Er bestaat ook een soort misverstand dat het met een slurf allemaal vanzelf soepeltjes verloopt.
Dat is helaas niet de praktijk. Ik had lang geleden een echte mooie slurf van North, goed doordacht en uitgevoerd dus. Toch ging ook dat niet vanzelf goed. Pas nadat ik de spi er helemaal uit had gehaald en alles gecheckt en twisten in de lijnen er uit had gehaald en de spi er super netjes weer in had getrokken ging het goed. Daarna nog een aantal keren, maar toen weer geklooi. Bleek dat ook het zetten en strijken heus wel een nette voorbereiding vraagt en niet een kwestie is van aan de juiste touwtjes trekken. Ook dan moet je even goed kijken of alles netjes zit, de druk uit de spi is, je goed voor de wind vaart enz enz.
Met andere woorden: oefening baart kunst. Ook dit is een kwestie van oefenen en kijken wat je moet verbeteren aan je voorbereiding/handeling. Na een keer of 10, 20 weet je of het wat voor je is.
Ik was er snel uit dat een slurf voor mij niks is. Het zijn meer handelingen en gaat vaker fout dan je verwacht. Voor ons is de spi-drop in de kajuit ook de noodprocedure als hij er heel snel af moet. Dat is wel handig om te kunnen trouwens, ook met slurf nog in de top.
De Asymm spi drop ik bij weinig wind (rond de 10, 12 kts) trouwens in de genua. Loefdrop heet het geloof ik. Dan laat ik de schoot los, trek het onderlijk zoveel mogelijk voor de boeg langs binnen de genua terwijl de tack line en val mee lopen naar binnen/beneden.
Bottomline Klein245: de boel uit elkaar trekken, controleren, netjes er weer in en dan: oefenen