Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rolreef of leuvers?

Rolreef of leuvers? 12 apr 2021 18:32 #1272855

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
JotM schreef :
Ik ben iig wel benieuwd naar:
  1. Wanneer was je heen overgestapt?
  2. Waarom waardeer je terug overstappen naar leuvers als één van je betere beslissingen?

Bij mij leuvers en strijklijn, maar m'n betere helft koestert een roller-wens.

Ik ben op leuvers overgestapt toen mijn rolreef aan (groot) onderhoud toe was.
De voornaamste reden voor de keuze voor leuvers was het feit dat een zeilwissel met mijn rolreef alleen niet te doen was, zeker niet tijdens het zeilen.
Mijn boot zeilt van geen meter met teveel zeil, dus een zeil wissel komt regelmatig voor.
Bijkomend voordeel is dat als de boot niet gebruikt wordt (en dat is meer dan ik eigenlijk zou willen) mijn zeil lekker droog binnen ligt.
Ook is de windvang aanzienlijk minder, wat weer een plus is bij het aanleggen.
Nadeel is dat ik even naar voren moet tijdens het strijken.
Het opbergen van het zeil kost niet veel meer tijd dan het aanbrengen van de rolfokhoes.

Houd wel rekening dat je bestaande zeilen aangepast moeten worden en dat je voorstag waarschijlijk te kort is en dus vervangen moet worden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 12 apr 2021 18:58 #1272870

Zwaardje schreef :
Je kan ook kiezen voor een rolsysteem van o.a Bartels.
Zeil is met leuvers en je kan je zeil oprollen bij binnen lopen haven of bij spinnakeren.
Je kan er echter niet mee reven.
Ik zelf heb een onderdeks rolsysteem van Bartels op mijn boot van 8 meter.

reefing.systems/furling-hank-o...tallation-above-deck

Bedankt! Interessante oplossing. Wel jammer dat een snelle zeilwissel niet zo makkelijk lijkt bij het B-systeem aangezien de val op de voorstag terugloopt en mee opgerold wordt. Het C-systeem maakt gebruik van een gangbare val geleid zoals een in de mast.
PvO schreef :
JotM schreef :
Ik ben iig wel benieuwd naar:
  1. Wanneer was je heen overgestapt?
  2. Waarom waardeer je terug overstappen naar leuvers als één van je betere beslissingen?

Bij mij leuvers en strijklijn, maar m'n betere helft koestert een roller-wens.

Ik ben op leuvers overgestapt toen mijn rolreef aan (groot) onderhoud toe was.
De voornaamste reden voor de keuze voor leuvers was het feit dat een zeilwissel met mijn rolreef alleen niet te doen was, zeker niet tijdens het zeilen.
Mijn boot zeilt van geen meter met teveel zeil, dus een zeil wissel komt regelmatig voor.
Bijkomend voordeel is dat als de boot niet gebruikt wordt (en dat is meer dan ik eigenlijk zou willen) mijn zeil lekker droog binnen ligt.
Ook is de windvang aanzienlijk minder, wat weer een plus is bij het aanleggen.
Nadeel is dat ik even naar voren moet tijdens het strijken.
Het opbergen van het zeil kost niet veel meer tijd dan het aanbrengen van de rolfokhoes.

Houd wel rekening dat je bestaande zeilen aangepast moeten worden en dat je voorstag waarschijlijk te kort is en dus vervangen moet worden.

Onze oude en eerste boot heeft een rolreef installatie en wij hebben dus geen ervaring met leuvers. Bij de boot zit ook een Genua 1, een enorme lap die al snel teveel is bij wat meer wind. Bij indraaien/reven merk je dat je dat het zeil de vorm erg verliest en je veel te veel helling krijgt en weinig snelheid. Maarja wisselen is erg onhandig.

Bij onze nieuwe boot hebben we behalve de huidig gemonteerde Furlex ook de oude voorstag icm een (oude maar completere) zeilenset met leuvers. Ik zeil voornamelijk solo (ivm kinderen en vaak ook echt solo) en vaak in de avond een uurtje na werk. Hierdoor is voor mij belangrijk om snel op het water te zijn. Gezien jij zegt dat je niet veel meer tijd kwijt bent dan de rolfokhoes erop en eraf halen, denk ik dat ik dit seizoen eens de oude voorstag monteer en met leuvers ga zeilen. Wel met strijklijn vanuit de kuip.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 12 apr 2021 19:18 #1272878

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik zeil ook vaak (semi) solo en wat ik zo nu en dan doe is de boot enkel met het grootzeil onder zeil brengen en dan op mijn gemak het voorzeil aanslaan, schoten inscheren en hijsen.
Een stuurautomaat is dan wel handig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 12 apr 2021 19:32 #1272884

PvO schreef :
Ik zeil ook vaak (semi) solo en wat ik zo nu en dan doe is de boot enkel met het grootzeil onder zeil brengen en dan op mijn gemak het voorzeil aanslaan, schoten inscheren en hijsen.
Een stuurautomaat is dan wel handig.

