Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In mast rol/reef systeem vraag

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 08:33 #1255951

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Goedemiddag! Ik heb een vraag over het inmast rol/reef systeem. Mijn oude grootzeil van een beneteau 331 (2001) liep wel eens vast met uit en inrollen en heb deze inmiddels vernieuwd. Daarmee hoop ik dat dat probleem is opgelost. Maar de luff extrusion of alu buis in de mast klappert wanneer zeil is verwijderd. Dat schijnt zo te horen, je hebt het al gauw in mijn geval over een meter of 10 -11 lange buis in een nauwe schacht. Echter heb ik ergens gelezen weet niet meer waar, dat bij de installatie de 'luff extrusion' min of meer op spanning gebracht moet worden. Waarbij soepel blijven draaien natuurlijk belangrijk blijft.
Ik kan mij voorstellen dat wanneer de alu buis losser zit, dat bij het in en uitrollen door krom buigen dat natuurlijk weerstand geeft. Mijn vraag: bestaat er zoiets als de luff extrusion op spanning kunnen brengen? (Volgens mij gaat het om een Selden Z 500 E mast.)
Voordat het zeil weer omhoog gaat is wel handig om hier meer zekerheid te hebben. :)
Alvast bedankt.

gr Marco
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 08:34 door deleeuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 10:07 #1255990

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Ik heb ook een rolgrootzeil en groter schip (39ft) Beneteau Oceanis.
France Spar. Mijn aluminium profiel staat los in de mast met boven in een dop met punt die in het topstuk valt.
In de documentatie staat een staalkabel door het profiel op spanning getekend....
Denk dat het een bezuiniging van Beneteau was...

De (kunstof) dop met punt was doorgesneden door het scherpe aluminium van het topstuk.
Vervangen door een kunstof huiddoorvoer voor boven waterlijn met kleine diameter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 10:37 #1255998

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Dank Waterblok, maar of dat ook op mij van toepassing is of kan?
Wel fijn dat dat is opgelost voor u! ;)
Maar er is wel degelijk een op spanning kunnen brengen van de luff extrusion. Ook naderhand.
Ik kwam deze info (pdf) nog tegen van Selden maar dat betreft een systeem met winch handle.

Bijlage:

Bestandsnaam: Luffextrus...ning.pdf
Bestandsgrootte:41 KB

Natuurlijk voor nieuw spul.

Mijn systeem is vermoed ik al 20 jaar oud. Dus zoek ik een wat oudere manual.
Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 10:58 #1256004

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Mijne is in 1988 in gebruik genomen....
Ik wil alleen maar zeggen dat het met spanningskabel hoort maar dat met enkel "lagering" van de top het ook functioneert.

Als er in den beginne wel gerold en niet uitgetrokken wordt wordt het te groot in de mast.
Harder uittrekken lost het niet op je krijgt dan dan het zeil uit de mastspeet bulbt, of dat minder zou zijn met een spanningskabel betwijfel ik.
Boven zit weinig zeil en gebeurt er weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 14:07 #1256035

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
@de leeuw:
Op onze vorige boot hadden wij een 18m Soromap mast. Geen spanningskabel. Onze ervaringen:

Klapperen is een probleem: naast het lawaai gaat het ook stuk. Bij ons na de 1e winter. Het profiel was vanwege de lengte in twee delen gebroken op de deling. Kan ook gebeuren aan de einden. Dan mag je mast er af...

Bij Soromap staat het profiel niet op voorspanning. Je kan het profiel zelfs iets omhoog lichten met je grootzeil val. Dat is handig, want als je rolreeflijn er eens uitloopt dan hoeft je niet het zeil uit te rollen, maar maak je profiel los van de "wokkel" en kan je de rolreeflijn er weer inspoelen (die dan los kan draaien van het reefprofiel).

Tegen het klapperen zijn maar een paar oplossingen: van makkelijk naar bewerkelijk
-met een extra lijn (je zeiluithouder) om het profiel deze op halve mast hoogte vast trekken (die trek je dan met een lus omhoog met je val). De lengte gaat dan in tweeen de de lijn geeft een afstand tot je mastprofiel.
-een oud zeil gebruiken in de winter. Of er een op de kop tikken (ZF, zeilmaker) een een "anti-rammel-stukje" van 1 meter er in rollen
-1, 2 of meer kragen via het zeilinvoerinspectiestuk rond het profiel brengen en met de val omhooghijsen.

En de andere tips in aanvulling:
-altijd onder spanning inrollen, want die spanning heb je ook nodig als je gereefd wil varen
-zeil onder 30 gr van de mast houden tegenover de oprolzijde (dan hoeft deze niet "om het hoekje"
-regelmatig controleren op de kracht die je in de kuip nodig hebt, ook aan de mast nodig is. In het eerste geval zijn het je schijven (vervelend, maar het kan er tegen); in het tweede geval je rolreefsysteem (ook vervelend, maar teven nakijken!).
-als je op "zout" vaart, veel "shampoo water" sprayen in het gat (onderlager) en alle schijven naar de kuip.
-als de onderhoud bij jullie ook met een boutje 10 door het profiel zit en er niet lekken bij kan: koop een passende ratel-ringsteutel.
-als je ook een deling in het profiel hebt, dan deze eventueel aftapen (goed ontvetten, want mag niet loskomen). Uit de deling lekt vocht met alle alu-stof uit de binnenkant van het profiel en dat geeft een zwarte vieze horizontale streep (van ongeveer 1 meter nl 1-2 wikkelingen)

Succes.
Het is een heel fijn systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 17:32 #1256099

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
@booty24
Bedankt voor de tips!
Het Klapperen gebeurt ook alleen wanneer het zeil eruit is door bv Winterstalling of een vervangend zeil installeren.
En als er weer een fris nieuw zeil in zit heb ik wellicht helemaal geen probleem!

Het zette mij aan het denken of er wellicht iets in het interne systeem is dat na vele jaren wat losser kan geraken en daardoor het profiel meer gaat wiebelen. Bij de aller 1ste installatie van de rol/reef systeem is er een moment dat het profiel wordt gekoppeld aangedraaid aan het wormgear( of eronder, weet ik niet precies) met intern centraal draadeind tot een zekere stijfheid van het profiel. Op dat punt is de mogelijkheid om dat na te kijken. Daar is geen kabel aan te pas. Het op spanning brengen wekt misschien de indruk dat het hier om een kabel gaat. Maar daar is geen sprake van imo. Bijgaand nog een pdf om het te verduidelijken. (figuur 3)

Bijlage:

Bestandsnaam: Luffextrus...ng-2.pdf
Bestandsgrootte:41 KB

In ieder geval interessant om te horen hoe andere zeilers hier mee te maken hebben gehad. Thx :)
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 17:36 door deleeuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 19:28 #1256150

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Beste Marco.
De Pdf die je laat zien is voor een rolmast van Seldén. De mast die op de foto staat is zeker geen Seldén mast. Ik gok op een Z-spar mast. Die heeft een heel ander rol systeem welke je niet kunt spannen. Voor zover ik weet is het Seldén systeem het enige welke te spannen is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 23 feb 2021 20:05 #1256179

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Bedankt voor info Mrp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 25 feb 2021 11:08 #1256602

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
MrP schreef :
Beste Marco.
De Pdf die je laat zien is voor een rolmast van Seldén. De mast die op de foto staat is zeker geen Seldén mast. Ik gok op een Z-spar mast. Die heeft een heel ander rol systeem welke je niet kunt spannen. Voor zover ik weet is het Seldén systeem het enige welke te spannen is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Je hebt gelijk wat de mast betreft. Sticker en type plaatje waren onleesbaar. Maar als Z-spar een ander systeem had/heeft dan wat Selden hanteerde hoef ik niet meer verder te zoeken. ;) Op de site van Z-spar is verder ook weinig tot geen info over de onderdelen /techniek achter het mast furling systeem. Thx Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 25 feb 2021 21:39 #1256791

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Je kan het klapperen wat verminderen door de topwartel (Waar je de tophoek van het grootzeil aan vast maakt) een stuk te hijsen met een lijntje eraan geknoopt die loopt van
De wartel naar het uiteinde van de giek. En dan het lijntje wat opspannen.
Als het rolsysteem nog steeds zwaar loopt met het nieuwe grootzeil dan is het de moeite waard om even kritisch naar het rolsysteem te kijken. Is de rol/reeflijn nog soepel en niet te dik, draaien de blokken soepel en zijn ze van goede kwaliteit? Dat soort dingen. Dat is van wezenlijk belang omdat de manier waarop de reeflijn loopt bij het Z spar systeem veel frictie met zich meebrengt. Als dat op orde is en het loopt nog steeds zwaar dan zal je de cassette in de mast moeten (laten) servicen. Daarvoor moet wel de mast gestreken worden. Succes! 



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 26 feb 2021 22:24 #1257094

Bij mij ging het zwaar lopen doordat de rolreeflijn dikker werd in de loop der tijd.
Deze lijn gaat wat pluizen en verzamelt stof, waardoor de 8 mm lijn 9 mm dik werd.

Bij de rode markering zie je dat de lijn het omhulsel van het wormwiel raakt.

De groene markering is van de laatste paar windingen die nooit uitgerold worden. Deze windingen zijn nog niet geplozen en gezwollen en blijven vrij van de wand.


Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 22:27 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 27 feb 2021 00:08 #1257102

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Lijn;
In zulks geval de lijn wassen in biotex en er andersom weer insteken.
Lijn wisselen zonder het zeilmer uit te halen kan door zeil met profiel te lichten met de val en het boutje uit de verbinding tussen profiel en wokkel te halen.

Vuil:
De hele constructie is veelal (voor een groot deel) op kunststof gelagerd. Afspuiten/doorspoelen met de tuinslang en weer met de spuitbus voor je blokken insprayen. In het seizoen verder met de plantenspuit gevuld met sop.

