ReinierZeilt schreef :
Zo’n topclimber kende ik nog niet, werkt het echt zo goed als ze zeggen?
Helaas vind ik het nog wel een duur ding, en erg vaak gebruik je hem waarschijnlijk ook weer niet...
Reinier, ik vind het prima werken. Je moet wel 10mm lijn nemen volgens de handleiding, mijn vallen zijn 8mm, dus ik knoop een 10mm lijn aan de grootzeilval en hijs deze omhoog. Lijn beneden nog een beetje zekeren ivm zwaaien.
Naar boven gaan gaat prima vooral als je het ritme te pakken hebt ben je zo boven. Je laten hijsen is natuurlijk makkelijker, maar solo lastig te doen. Naar beneden gaan vergt even wat goede afstemming van je ritme: om de klemmen naar onder te schuiven moet het gewicht eraf, dus je moet gaan staan om de bovenste klem voor je torso naar beneden te schuiven. Schuif je deze te ver naar beneden, dan hang je te hoog met je voeten waardoor je je gewicht niet van de klem voor je voeten krijgt. Naar boven gaat dan ook beduidend sneller dan naar beneden.
Duur vind ik het ook, maar ik zie het als een éénmalige investering. Bij mij was vorig jaar een verjongde val naar de top in geschoten en die moest naar beneden, dus maar de pijn genomen en dit setje besteld. Werkt op iedere boot en gaat dus ook mee naar onze nieuwe boot
Wil je sneller naar boven kun je je altijd ook nog dmv een elektrische lier naar boven laten tillen, maar mij ging het over de mogelijkheid dat ik solo de mast in kan op ieder moment dat ik dat nodig acht.
Vanaf dit jaar zal ik de topclimber gebruiken om de windex en windmeter etc te monteren. Bij ons in de haven is het niet mogelijk deze met de kraan of hoogwerker te monteren. Vroeger liet ik deze erop, maar bij onze nieuwe boot is de mast een stuk langer en kans op schade groter.
Joop66 schreef :
Ik heb mijn eigen top-climber setje gemaakt, met officiele klimspullen voor de kritische delen. Daarmee kan ik alleen naar boven.
Mbt lieren:
Een selftailer is NIET betrouwbaar genoeg als er mensen levens op het spel staan!
Ik heb zelf gezien dat lijnen zich uit de selftailer werken als er te veel kracht op staat. Dit gebeurt in meerdere of mindere mate bij alle merken.
Dus ALTIJD nog iemand er bij die dat handmatig bijhoudt!!!!!
Bij gebruik van de topclimber borg ik de val door de valstopper dan op de vallier en daarna op een selftailing schootlier. Bij de lieren de trommels helemaal vol draaien. Eventueel zou ik nog de val nog aan de hekstoel ofzo kunnen knopen. Verder gebruik ik geen valsluiting en weet ik de toestand van mijn masttop, rollen en vallen.