vrij gebruikelijke werkwijze op moderne boten. Gezien de hoogwaardige spullen op de HR denk ik dat je jou achterstag ook iets naar achteren zou kunnen brengen waardoor je je grootzeil wat kunt uitbouwen aan de achterzijde. Dit lijkt me typisch iets wat je met je zeilmaker kunt overleggen. HR doet dit tegenwoordig zelf ook, kijk maar eens naar de masttop op het zeilplan van de 310: https://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/boats_pdfs/HR310-Sailplan-colour.pdf

Dit zou ik wel even door tuiger/ontwerper laten checken. Het voorbeeld hierboven (HR310) is een totaal ander tuigplan en ontworpen voor de uitbouw van het grootzeil. Dat zou ik bij het tuig van de 352 even checken, hoogwaardige spullen voegen hier weinig aan toe, wel hoe die krachten op het tuig en romp komen.

Daar heb je helemaal gelijk in. In mijn eerdere port geef ik ook aan dat je dit zou kunnen doen terwijl de mast er af is. Wellicht is er nog ander onderhoud aan de mast wat je liever doet met de mast op de wal dan ergens in een baai voor anker met je bootsmanstoeltje op 15meter hoogte.

Los van het feit of je de achterstag naar achteren brengt is het slim om te zien of je het grootzeil enigzinds kunt uitbouwen.

Overigens heb ik onze mast laten inspecteren door de lokale tuiger voordat we op pad gingen naar de Ria's. Ik heb daar ook nog ene kort verslag van voor de verzekering. DIt heb ik ook laten doen voor onze Atlantische ronde. Wellicht dat dit ook voor TS een goede suggestie is.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl