Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van peeszeil naar leuverzeil

Van peeszeil naar leuverzeil 29 juni 2021 17:37 #1300164

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Hoi! Ik heb een tip nodig!

Ik heb laatst een fraai 2ehands grootzeil voor mijn Victoire 22 gescoord. Ik ben er erg gelukkig mee.
Het oude grootzeil heeft een pees op het voorlijk en zat in de mastgeschoven. Het nieuwe grootzeil heeft leuvers die in de peesgleuf van de mast passen.

Er is 1 probleem: de peesgleuf (for lack of a better name?) komt niet laag genoeg op de mast. Als de giek helemaal omhoog zit (zit in een rail), wat ik op zich niet erg vind, zit de onderste leuver maar net in de peesgleuf. Dat is onhandig hoog. Ik heb, voor nu even provisorisch, gezorgd dat de leuvers niet uit de mast kunnen vallen, maar dat onhandig:
-als het zeil gestreken zit, zit de voorhoek helemaal omhoog.
-om te reven moet die naar-beneden-val stopper los en dan 1 leuver er uit. Als de gleuf wat verder loopt, kan de stopper zo laag dat dat de 1e leuver kan blijven zitten

Zoals op de foto's te zien is, is er ruimte zat om een stukje rail/gleuf bij te zetten. Die rail zou ik met evt een strip er achter als spacer er wel gewoon op willen poppen/schroeven. Alleen: waar koop ik dat?


Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 17:38 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 29 juni 2021 18:48 #1300199

Google vond dit voor ons:

www.sailabout.nl/Blog/?p=748

Misschien is het wel iemand van het forum, geen idee...

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 29 juni 2021 20:20 #1300243

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Mooi opgelost op die link!

Bij gebrek aan rolfokprofielafval (3x woordwaarde) zou je ook kunnen informeren naar een stuk kunststof luff-profiel. Voor een soortgelijk probleem op mijn koolstof mast kwam ik bij de Hobie-man in Noordwijk. Die had ook wat kunststof profielen liggen die veel lijken op de profielen die de zeiler op de link hierboven uiteindelijk overhield.
Ik kon even heen en weer rijden met zo'n stukkie kunststof profiel om in m'n mast te passen, maar als je niet in de buurt woont is dat wat lastiger.

Of je belt even naar een tuiger of je even mag snuffelen in de afvalbak. Hans Jansen in Alphen aan den Rijn, Neutmast in Middelharnis (?) oid. Mast en Zo in Friesland...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 29 juni 2021 21:18 #1300264

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Wat een ontzettend goed idee: dat ga ik uitvoeren!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 29 juni 2021 22:18 #1300273

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Ja, Sailabout is iemand op het forum B)

Bij iedere tuiger (destijds Jachtservice Visser in Monnickendam, maar die is ter ziele) kun je ff in de afvalbak neuzen, dat ik dat deed lag die vol met rolfokprofielen. Het mooiste is dat je een leuver / tonnetje hebt van de juiste maat, zodat je kan checken of de maat klopt.

Ik dacht dat ik nog wat stukken in verschillende maten in de garage had liggen, maar een zoektocht leverde van alles op, maar geen rolfokprofielen … sorry!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 22:24 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 30 juni 2021 08:05 #1300322

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
daan1508 schreef :
Er is 1 probleem: de peesgleuf (for lack of a better name?) komt niet laag genoeg op de mast. Als de giek helemaal omhoog zit (zit in een rail), wat ik op zich niet erg vind, zit de onderste leuver maar net in de peesgleuf. Dat is onhandig hoog. Ik heb, voor nu even provisorisch, gezorgd dat de leuvers niet uit de mast kunnen vallen, maar dat onhandig:
-als het zeil gestreken zit, zit de voorhoek helemaal omhoog.
-om te reven moet die naar-beneden-val stopper los en dan 1 leuver er uit. Als de gleuf wat verder loopt, kan de stopper zo laag dat dat de 1e leuver kan blijven zitten

Ik heb zelf een Victoire 22 gehad en toen ik op zeker moment een nieuw tuig kocht, heb ik ook een grootzeil met leuvers laten maken.
De rail waarin het lummelbeslag schuift, is tamelijk lang. Om de voorlijkspanning te regelen met het takeltje dat eronder hangt (dat heb je, neem ik aan) is 10 - 15 cm. bewegingsruimte genoeg. Ik heb 15 cm. onder de plek waar de onderkant van het lummelbeslag uitkomt bij gehesen zeil, een forse parker (plaatschroef) in de rail aangebracht, waardoor het beslag en dus de giek vanuit gehesen stand niet verder dan 15 cm. omlaag komt. Om te voorkomen dat de leuvers uit de mastgroef komen, heb ik op het eind van de mastgroef een lijntje aangebracht dat aan één kant vastzit op de mast en aan de kant een kleine Wichard musketonhaak die op een oogje gaat. Dat loopt dus dwars over de mastgroef heen. Als ik wilde reven haalde ik die even los en haalde ik de benodigde leuver(s) uit de groef. Dat werkte goed en snel genoeg.
De giek hing gestreken grootzeil permanent een stukje hoger dan voorheen, maar dan heb ik nooit als een probleem ervaren. Bij het opdoeken vond ik die positie juist prettiger, eerlijk gezegd.

Verlengen van de groef werkt ongetwijfeld nog wat makkelijker, maar je moet wel het juiste railtje kunnen vinden. Op de overgang van mastgroef en verlenging moeten geen 'haakjes' zitten als je begrijpt wat ik bedoel. Dat luistert vrij nauw. Anders wordt het middel erger dan de kwaal. De overgang moet zo naadloos mogelijk zijn.
Succes bij het zoeken naar de goede verlenging. Slaagt de zoektocht niet, dan kun je altijd nog terugvallen op mijn methode. Die werkt altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 30 juni 2021 08:20 #1300332

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Dag Wadloper,

Ik heb voor tijdelijk dezelfde oplossing: giek permanent hoger (dat is voor comfort toch ook zo prettig en ik ben een tourzeiler haha).
Ik had een verzonken-kop schroef met moertje in de rail, dat pastte klem, maar is te lastig om los te nemen. Misschien dat met een touwtje en haakje beter bevalt. Punt is wel dat mijn huik niet meer op de giek past, zo hoog zit het zeil opgeborgen. Toch niet echt handig.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 30 juni 2021 08:42 #1300342

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
daan1508 schreef :
Dag Wadloper,

Ik heb voor tijdelijk dezelfde oplossing: giek permanent hoger (dat is voor comfort toch ook zo prettig en ik ben een tourzeiler haha).
Ik had een verzonken-kop schroef met moertje in de rail, dat pastte klem, maar is te lastig om los te nemen. Misschien dat met een touwtje en haakje beter bevalt. Punt is wel dat mijn huik niet meer op de giek past, zo hoog zit het zeil opgeborgen. Toch niet echt handig.

In de oude situatie (zeil met touwlijk in de mastgroef) kwam het zeil bij het strijken helemaal uit de groef. Daardoor kan je het, ook bij de mast, tamelijk 'plat' opdoeken. De maat van de zeilhuik die bij het oorspronkelijke grootzeil hoort, is daarop afgestemd.
Bij een grootzeil met leuvers stapelen bij het strijken de leuvers zich in de mastgroef op. Daardoor neemt het opgedoekte zeil altijd meer ruimt in dan een zeil dat geheel uit de groef komt.
Je hebt dus eigenlijk ook een ander grootzeilhuik nodig. Eentje met een 'hobbel' bij de mast.

Overigens: kijkend naar je foto, krijg ik de indruk dat het eind van de rail op de mast verder van het eind van de mastgroef zit, dan op mijn boot het geval was. Misschien was dat ook niet echt gestandaardiseerd op de Victoire 22's van verschillende leeftijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van peeszeil naar leuverzeil 30 juni 2021 08:49 #1300344

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Wadloper schreef :
Je hebt dus eigenlijk ook een ander grootzeilhuik nodig. Eentje met een 'hobbel' bij de mast.

Ja, dat kan ook. Maar met de leuvers laag genoeg, past de huik wel, denk ik.
Wadloper schreef :
Overigens: kijkend naar je foto, krijg ik de indruk dat het eind van de rail op de mast verder van het eind van de mastgroef zit, dan op mijn boot het geval was. Misschien was dat ook niet echt gestandaardiseerd op de Victoire 22's van verschillende leeftijden.

Tja, dat zou ook nog kunnen!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl