Beauty schreef :
Mijn ervaring is dat de neerhouder maar zeer beperkt nodig is. Zeker met het gebruik van een barberhauler op de loefschoot. Bij de diepere koersen doet de schoot dan alles. Naarmate ik hoger ga varen bij meer dan 10 knopen wind heb ik de neerhouder erbij nodig. Dat is de schoot van de keerfok zoals TS zelf ook had in het verleden. Of de bij de hoogste koersen de tackline van mijn code zero die op de boeg uitkomt en in de kuip bedienbaar is. Die maak ik dan aan het einde van de boom vast en trekt hem verticaal naar beneden.
Kortom, eigenlijk heb ik een nieuw vast oog nodig aan dek voor de neerhouder. Maar die heb ik niet en ik twijfel eraan of die komt gezien bovenstaande. Het werkt prima zo.
Ik heb (nog) geen barberhaulers, maar zonder neerhouder varen is bij mij echt niet mogelijk, boom vliegt gelijk omhoog.
Mij zit er een spruit aan de boom met aan twee kanten een ring zodat je de neerhouder altijd aan het einde kan aanklikken, dan door een blokje dat aan een oog zit midden op het voordek vlak achter de voorstag, die gaat dan via een blokje aan de zijkant van de kajuit naar de kuip, door een valklem op de zijkant van de kuiprand.
Helaas maar aan 1 kant te bedienen daar wil ik nog wel eens wat aan doen.
Gijpen met babystag blijft lastig, maar niet perse door de neerhouder.
Het scheelt enorm als je ophouder onder de babystag uit de mast komt, dan kan je end-to-end gijpen.
Bij ons:
- dieper varen
- neerhouder los en vast aan de andere kant (dus om de babystag heen)
- boom lossen van schoot en mast
- De boom hangt nu aan de ophouder en kan makkelijk naar de andere kant gestoken worden onder de baby stag door, daar aanpikken aan de schoot, terug aan de mast en neerhouder weer strak.