Mijn 2 centen:
Een spinoom is gemaakt om trek en drukkrachten op te vangen in de lengterichting van de boom. De dwarskrachten worden opgevangen door de schoten. Als je een spinnakerboom zo bevestigt als op het plaatje, komen de dwarskrachten volledig op de boom (in het midden en aan het einde). Daar is hij niet voor bedoeld. Spinakerbomen moeten licht zijn want je moet ze met de hand kunnen plaatsen etc.
Daarom zijn uitschuifbare boegsprietjes voor een gennaker) zonder waterstag vaak ook van een veel grotere diameter en met een dikkere wand. Op een grotere boot, 41 voet zoals in dit voorbeeld zou ik het dan ook zeker niet doen.
Dat gezegd hebbende op kleinre boten en zeker als die fractioneel zijn getuigd is de voordriehoek vaak kleiner en is de spiboom relatief vaak een beetje overgedimensioneerd, ze zijn relatief zwaar, maar nog licht genoeg om ze te kunnen handelen. Het goeie nieuws is dat een aluminium buis/boom eerst elastisch gaat buigen voordat hij permanent verbuigt (knikt of indeukt), voordat hij breekt.
Edit: Uitschuifboom, ingeschoven is ook sterker dan een enkelwandige!
Met licht weer kan je het dus naar mijn mening best proberen. Maar als hij begint te buigen, gewoon meteen stoppen, voor hij knikt.
Met veel wind is een gennaker vaak toch een hand vol en haal je je rompsnelheid ook wel met je gewone zeilvoering.
Mijn suggestie: probeer eerst eens zonder boom. Als de gennaker lastig 'vult' probeer dan of het helpt om hem met licht weer en een beetje uithgeschoven spinoom. het zeil wel te vullen. Bij de meeste boten (waterverplaatsers) is zo'n boegsprietje overigens maar net voor de boeg uit, 60 cm tot een meter. Als hij korter is worden de dwarskrachten ook kleiner.
succes!