Ik denk dat ik de schoten gewoon aan dek laat liggen en met een softshackle aan de schoothoek ‘knoop’. Heb jij een standaard zeilzak of zo-ene die je aan dek kunt laten en simpelweg openritst?

Op de Orange Sunset hebben we een nette autopiloot (onderdeks hydraulisch ST6001 + smartpilot S1) met windvaan stand. Heerlijk apparaat! Maar onze nieuwe boot heeft een wat ouder exemplaar op het stuurwiel (ST4000?) die wat aandacht benodigd (vermoed problemen met fluxgate kompas). Kans is groot dat ik de autopiloot dit jaar nog vervang door een onderdeks exemplaar, maar moet even kijken waar ik de drive unit kwijt kan en welke het gaat worden. Het is een beetje krap bij het kwadrant.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 13 apr 2021 14:37 #1273167

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2395
PvO schreef :
Ik zeil ook vaak (semi) solo en wat ik zo nu en dan doe is de boot enkel met het grootzeil onder zeil brengen en dan op mijn gemak het voorzeil aanslaan, schoten inscheren en hijsen.
Een stuurautomaat is dan wel handig.

Is wel een vlakwater oplossing denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 13 apr 2021 15:19 #1273179

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
martinw schreef :
PvO schreef :
Ik zeil ook vaak (semi) solo en wat ik zo nu en dan doe is de boot enkel met het grootzeil onder zeil brengen en dan op mijn gemak het voorzeil aanslaan, schoten inscheren en hijsen.
Een stuurautomaat is dan wel handig.

Is wel een vlakwater oplossing denk ik.
Niet noodzakelijker wijs, ook onderweg op zee gaat het weleens harder waaien en moet het voorzeil gewisseld worden.
In feite doe je dan dezelfde handelingen plus nog het oude zeil verwijderen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 06:08 #1273382

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Ik ben een aantal jaar geleden overgestapt van rolgenua naar leuvers terwijl zowel genua als Furlex nog goed zijn (ze liggen opgeslagen) en deze stond gereefd ook heel goed. Dat heb ik hier ook uitgebreid besproken waarom (foolproof, makkelijker wisselen van fok, niet kwetsbaar bij mast plat, enz). Mijn kleine fok was op, net als het grootzeil, dus die moesten sowieso nieuw.

Ik voelde me onzeker, ik kende niemand die deze keuze maakte. Dus ik ben blij met deze bijval van anderen die ook terug zijn naar leuvers.

Het bevalt mij wel, maar er zijn duidelijk voor en nadelen aan beide systemen. Op mijn Shark 24 bevielen de leuvers mij perfect. Toen ik voor mijn Maxi 77 de Genua en HA ophaalde was ik toch wel onder de indruk van de genua en dat ben ik nog. Het ding is een stuk groter en daarmee lastiger te hanteren dan die van de Shark. Vooral met toenemende wind is het een beetje stoeien op het voordek, maar het gaat best (zolang de rubberboot daar niet in de weg ligt :unsure: ).

Één bakskist is bijna helemaal vol met de twee voorzeilen, dat scheelt zeker, maar ik vind dat geen probleem.

Grootste voordeel voor mij van de leuvers is dat ik mijn achterstag nu kan gebruiken voor trim en dat is héél erg fijn! Met licht weer zet je de genua of fok lekker los, waait het door dan zet je die goed strak. Dit scheelt heel veel in snelheid (bij het lichte weer) en dat vind ik echt een verbetering. Ook het strak doorzetten werkt fijn, dat scheelt geweldig, alsof je een rif zet, maar dan in één tel.

Over het algemeen ben ik blij met de keus, soms twijfel ik. :side: Dit voelt 'echter' maar het is wel meer werk en soms irritant (genua opdoeken). Is de genua nat, dan kan die direct los het vooronder in om te drogen. Geen gedoe met hijsslurf.

Tot zover mijn gedachten hierover.
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 06:17 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 08:10 #1273441

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
@Woodstock: De kwetsbaarheid van een rolreefinstallatie bij het strijken van de mast, vooral als je dat zelf doet met behulp van een strijkinstallatie is inderdaad een punt van belang. Ik ga zelf de laatste jaren om het jaar de wal op in een overdekte berging. Ook hou ik van de flexibiliteit die een makkelijk strijkbare mast je geeft. Maakt bijzondere tochtjes mogelijk.
Als je zelf je mast strijkt is het buitengewoon lastig om de profielen van de rolreef recht te houden en niet ongewild van een permanente buiging te voorzien. Mede omdat de trommel een aanzienlijk gewicht heeft is het geheel moeilijk zodanig controle te houden, dat je profielen geen schade leiden.

Dat je de leuvervoorzeilen binnen moet bergen is inderdaad de andere kant van de zaak. De zeilgarderobe moet daardoor enigszins beperkt blijven.

Waarom zo weinigen nog kiezen voor leuverzeilen is inderdaad een interessante vraag. Bij boten van 35 voet en langer wordt een 120% genua wel een heel ding en moeilijk te hanteren. Bij strijken en opdoeken. En de gemiddelde bootmaat ligt inmiddels boven de 30 voet. Opdoeken van een voorzeilen op het voordek gaat sowieso het beste met z'n tweeën, maar bij zo'n grote genua wordt het nog lastiger.
Onder de 30 voet is het vooral een kwestie van gemak of de angst voor het voordek. Of een combinatie van beiden.
Bij een kleinere boot (22 voet of kleiner) is het pure luxe, terwijl je jezelf als zeiler ernstig te kort doet. Maar met die kleinere boten is het vaak een kwestie van wat niet weet, wat niet deert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 08:18 #1273447

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Wadloper schreef :
Waarom zo weinigen nog kiezen voor leuverzeilen is inderdaad een interessante vraag.

Ik denk dat dit vooral komt door onbekend maakt onbemind. Jongere en nieuwe zeilers leren zeilen met rolfok, zelfs op de allerkleinste bootjes. In hun ogen zien leuverfokken er waarschijnlijk erg retro uit. Dat er ook voordelen aan zitten is dan niet bekend.

Voor een sportieve toerzeiler met een boot tot 30-32 voet, zou ik ook een leuverfok aanraden. Gewoon omdat het lekker is om met de zeiltjes te kunnen klooien.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 08:28 #1273452

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
martinw schreef :
PvO schreef :
Ik zeil ook vaak (semi) solo en wat ik zo nu en dan doe is de boot enkel met het grootzeil onder zeil brengen en dan op mijn gemak het voorzeil aanslaan, schoten inscheren en hijsen.
Een stuurautomaat is dan wel handig.

Is wel een vlakwater oplossing denk ik.

Als je onderweg zeil wisselt, dan is de wens, of de noodzaak daartoe bepalend. Hoe vlak het water al dan niet is, is een gegeven. Of je voorzeil pas aanslaat na vertrek is een keuze, die ook kan worden ingegeven door praktische zaken, maar dat verschilt niet wezenlijk qua "vlak water" met een zeilwissel onderweg.

Bovendien praten we hier over toerzeilen, neem ik aan. Op het moment dat je hoog aan de wind tegen een beetje zeegang in vaart, kun je natuurlijk ook tijdelijk even wat ruimer gaan varen of met de golven mee. Het leven op het voordek is dan meteen al wat dragelijker. Daar moet wèl ruimte voor zijn, natuurlijk. Voor een lagerwal kan dat niet.
Maar zo is alles een kwestie van afwegen en alternatieven bekijken. Zeilen is geen geen autorijden en het moet er vooral niet teveel op gaan lijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 08:40 #1273464

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Grappig, dat Bartels B1 systeem is gewoon een Wykeham Martin furler. Dat bestaat al meer dan 100 jaar en is de oervader van elk rolsysteem...(en is nog steeds te koop)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 10:20 #1273520

  • Bergjes
  • Bergjes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Wat fijn, zo veel reacties!!
Wij hadden eerst een open boot en toen vond ik het op het dek nog een heel gedoe met de fok (leuvers). Maar toen konden we niets vanuit de kuip regelen en nu wel. Onze fs22 heeft een rolfok en dat is een zegen, totdat je een zeil wilt wisselen. En inderdaad, met een flink ingerolde genua zijn de zeileigenschappen niet zo best.
Ik denk dat we het gaan proberen met leuvers en een strijklijn (we hebben nog een fok met leuvers). Mocht het echt zeer onprettig zijn Dan moet de plastimo er maar weer op. Ik moet bekennen dat het op 1 van de laatste zeildagen van vorig jaar bijna fout ging toen we door een fout zo scheef gingen dat er golven water in de kuip kwamen. De schrik zit er dus nog wat in...
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 10:22 door Bergjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 10:28 #1273524

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
The sailing frenchman heeft een reefsysteem op zijn genua met leuvers. Lijkt me wel iets wanneer mijn rolreef naar de filistijntjes gaat.

op 25.30 zet hij het rif in de jib

"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 10:54 #1273528

Wadloper schreef :
@Woodstock: De kwetsbaarheid van een rolreefinstallatie bij het strijken van de mast, vooral als je dat zelf doet met behulp van een strijkinstallatie is inderdaad een punt van belang. Ik ga zelf de laatste jaren om het jaar de wal op in een overdekte berging. Ook hou ik van de flexibiliteit die een makkelijk strijkbare mast je geeft. Maakt bijzondere tochtjes mogelijk.
Als je zelf je mast strijkt is het buitengewoon lastig om de profielen van de rolreef recht te houden en niet ongewild van een permanente buiging te voorzien. Mede omdat de trommel een aanzienlijk gewicht heeft is het geheel moeilijk zodanig controle te houden, dat je profielen geen schade leiden.

Dat hoeft allemaal echt geen probleem te zijn. Kijk maar eens naar dit filmpje ( eigenlijk een serie foto's aan elkaar geplakt, steeds heen en weer geopen om foto te maken) hoe dat bij mijn boot gaat .
Ale je wilt weten heo e.e.a. in elkaar zit kun je ook deze beschrijwving lezen: drive.google.com/file/d/0B0vn-...TBk/view?usp=sharing ( Engels omdat ik hem ooit heb geschreven voor de Engelse Leisureclub) .
strijken en zetten met genua op de roller gaat net zou . Ook op mijn beide vorige boten had ik een soortgelijk systeem. Uiteraard moet je bij een rolreefsysteem strijken m.b.v. de voorstag/rolreef combinatie, niet met een aparte strijklijn en loshangend voorstag/rolreef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 10:58 #1273529

Maar er komt toch een moment dat je de rolreef neer moet leggen? Waarin is dat anders dan de rolreef van begin af aan laten bungelen (strijken mbv sprenkel aan een val)? In mijn ervaring kan het spul best wel buigen trouwens, koppelstukken worden wel hoog belast natuurlijk als het zaakje als een hoepel hangt.

Daar zie ik wel een voordeel van een enkele sprenkel met tuidraden trouwens: daar draai je de sprenkel eenvoudig “onderuit” en kun je het zaakje gecontroleerd plat leggen. Hoe doe jij dat met het V-frame?
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 11:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 12:11 #1273558

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Woodstock schreef :

Knipperdeknip

Grootste voordeel voor mij van de leuvers is dat ik mijn achterstag nu kan gebruiken voor trim en dat is héél erg fijn! Met licht weer zet je de genua of fok lekker los, waait het door dan zet je die goed strak. Dit scheelt heel veel in snelheid (bij het lichte weer) en dat vind ik echt een verbetering. Ook het strak doorzetten werkt fijn, dat scheelt geweldig, alsof je een rif zet, maar dan in één tel.

Knip

Hi Woodstock, deze opmerking begrijp ik niet zo, eigenlijk. Kun/wil je dat uitleggen wat jouw ervaring is?

Ik vaar met een rolreef (reef gebruik ik nooit) en kan ik de valspanning prima aanpassen om het drukpunt te veranderen.
Onze boot is 7/8 getuigd dus de achterstag heeft beperkt effect op de stagspanning van het fok. Maar ook met een topgetuigde boot zie ik hier geen verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 12:28 #1273563

Nachtvlinder schreef :

Daar zie ik wel een voordeel van een enkele sprenkel met tuidraden trouwens: daar draai je de sprenkel eenvoudig “onderuit” en kun je het zaakje gecontroleerd plat leggen. Hoe doe jij dat met het V-frame?

Lees even die beschrijving die ik ook gelinkt heb, met name pagina 3 . Dan wordt dat wel duidelijk.
Dat is ook de reden dat ik het A-frame korter heb gemaakt ( 2,5 meter) dan de afstand mast-voorstag zodat ik staande naast de masstvoet makkelijk bij de verbinden A-frame met rolreef/vorostag kan . De hooget is dan 2,1 meetr wat bij mijn lengte van 1,93 meter geen probleem is. Diverse keren gedaan , o.a. om de Elbe-Weser schiffahrtweg te kunnen bevaren die een doorvaarthoogte heeft van maxiaal 2,5 meter ( en 1,5 meter diepgang) en een alternatief kan zijn als buitenom vawege het weer niet mogelijk is . Zo kun je geheel via de binnenwateren terug naar Nederland. Alleen tot 2023 niet mogelijk omdat de sluis en de dijkdoorvoer in Otterndorf vernieuwd wordt ( www.nlwkn.niedersachsen.de/sta...tterndorf-41074.html ) Ik heb die route sinds begin 90er jaren zo'n 12 keer gebruikt.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolreef of leuvers? 14 apr 2021 12:42 #1273571

Het gaat mij niet om routes die al of niet te laag zijn maar hoe je het zaakje plat legt.

In het andere draadje zie ik alleen een link naar de spreadsheet. Plak het relevante stukje anders even?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl