Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 30 apr 2021 10:17 #1279039

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ Only Fools Rush in

Volgens mij heb je de zelfde hi-aspect cdx?
Hoe is het bij jou aan de wind.
Zelfde probleem of niet en wat voor val heb je in gebruik?
Laatst bewerkt: 30 apr 2021 10:17 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 30 apr 2021 12:29 #1279081

dehler schreef :
@ Only Fools Rush in

Volgens mij heb je de zelfde hi-aspect cdx?
Hoe is het bij jou aan de wind.
Zelfde probleem of niet en wat voor val heb je in gebruik?

Elk laminaat of dacron zeil rekt zodra de druk toeneemt. Ik span dus regelmatig na. Tijdens het varen speel ik soweiso veel met de valspanning om de zeilvorm te krijgen die ik wil hebben. Ik vaar nog immer met de originele vallen. :D

Ik heb dus hetzelfde (probleem) en zeil idd met CDX Pro.
Tip van een collega optimazeiler: laat je fok klapperen op het moment dat je de val extra op spanning zet. Dan heb je veel minder last van de wrijving van de pees en kan je je zeil beter op spanning zetten.

Kreukels zijn overigens niet het probleem. Het gaat om de zeilshape die je wilt hebben.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 30 apr 2021 13:21 #1279104

Sec gezien gaat het niet om de rek bij de maximale belasting t.o.v. géén belasting, maar het verschil in rek tússen twee belastingen.

Nog ter overweging bij de valselectie: het voor deel van een voldyneema val is dat je relatieve belasting lager is en de rek dus minder, maar wees er alert op dat zo'n val dan ook echt twéé keer zo sterk is en niet aangelengd is met andere zooi.

Het heeft voordeel om een 100% dyneema kern te hebben met een polyster mantel t.o.v. een 50% blend voor de hele val (in theorie even duur en sterk). In het eerste geval kan namelijk de gehele mantel wegschavielen zonder enige invloed op de sterkte van het touw, in het tweede geval is bij ene weggesleten mantel de sterkte met 50% gereduceerd.

Ik koop dus liever een val met een dikke 100% dyneema kern en een mantel van materiaal met goede grip/schavieleigenschappen dan dat ik een voldyneema lijn in mijn budet probeer te passen met de kans op een blend.

En evenzo moet je opletten bij voordelige lijnen met een dyneema kern; heel vaak is het een hele dunne kern met een tussenmantel. Niet alleen een rotwerk om te splitsen, je koopt feitelijk een lijn die een maatje opgedikt is met goedkope garens.
Laatst bewerkt: 30 apr 2021 13:23 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 04 mei 2021 19:15 #1280916

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Mijn keuze is nu tussen 2 lijnen.
Te weten: Lancelin albatros of de Marlow D2 racing
lijn in 10 mm
prijsen ontlopen elkaar niet zo.




Albatros® Racing (12-strengs Dyneema® SK78)

www.lancelinlijnen.nl/portfoli...oCats=4%2C3%2C6%2C17


gs full dyneema® racing kern, die zowel voorgerekt als gecoat is. Daardoor bevat de racing versie van Albatros meer Dyneema®, waardoor een mooie harde ronde kern ontstaat, die minder constructieve rek heeft dan de standaard Albatros.
Daardoor is Albatros SK78 Racing geschikt voor toerzeilers en wedstrijdzeilers die aan de windse vallenmet zeer weinig rek willen hebben. De cover is van 24 strengs HT polyester, die zeer goed UV en weersbestendig is.

