Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gennaker

Gennaker 15 sept 2021 13:32 #1325327

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Vast een domme vraag, maar ik stel 'm maar gewoon:

Ik kan misschien een gennaker die iets langer is dan mijn voorstaglengte. Is dat een probleem?
Eigenlijk vraag ik: Wordt het 'voorlijk' van een gennaker helemaal strak gehesen of is dat niet nodig?

Daan
Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Beenhakkervlet (zeilend) "Kikker" met Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 13:39 #1325330

Nooit strak,
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 16:29 #1325379

Mooie aanleiding voor een sprietje:-)
Te kort voorlijk maakt dat je minder diep kan ( gennaker krijg je dan lastiger naar loef gedraaid)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 18:22 #1325414

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6847
@ISO788 Hans

Waarom? De tackline vieren en de boel komt toch naar loef indien je het gewicht aan loef zet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 18:44 #1325424

zeker. Er is natuurlijk wel een verschil tussen tackline vieren en val strakker of losser
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 18:44 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 20:20 #1325457

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Beauty schreef :
@ISO788 Hans

... indien je het gewicht aan loef zet?

Kun je dat toelichten?

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 20:45 #1325462

Het voorlijk “projecteert” zich naar loef noemt met dit wel. Niet teveel bij voorstellen hoor, hetvlijktvwat op een spi die haar schouders omhoog haalt.


Laatst bewerkt: 15 sept 2021 20:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 21:14 #1325466

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4048
Is gennaker voorlijklengte niet maximaal rond de 103% van de voorlijklengte?

Dan kun je inderdaad niet je voorlijk strak krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 15 sept 2021 22:22 #1325476

Niet teveel bij voorstellen hoor, hetvlijktvwat op een spi die haar schouders omhoog haalt.


Nou, dat hangt een beetje van je boot af. Als je de boel (tagline, val) niet te strak zet, kun je een genaker best wat aan loef krijgen (wij hebben wel een boegspriet van 1 meter lang) . Bij onze boot kun je dan tot 160 graden prima met de genaker varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 16 sept 2021 13:02 #1325646

Je voert de gennaker vóór je voorlijk en aan je spival. De lengte daar tussen is afhankelijk van de uitvoering maar altijd langer dan je voorstaglengte. Houdt wel rekening met ruimte voor een blokje voor je tackline.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 16 sept 2021 13:23 #1325658

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3613
daan1508 schreef :
Vast een domme vraag, maar ik stel 'm maar gewoon:

Ik kan misschien een gennaker die iets langer is dan mijn voorstaglengte. Is dat een probleem?
Eigenlijk vraag ik: Wordt het 'voorlijk' van een gennaker helemaal strak gehesen of is dat niet nodig?

Daan

Dat ligt er aan..

Niemand kan je hier vertellen wat de exacte tack-head afstand moet zijn van de gennaker die jij kopen wil. Ja, de ontwerpen van de gennaker. Je kunt wel de voorlijklengte zelf meten of weten. Dit zegt echter nog niets over de tack-head.. afstand. Er zijn nu eenmaal verschillende uitvoering van een "gennaker". Je kunt een gannaker vlak ontwerpen (voor op een roller), als een AP of als een runner.. en alles daar tussen in. Het spreekt voor zich dat een runner.. een langer voorlijk kent dan een close reacher. Maar zelfde tack-head afstand.

Groot probleem hoeft het allemaal niet te zijn. De meeste zijn als AP ontworpen, op een roller vaak als close reacher. Iets te kort werkt bijna altijd, te lang meestal niet.. Al varen er legio toerbootjes rond met tweedehands gennakers die eigenlijk niet correct zijn. Het boeit de meeste niet, als prijs maar laag is.
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 13:25 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 16 sept 2021 17:51 #1325757

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6847
@JB-NL

Vooropgesteld dat het niet zo hard waait, kan je met je gewicht aan loef het hele schip wat naar loef trekken waardoor ieder vliegend voorzeil mee naar loef bewegen. De mast gaat per slot van rekening bovenin ook een stuk mee naar loef, zwaartekracht doet de rest. Zo kan je een sym blijven varen (of later gijpen) zonder boom erin of een asym zoveel mogelijk naar loef trekken. Sterker nog, ga je te ver dan krijg je zelfs je giek naar de verkeerd kant :laugh:

Nadeel van het laatste is wel dat wanneer je overdrijft en je de asy ver voor de boot laat vliegen (en aan loef) het langer duurt voordat een ingeklapte asy weer vol staat.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 16 sept 2021 17:54 #1325760

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Beauty schreef :
@JB-NL

Vooropgesteld dat het niet zo hard waait, kan je met je gewicht aan loef het hele schip wat naar loef trekken waardoor ieder vliegend voorzeil mee naar loef bewegen. De mast gaat per slot van rekening bovenin ook een stuk mee naar loef, zwaartekracht doet de rest. Zo kan je een sym blijven varen (of later gijpen) zonder boom erin of een asym zoveel mogelijk naar loef trekken. Sterker nog, ga je te ver dan krijg je zelfs je giek naar de verkeerd kant :laugh:

Nadeel van het laatste is wel dat wanneer je overdrijft en je de asy ver voor de boot laat vliegen (en aan loef) het langer duurt voordat een ingeklapte asy weer vol staat.

Gr Michel

Dank! En duidelijk ;)

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 16 sept 2021 18:50 #1325795

Met licht weer passen wij deze techniek toe wanneer planeten lastig gaat en diep sneller is.. de val 20 cm laten zakken. En met name wanneer het stijve top plaatje mooi vlak is kun je de gennaker echt naar loef laten komen, zeker icm gewicht en boot helling naar loef.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 16 sept 2021 20:52 #1325847

ik ben wel benieuwd wat het verschil in effect is tussen val iets laten zaken of tagline losser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 16 sept 2021 22:34 #1325852

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11361
Je schoothoek :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 06:23 #1325873

Mijn gevoel zegt dat wanneer de tackline te los is de gennaker lastiger verder voor de mast te krijgen is wanneer je diep vaart. Standaard gennaker top op de pole en boven in de mast net beetje ruimte laten dat de tophoek goed kan draaien bij een gijp..
Op onze dehler het ik overigens een te kleine gennaker (VL zou wel een half metertje langer mogen) zonder pole en dat dat is voor toeren met weinig wind oké.. maar zoals gezegd verre van optimaal.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 06:37 #1325878

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 611
Begrijp ik nou goed dat wanneer je de tackline laat vieren je ruimer kan varen zonder instorten van de gennaker?
Ik kan met de gennaker tot 150 a 160 graden varen, dus met een gevierde tackline zou de gennaker wat meer naar loef komen en zou ik nog iets ruimer kunnen?
Ga ik eens proberen.
Ik heb wel eens de tackline uit het blokje van de boegspriet gehaald en aan loef door het blok van de clewline gehaald. Daarmee inderdaad de mogelijkheid wat ruimer te varen.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 07:19 #1325888

Bij mij lukt 160 graden prima (boegspriet), maar ik heb de tackline standaard al wat losser staan. Ik kreeg een demonstratie van Quantum Sails van mij aan boord, en die redeneerden eerder andersom: tackline vrij los, tenzij je hogere koersen gaat varen...Verder ben ik geen expert, maar volg ik in deze het advies van de ontwerper van het zeil op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 07:29 #1325893

Ik gebruikte de spinnakerboom soms om de gennaker meer naar loef te krijgen, maar toen voerde ik deze nog van ankerbeslag. Helaas niet lang genoeg bij gebruik van de boegspriet.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 07:47 #1325900

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11361
Bij mij lukt 160 graden prima (boegspriet), maar ik heb de tackline standaard al wat losser staan. Ik kreeg een demonstratie van Quantum Sails van mij aan boord, en die redeneerden eerder andersom: tackline vrij los, tenzij je hogere koersen gaat varen...Verder ben ik geen expert, maar volg ik in deze het advies van de ontwerper van het zeil op.
Zij trimmen dus eigenlijk niets met de val aan de gennaker?
De tackline verzetten betekent tevens je schoothoek veranderen. Tackline strakker is dan wat minder achterlijk spanning. Kreeg je dan instructies voor de trim op de barbers van de schootlijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 07:50 #1325901

klopt, zij gaven aan alles met de tackline te doen. Kun je iets meer uitleggen van het effect op de tackline op schoothoek en achterlijk? Ik heb nog geen barbers geïnstalleerd, dat staat nog op mijn lijstje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 08:06 #1325908

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11361
Als de tackline losser gezet wordt (en daarmee je voorlijk) gaat de tack omhoog (min of meer)
Je schoothoek verandert daardoor, er komt meer spanning op het achterlijk, dat gaat dichter staan.
Andersom natuurlijk ook. Strakkere tackline is een losser achterlijk.
Zie het maar als het verstellen van de rail voor je genua.
Als je je val lost dan komt er zowel op voorlijk als achterlijk minder spanning.
Het zal in de praktijk allemaal niet zo spannend zijn denk ik (geen studie van gemaakt) maar er is wel verschil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 08:14 #1325909

ik zal er eens op letten komende weken! Spelen barbers bij een genaker dezelfde rol als bij een spi?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gennaker 17 sept 2021 09:12 #1325931

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11361
Geen idee, ik vaar nooit met een spi ;)
Met barbers regel je de spanning in je achterlijk. Ik heb zelf telltales geplakt in het voorlijk van de gennaker om wat meer info te krijgen over de trim van het zeil.
Ik heb nog niet met die telltales gevaren dus kan er ook niet veel over zeggen.
Overigens valt het me op dat er weinig wat dieper gaande trim info te vinden is over gennakers.
Laatst bewerkt: 17 sept 2021 09:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl