Een heel groot deel van de weerstand komt door de bochten waar de lijn in gedwongen wordt.
Dat begint al op de lier: 3 vrij grote bochten (of 4?) van de volle 360 graden. De diameter zal meevallen op de lier, hoewel, meer dan 10 cm zal het niet zijn?
Dan 45, 90 en 150 graden, samen 285.
Als we die 3*360 op de lier wegens de grotere diameter even halveren tov een kleine schijf qua weerstand dan komen we op 540 graden op de lier plus 285 voor de rest.
Maakt 825 graden, ruim 4 keer 180 graden, dus vergelijkbaar met een vierloper.
Verlies 20% per 180gradenbocht, blijft er 40% over.
40% van de geschatte 800kg wordt 320 kg.....
Niets geks aan de hand dus.
Het geeft wel weer even stof tot nadenken voor mensen met een wegneembare kotterstag op hun bootje.
Die krijg je dus zo nooit op voldoende spanning.
In de hier gebruikte staaldraad 5 mm 1*19 moet (als voorstag) toch wel 25% van de breeksterkte.
Dat zou 600 kg zijn. Op deze manier om je nog niet tot de helft daarvan, en dan hebben we het nu nog over een dun 5mm draadje. Probeer eens 8 mm Dyform op voldoende spanning te lieren.... kansloos.