Door het voorrekken en coaten is Albatros SK78Racing® een wat stuggere lijn en daardoor iets minder geschikt voor schoten die veel getrimd worden, zoals de grootschoot en de spi schoot. Door gebruik wordt de lijn wel soepeler dus schoten waar veel spanning op komt te staan en waar weinig rek op mag zitten, zoals de genuaschoot en de spi guy worden wel regelmatig in Albatros SK78 Racing uitgevoerd.


www.georgekniest.nl/artikel/25...-racing-dyneema.html

Marlow D2 racing

* Blauw ; val of schoot
* 24-strengs gevlochten polyester mantel
* 12-strengs gevlochten voorgerekte dyneema kern
* diameter : 10 mm
* breeksterkte : 5360 kg
De D2 Racing heeft een voorgerekte 12 strengs Dyneema kern en een gevlochten 24-voudige polyester mantel.
De lijn heeft minimale rek en een zeer hoge breeksterkte en is goed te verjongen voor gewicht besparing.
Uitstekend geschikt voor valstoppers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 04 mei 2021 21:12 #1280973

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Die albatros racing lijnen zijn prima maar wel relatief prijzig. Kijk dan ook nog even naar de liros racer xtr of racer hybrid. Je kunt vermoedelijk met een 8 mm volstaan maar je gaf al aan dat je stopper dat niet leuk vindt - eventueel een extra mantel omheen splitsen. Of dan maar een maatje dikker inderdaad.

www.fockschot-shop.de/de/falle...iros-racer-xtr-02008

Liros racer (zonder hybrid of xtr) zou ik afraden, in ieder geval met easylock klemmen - mantel wordt te snel beschadigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 05 mei 2021 19:43 #1281439

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ Redshift

bedankt voor het advies.
DE geadviseerde lijnen bekeken.
Prijzen zijn een stuk vriendelijker.
Ik had even een idee om 8 mm vol Dyneema te nemen en dan een mantel naar 12 mm.
Dat word te gek en blijf bij 10 mm met mantel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 05 mei 2021 23:45 #1281508

In al dit techgeweld durf ik het haast niet naar voren te brengen, maar toch: een 'ouderwetse' staaldraad voorloop? Mits de blokken smal genoeg zijn, maar met 8mm oorspronkelijke bezetting lijkt dat het geval. Niet high end.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 07:02 #1281530

Zwaardopzee schreef :
In al dit techgeweld durf ik het haast niet naar voren te brengen, maar toch: een 'ouderwetse' staaldraad voorloop? Mits de blokken smal genoeg zijn, maar met 8mm oorspronkelijke bezetting lijkt dat het geval. Niet high end.

Dan een 8 mm staaldraad, anders houdt de stopper hem niet...
Maar 8 mm is weer zo lastig 4 slagen op de lier te leggen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 07:11 #1281537

dehler schreef :
@ Redshift

bedankt voor het advies.
DE geadviseerde lijnen bekeken.
Prijzen zijn een stuk vriendelijker.
Ik had even een idee om 8 mm vol Dyneema te nemen en dan een mantel naar 12 mm.
Dat word te gek en blijf bij 10 mm met mantel.

De makkelijkste en beste manier van verdikken van een lijn is er een extra lijn ín te splitsen en niet een mantel er over heen.

Dat moet wel kúnnen met de lijn. Bij de Liros Racer XTR gaat dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 07:35 #1281549

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Zwaardopzee schreef :
In al dit techgeweld durf ik het haast niet naar voren te brengen, maar toch: een 'ouderwetse' staaldraad voorloop? Mits de blokken smal genoeg zijn, maar met 8mm oorspronkelijke bezetting lijkt dat het geval. Niet high end.

Het leuke is dat oude manieren en ideeën weer aan een nieuw leven zijn begonnen. Mogelijk gemaakt door de komt van moderne materialen om het veel makkelijker uit te voeren. Een aangesplitst staaldraad voorloop is natuurlijk bijna het zelfde als een aangesplitste dyneema voorloop zoals boarderbas in het voorgaande bericht voorstelt.

