Big Time schreef :
Of de genaker goed naar loef rolt wordt vooral bepaald door de vorm, op de J/109 gebruikten wij runners voor de upwind-downwindraces. Een goede runner krijg je prima naar loef, boot ook naar loef maakt het nog beter (zie foto met de heavy runner). Met veel wind voeren wij downwind hoeken tot 170 graden
Daarnaast is het goed om een boegspriet te gebruiken, dat maakt echt dat je veel dieper kan varen.
Exact. En zo is het. Maak alleen van het woord gennaker even asymmetrische spinnaker, zo is die gemaakt en gemeten voor jou (girth).
(vooral in Nederland is alles ook een gennaker.. het verschilt per land - en de creativiteit van sommige zeilmakers - hoe termen gebruikt worden door zeilers) Er wordt hier over "gennakers" geschreven maar niet alles wat hier geschreven staat is even waar of hoeft waar te zijn. Wat de ene *gennaker" waar kan maken is bij de andere "gennaker" onmogelijk. Zoals BT al zegt, vorm cq ontwerp bepaalt. De meeste "gennakers" die ik zie zijn overigens all purpose vanaf boeg ontworpen. Ontwerpen binnen AP kunnen ook weer verschillen uiteraard.