Erikdejong schreef :
Dat ding is een oplossing voor een niet bestaand probleem en echt zonde van het geld. Je (opgerolde) genua gaat er behoorlijk snel kapot van door schavielen, je spinnaker word er bijna nutteloos van en haalt zeker niet de efficientie die je er van wilt. Het zetten van een lichtweer zeil is een paar handelingen, als een boom echt te veel voor je is (10% meer werk tov geen spi zetten), dan ben je beter af in andere oplossingen te gaan denken.
ATN heeft erg veel 'oplossingen' voor 'problemen' en verdiend er een leuke boterham mee. Maar als je bij Etienne Giroire (oprichter, uitvinder en sales persoon van ATN) aanboord gaat kijken dan zijn geen van de uitvindingen bij hem in gebruik, simpelweg omdat het eigenlijk oplossingen zijn voor niet bestaande problemen. Houd het geld lekker in je zak en bespaar je de extra slijtage aan je genua.
Ik was informatie aan het zoeken over deze ATN tacker en stuitte op interessante posts van Erik de Jong. Blijkbaar heeft hij zijn mening volledig herzien over ATN.
zeilersforum.nl/index.php/foru.../250383-wie-kent-dit
Het ding werkt goed weet ik uit eigen ervaring.
Zoals omschreven is het GEEN volwaardige vervanging van een boegspriet. De krachten die erop komen zijn erg klein, de halslijn zelf neemt nog steeds meer dan 90% van de halshoek belasting opzich, je ziet zelfs de voorstag nauwelijks doorhangen door dit hulpmiddel.
Belangrijk is dat het goed glijd over het voorzeil. De geopperde suggestie van iets door een zeilmaker laten maken lijkt me niet werken omdat iets van doek niet omhoog of omlaag zal glijden, iets wat deze kunststof uitvoering wel kan. ook betwijfel ik of een zeilmaker het goedkoper kan maken, je bent al snel een ochtend bezig om het goed te doen a € 50/uur tenzij je het lang van te voren besteld en de zeilmaker het voor $5 per dag in azie kan laten maken.
Over het algemeen zijn de producten van ATN erg goed, het brein achter deze spullen, Etienne Giroire, ken ik vrij goed en hij is zelf zeilmaker en semi proffesioneel shorthanded offshore zeiler. Hij gebruikt al zijn producten zelf tijdens recordpogingen en transatlantische races dus ze zijn beproefd en bewezen, met name hun stripper voor de spinnaker is erg goed.
Als je zelf van plan bent wat langere offshore wedstrijden te gaan zeilen, dan mag je ATN producten rechtstreeks bij hem kopen onder de productie-kostprijs.
Harry, bij veel toergennakers is het probleem dat de halslijn te ver bij de voorstag vandaan gaat en daardoor in de clinch zit met preekstoel, trappetjes, ankers etc. Dit hulpmiddel zorgt ervoor dat dit niet gebeurt. Voor de zeilstand zelf heeft het nauwelijks enig effect, dat geef ik direct toe, maar als het alternatief voor vrijblijven van alle andere dingen op de boeg een korte boegspriet is, dan vind ik het zeker een goed alternatief.
Wbt de stripper voor de spi, tijdens de RBI van 2006 gebruikte Etienne hem wel en ook voor de Route du rhum van 2007(of was het 2008?) had hij deze in gebruik op zijn ORMA 60.
Over het algemeen zijn dit soort "uitvindingen" inderdaad oplossingen voor problemen die niet bestaan, maar in het geval van ATN denk ik daar toch anders over. En ik denk dat je mij goed genoeg kent om te weten dat ik niet zomaar met alles en iedereen meeloop die wat beweerd en dat ik zelf nogal tegendraads en eigenwijs ben.