Nog veel opmerkelijker is dat het gaffeltuig weer terug is in de vorm van een Square top grootzeil. De gaffel is vervangen door een stevige zeillat en het topzeil zit er vast aan.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 08:02 #1281563

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16840
Een aspect van goede lijnen in je mast komt hier niet bovendrijven.
Dat aspect is gewicht!
Onze boot was bij aankoop voorzien van vanalles. Grootzeil, fokkeval, dubbele spival, spiboom ophouder, alles in fraai pluizig polyester van minimaal 10 mm en nog ruim dikker.
Ook nog wat dikke stroom, marifoon kabelspul.
We hebben de mast leeggehaald en voorzien van nieuwe bedrading en nieuwe vallen. Mooi lichtgewicht (vol) dyneemaspul van 8 mm en enkel nog grootzeil, fok en een gennakerval. Achterstag vervangen door dyneema. Alle spi-troep van boord.
Het is verbazingwekkend hoe anders dat je boot vaart zonder die rommel hoog in de lucht.

Voor iedereen die zijn schouders ophaalt:
Schiet eens een natte 10 mm polyesterval op van 35 meter ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 08:52 #1281587

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Ik moet de eerste stopper nog tegen komen die in real life meer dan 1500kg houdkracht heeft. En zo'n stopper die dat houdt kost ± €500,- per lijn. Niet iets wat je snel tegen komt op het dek van een AWB.
6mm dyna-one heeft een breeksterkte van 2700kg. Zonder mantel. Alles dikker is dus te zwaar en te duur. Bovendien neemt de elasticiteit bij een dikkere lijn af. Waardoor de piek belastingen op de stopper weer groter worden. Kortom er is een optimum dyneema lijn dikte. Niet te dun niet te dik.

Verder wel eens met Holtere zijn opmerking. Gewicht in de mast speelt een grote rol. Ik zelf heb laatst ook het draadje naar het toplicht vervangen voor een dunner exemplaar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 09:01 #1281592

holtere schreef :
Het is verbazingwekkend hoe anders dat je boot vaart zonder die rommel hoog in de lucht.

Heb je een idee hoeveel dat (droog...) scheelt in kg? Stel je vervangt 4 vallen van 35 m van 10 mm polyester door Dyneema?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 09:21 #1281603

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16840
hebbet even nagezocht voor je ;)
Habbybabby 10mm val van onze specialist is 8 kg per 100 m. ( Lijkt me weinig en dat is al een relatief moderne lijn en wellicht dunner dan aangegeven)
Liros racer xtr 8 is 5,3 kg per 100 m
Kaal dyneema is 2,3 kg per 100 meter.
Je maakt dus zeker winst met wisselen maar je merkt het pas echt bij een volledig pakket aan maatregelen. Overtollig ook echt weg, achterstag wisselen en dunnere vallen.
Verjongen maakt mooie klappers.
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 09:23 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 09:32 #1281608

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
holtere schreef :
Het is verbazingwekkend hoe anders dat je boot vaart zonder die rommel hoog in de lucht.

Heb je een idee hoeveel dat (droog...) scheelt in kg? Stel je vervangt 4 vallen van 35 m van 10 mm polyester door Dyneema?

Als je van je Grinde de vallen EN de verstaging vervangt met dyneema dan denk je dat je een andere boot hebt. Zoveel beter zal ze zich gedragen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 10:07 #1281627

Toen in dat 6 jaar terug met mijn Coppelia deed had ik ook de lacher op mijn hand, maar onderschrijf volledig het effect.

Alle acties los beschouwd zijn verwaarloosbaar. Maar als je de mindset hebt en álles wat joe doet met gewicht in je gedachten, dan krijg je er een significant beter varende schuit voor terug.