Bovenwartel:
De bovenwartel naar halverwege is vergelijkbaar met mijn lus.
De wartel zorgt voor afstand met de mast en voorkomt het ergste geluid, maar zet het profiel niet op spanning en de rammel blijft.
samengevoegd.
Wartel omhoog tot halverwege met de val;
Zeiluithouder aan de wartel vastmaken en met een lus onder rond het profiel op bijvoorbeeld1,5 m (ver genoeg naar onder dat het profiel mag buigen zonder dat dit permanent is); de lijn opspannen.
De wartel zorgt voor de afstand en de lus voorkomt het rammelen in de wartel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 27 feb 2021 09:46 #1257150

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Panoramix schreef :
Bij mij ging het zwaar lopen doordat de rolreeflijn dikker werd in de loop der tijd.
Deze lijn gaat wat pluizen en verzamelt stof, waardoor de 8 mm lijn 9 mm dik werd.

Bij de rode markering zie je dat de lijn het omhulsel van het wormwiel raakt.

De groene markering is van de laatste paar windingen die nooit uitgerold worden. Deze windingen zijn nog niet geplozen en gezwollen en blijven vrij van de wand.

Duidelijk!

@Booty24
Kan ik wat mee! Thx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 27 feb 2021 20:16 #1257332

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Vandaag het nieuwe grootzeil omhoog gehesen. In het begin ging het in en uitrollen nog stroef door de nieuwigheid. Inmiddels gaat dat goed. Wel denk ik dat het nodig is om het inrol lijntje te vervangen.
Het rolsysteem moet daarvoor uitklapbaar zijn. Zie foto. De bouten zijn rondom gevuld met corrosie. Geen beweging in te krijgen. Maar het moet dacht ik wel los kunnen anders kun je niet bij de knoop.
Iemand die met dit systeem bekend is?

Laatst bewerkt: 27 feb 2021 20:17 door deleeuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 01 mrt 2021 09:34 #1257830

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Die plaat zit met de twee boutjes geklemd in het profiel en na verwijdering kan je bij de wokkel. Die kan er niet uit. Ik zou de plaat niet terug zetten, want als je de lijn er een keer uittrekt dan wil je er bij kunnen.

Daar hoeft je alleen bij te kunnen om het laatste stukje lijn eruit te halen. Dat hoeft alleen voor wassen of wisselen.

Het laatste stukje gaat door een gat in de laatste gang met daaronder vaak een knoop.
Die kan je er af snijden en dan kan de lijn er uit. Als de knoop er niet zit dan kan je de lijn er gewoon uit wurmen. Die hoeft er daarna ook niet meer in.

Die knoop doen ze er alleen in voor makkelijke montage, maar kan je beter weglaten. Er horen altijd minimaal 3 gangen over te blijven als het zeil is ingerold en die 3 gangen samen met het haaks omleggen van de lijn door het gat zorgen er voor dat de lijn niet ontsnapt. Je bent de kracht van de wind dan al kwijt en hebt alleen de wrijving van het zeil in de mast.

Na verloop van zeilwisselingen kan je wel eens een gang verkeerd zitten en als je zeil helemaal is ingerold is hou je dan 2 gangen over.
Voorkomen: altijd zeil hijsen met alle gangen gevuld. Geen enkele gang over.
Het gaat je wel een keer gebeuren, bijvoorbeeld na te ruime montage of als je het zeil een keer heel strak inrolt. Dan trek je de reeflijn er uit. Dat is fijner dan met de knoop de wartel kapot en klem trekken. Het gebeurd gelukkig alleen bij een bijna ingerold zeil.

Je moet dan wel met de hand het laatste stukje er in de mast krijgen en dat kan alleen door met de hand aan de wokkel te draaien (of het zeil rond de mast borgen tegen uitrollen). Dus als je dit luikje er af hebt, laat het dan daarna ook maar weg. Dus, als kruipolie en wat je kan verzinnen niet werkt dan mag het er "eenmalig" af.

Je moet er dus wel op letten dat er altijd 3 windingen overblijven als het zeil is ingerold.
Hoe, heb ik eerder beschreven.
Nu je dit weet zal het je wel niet meer overkomen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast rol/reef systeem vraag 01 mrt 2021 21:16 #1258119

  • deleeuw
  • deleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Booty24 schreef :
Die plaat zit met de twee boutjes geklemd in het profiel en na verwijdering kan je bij de wokkel. Die kan er niet uit. Ik zou de plaat niet terug zetten, want als je de lijn er een keer uittrekt dan wil je er bij kunnen.

Nou, die grijze plaat waar jij op doelt met onder 2 bouten in mast profiel en bovenaan 2 bouten in mast profiel daar zit de wokkel aan vast. Dus kan ik niet separaat laten. Zo is het bij mijn systeem althans.
(Bijgaand pdf om het te verduidelijken)
Maar goed. Ga er verder niet teveel meer aan klooien. Dank alvast voor de info Heren ;) !

Bijlage:

Bestandsnaam: Wokkeluit.pdf
Bestandsgrootte:58 KB



gr
Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl