Ik ben een aantal jaar geleden overgestapt van rolgenua naar leuvers terwijl zowel genua als Furlex nog goed zijn (ze liggen opgeslagen) en deze stond gereefd ook heel goed. Dat heb ik hier ook uitgebreid besproken waarom (foolproof, makkelijker wisselen van fok, niet kwetsbaar bij mast plat, enz). Mijn kleine fok was op, net als het grootzeil, dus die moesten sowieso nieuw.
Ik voelde me onzeker, ik kende niemand die deze keuze maakte. Dus ik ben blij met deze bijval van anderen die ook terug zijn naar leuvers.
Het bevalt mij wel, maar er zijn duidelijk voor en nadelen aan beide systemen. Op mijn Shark 24 bevielen de leuvers mij perfect. Toen ik voor mijn Maxi 77 de Genua en HA ophaalde was ik toch wel onder de indruk van de genua en dat ben ik nog. Het ding is een stuk groter en daarmee lastiger te hanteren dan die van de Shark. Vooral met toenemende wind is het een beetje stoeien op het voordek, maar het gaat best (zolang de rubberboot daar niet in de weg ligt
).
Één bakskist is bijna helemaal vol met de twee voorzeilen, dat scheelt zeker, maar ik vind dat geen probleem.
Grootste voordeel voor mij van de leuvers is dat ik mijn achterstag nu kan gebruiken voor trim en dat is héél erg fijn! Met licht weer zet je de genua of fok lekker los, waait het door dan zet je die goed strak. Dit scheelt heel veel in snelheid (bij het lichte weer) en dat vind ik echt een verbetering. Ook het strak doorzetten werkt fijn, dat scheelt geweldig, alsof je een rif zet, maar dan in één tel.
Over het algemeen ben ik blij met de keus, soms twijfel ik.
Dit voelt 'echter' maar het is wel meer werk en soms irritant (genua opdoeken). Is de genua nat, dan kan die direct los het vooronder in om te drogen. Geen gedoe met hijsslurf.
Tot zover mijn gedachten hierover.