JSchellekens schreef :
Dat is idd wat ik ongeveer had bedacht. Doorvaarthoogte van dit schip is nog geen 12 meter dus dat scheelt weer een stukje gewicht bovenin. De zalingen zijn recht, Ik zal iig de voorste van het dubbele onderwant moeten verwijderen want anders kan de boel niet naar achteren schanieren.
Strijkwant fabriceren wordt was lastig, misschien de zijwanten met een touwtje aan de zeereling om daar een tijdelijk punt te creëren.
Dank allemaal, dat is al heel wat informatie!
V.w.b. dat strijkwant ; zie dat verslag wat ik in mijn vorige post heb gelinkt. Lastig is het eigenlijk niet , wel moet je e.e.a. precies uitmeten zodat het draaipunt van het strijkwant precies in lijn staat met dat van de mast anders kan het heel erg mis gaan
.
Mijn mast zelf is ook 9,9 meter en de hoogte zonder toplicht , windex en antenne 11,4 meter .
Gewicht van de mast is bijna 60 kg.
Houdt er wel rekening mee dat je bij zo'n grote en vaak nogal zware mast waarschijnlijk een zesschijfs takel nodig hebt ( dus met twee drieschijfs blokken, zie mijn verslag ) en zelfs dan nog een genualier moet gebruiken om de krachten een beetje "handzaam" te houden . Ik gebruik zelf mijn tweesnelheiden Barlow lier en dan gaat het vrij makkelijk zonder veel kracht.
Ik denk trouwens dat jouw mast eerder ca. 11 meter of iets langer is als ik dat vergelijk met mijn boot van 8,2 meter met een 9,9 meter mast die ook niet overtuigd is.
Ad