Mast kaal maken betekende voor mij:
-Onnodig beugelwerk verwijderen/versimpelen
-Vallen verdunnen en verjongen
-LED verlichting
-Dunne bekabeling
-Vlaggenlijntjes en RVS blokjes/beugeltjes van de zalingen af
-Zwaar blok spival vervangen door lichter blok
-Ongebruikte schijven in de masttop er uit
-Radarreflector lager in het tuig

Al met al haal je er dan kilo's uit Als je dat een beetje narekent scheelt dat een equivalent aan 30-40 kg bemanning die in je railing hangt qua richtend moment (10-12% extra). Maar de winst zit hem voornamelijk in het dynamische gedrag (samen met het anker op de kiel, de accu's op de kiel etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 13:29 #1281709

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
dehler schreef :
al stel ik de val spanning nog zo strak ik krijg het voorlijk niet strak.
Vanaf de stopper staat de val als beton en na de organisers merk je dat de spanning al minder is en na de de mast blokken weer minder spanning.
Boven in de mast een schijf en dat is het.
...
De kracht is onderweg tot heel weinig gereduceerd.
Als ik dit stukje lees denk ik niet aan rek, maar aan verlies op de "omleidingspunten": wrijving in de lagering van omloopschijven en interne wrijving in de lijn bij buigen rond de omloopschijven.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 15:46 #1281776

Baasklusje schreef :
Zwaardopzee schreef :
In al dit techgeweld durf ik het haast niet naar voren te brengen, maar toch: een 'ouderwetse' staaldraad voorloop? Mits de blokken smal genoeg zijn, maar met 8mm oorspronkelijke bezetting lijkt dat het geval. Niet high end.

Dan een 8 mm staaldraad, anders houdt de stopper hem niet...
Maar 8 mm is weer zo lastig 4 slagen op de lier te leggen ;-)

Ha, ik neem aan dat je een grapje maakt. :laugh: Want je gebruikt natuurlijk een voorloop van staaldraad, iets minder dan de helft, 'superstatic' met een techwoord, en je gebruikt natuurlijk touw (dyneema, polyester voor de andere helft) ;)
Zo doen ze dat nog steeds op grote boten en oude boten.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 15:47 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 15:50 #1281777

Zwaardopzee schreef :
Zo doen ze dat nog steeds op grote boten en oude boten.

De wet van de remmende voorsprong.
In de tijden van hennep en manilla was de staaldraadvoorloop een enorme vooruitgang.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 06 mei 2021 16:01 #1281784

nah... toen liepen ze in Noord Afrika ook al in nylon hoor, gek spul, staal. :blink: :silly:
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 16:10 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 03 juni 2021 08:03 #1291787

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
In overleg met de leverancier heb ik gekozen voor Albatros® Racing (12-strengs Dyneema® SK78)
Reeds besteld
De omschrijving en verwachting is goed.
Ik kan het straks goed uit testen, binnenkort 10 dagen weg.
IK ben er wel aan toe na al dat corona gedoe.
Het is niet goedkoop maar als je zuinig op je val bent en ieder jaar een stukje inkort zodat de lijn niet op dezelfde plek op de de blok schijven zit voorkom je de mantel slijtage.
En doe je heel lang met een val.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 04 juni 2021 17:31 #1292278

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Val is binnen en ben benieuwd hoe het gaan werken.
36 meter en de diameter is 10 mm


Laatst bewerkt: 04 juni 2021 18:56 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 04 juni 2021 17:35 #1292280

Dat gaat wel goed komen :)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 08 okt 2022 17:45 #1428876

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2602
dehler schreef :
Val is binnen en ben benieuwd hoe het gaan werken.
36 meter en de diameter is 10 mm


Hoe is je ervaring tot nu toe?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hi-aspect val krachten overbrenging verhouding 08 okt 2022 17:57 #1428878

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Mijn ervaring is heel goed.
De oude val was 10 mm en slipte een beetje in de stopper en net genoeg om te veel speling op het voorlijk te krijgen.

De lancelin lijn is wat stugger en zwaarder en de rek is minimaal en stopper pakt en houd hem vast.

Bas had eerder een schrijven over 8 mm lijn en waar de stopper de lijn pakt er een dunne lijn inde kern trekken.
Dan word de lijn dikker en lijn is dan lichter en de prijs is ook wat beter.
Volgend jaar is de grootzeil val aan de beurt.
Laatst bewerkt: 08 okt 2022 17:59 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl