Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 27 sept 2021 10:49 #1328514

Wadloper schreef :
Misschien ten overvloede, maar ik ga ervan uit dat TS op de hoogte is van het feit dat er voor een HA een extra railtje moet worden gemonteerd?
Alleen dan is het trimvoordeel ten opzichte van een keerfok te bereiken.

Beste,

Er is een genua railtje aanwezig, net achter de mast, naast de wandputting

dit is een voorbeeld van een 36 CWS zonder keerfok


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 27 sept 2021 10:57 #1328517

Nog even dit,

Misschien had ik de vraag anders moeten stellen:

Keerfok of 105% genua
maar ik weet niet of een high aspect fok hetzelfde is als een 105% genua

ps: wanner heet iets een fok en wanneer wordt het een genua?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 27 sept 2021 12:12 #1328537

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Wat Sneaker zegt. Ik heb het geluk gehad dat ik mijn huidige schip heb overgenomen van een (naar mijn mening goede) zeilmaker, en had bij overname een discussie over de ‘high aspect’.

Op mijn eerdere schepen was de HA inderdaad een zeil wat alleen bij hardere wind en hogere koersen op de rol kwam, de rest deed ik met 130% genua. Dus wilde ik die er bij … hoewel de eigenaar zei ‘die ga je met deze HA niet gebruiken’. Hij heeft gelijk gekregen en de nieuwe genua is inmiddels zelfs verkocht.

De HA komt vrijwel niet van de rol (idd latten uitnemen, niet lekker op de te vouwen op voordek), heel soms voor een 150% genua. De gennaker staat wel vaker. Op ruimere koersen helpt een buitenschoot, en met de spinakerboom op het hoogste punt in de mast krijg ik hem ook nog een soort van uitgeboomd.

Dit jaar de zeilen vernieuwd en de nieuwe HA helemaal volgens de specificaties van de oude laten maken. Een mens leert wat bij B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 27 sept 2021 13:40 #1328554

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Mijn ouders hadden op hun 36CWS beide zeilen.

Toen wij als kinderen niet meer meegingen op vakantie zette ze altijd de keerfok voordat ze weg gingen. Lekker makkelijk met shorthanded zeilen.

Maar kortere tochtjes, met meer handjes aan boord: altijd de 105% erop.

En je kunt de 105% ook nog zo laten maken dat je hem een paar slagen indraait en dan alsnog op de rails kan zetten als keerfok!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 27 sept 2021 13:53 #1328556

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 822
trotti schreef :
En je kunt de 105% ook nog zo laten maken dat je hem een paar slagen indraait en dan alsnog op de rails kan zetten als keerfok!

Dat werkt echt goed.
Op mijn vorige bootje, een Dehler 25CR had ik een reefbare (met schuimrand enzo) HA, heerlijk zeiltje! Veel efficiënter dan de originele keerfok. Schoothoek dicht op het dek met een vrij korte rail, vanuit de kuip te trimmen met centimetertjes naar voren en achteren.
Maar in smalle geultjes als we echt heel vaak achtereen overstag gingen dan gebruikte ik de keerfokschoot, door hem een eindje in te rollen. Hoefde ik alleen de bakstagen te bedienen. (ja die boot was nogal opgefokt voor een "CRuising" versie).
Die keerfokschoot is trouwens een handige spiboomneerhouder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 27 sept 2021 14:34 #1328565

Beste Erik,

Wij hebben op onze 36CWS met beide zeilen ervaring en staan nu op het punt om een nieuwe High Aspect fok aan te schaffen, dus geen keerfok (natuurlijk zijn beide zeilen van het HA type).

Onze ervaring is dat onze boot aanzienlijk beter (lees sneller) vaart met de grotere fok. Ook kun je de HA fok beter trimmen door te spelen met de genua karren naast de opbouw. De HA fok is ongeveer 4m2 groter dan de keerfok en dat verschil merk je, mede door de kleine overlap met het grootzeil (het is een 107% fok in ons geval).

De keerfok hebben we in 2017 nieuw aangeschaft (samen met een nieuw grootzeil), maar die gebruiken we eigenlijk nauwelijks meer; we zeilen altijd met de grotere HA fok, ondanks het feit dat ík vaar en mijn gezin ehh, gezellig aanwezig is.. ;)

Waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat de lieren op de kuiprand klein zijn; het zijn bij ons Lewmar 30ST winches.. Ze zijn daarmee wel wat klein voor de HA fok met hardere wind.

Een langere lierhendel heft dat probleem gedeeltelijk op.. En anders even in de wind opsturen om de fok goed door te kunnen zetten.

In smaller vaarwater, zoals opkruisen op het Veerse meer, is het in mijn eentje soms wel stevig aanpoten, maar op ons thuiswater (Haringvliet) kan ik prima uit de voeten.

Wat voor mij ook meetelde is de irritatie die ik had als ik met weinig wind op een hobbelige Noordzee te maken had met een steeds overkomende keerfok op ruimere koersen; na 7 uur varen ben je daar wel helemaal klaar mee..

Aanvulling; ik lees in de reacties dat het handig is om te wisselen tussen keerfok en HA fok. Mijn ervaring is dat dit nogal een werkje is omdat je te maken hebt (ga ik van uit) met verticale zeillatten; even wisselen is niet aan de orde, zeker niet als je niet na iedere vakantie op zoek wilt gaan naar nieuwe latten... ;)

Ik zou in ieder geval niet twijfelen; ga voor de grotere HA fok!

Overigens heb ik dan weer grote twijfels over het materiaal van de nieuw aan te schaffen tri-radiale fok; Dacron of (toer)Laminaat...


Groet en succes met de keuze,
Martin
Laatst bewerkt: 27 sept 2021 14:54 door Martinbro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 27 sept 2021 18:38 #1328613

Wadloper schreef :
maar de stelling dat een HA-fok over het algemeen vrij vlak wordt gesneden wordt tegengesproken.
Er zijn ook zeer bol gesneden high aspect fokken voor lichtweer. Een handicap voor wedstrijdzeilen word gebaseerd op zeiloppervlak en nauwlijks op zeil vorm. Er zijn boten welke drie verschillende 105% genua's hebben, voor lichtweer, voor midden weer en voor zwaar weer. Een bolle high aspect gedraagd zich heel anders als een vlakke high aspect. Met een goed gesneden lichtweer HA kun je vrijwel net zoveel voortstuwing genereren als met een flink grotere genua. Echter heb je niet de penalty op je handicap. Dus nee, HA's komen echt in alle vormen maten en bollingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 28 sept 2021 11:19 #1328817

boarderbas schreef :
Met een keerfok ben je inderdaad qua trim gehandicapt. Het klinkt alsof je nu al veel gedoe hebt. Een HA vaart beter. Is het echt minder gedoe dan de situatie nu?

Beste Bas,

Nog even aanhaken op jouw opmerking,

Door het CWS systeem komen zowel de grootschoot als de fokkeschoot op 1 lier uit.
Dat is soms irritant, zeker als je ze beide wilt aanhalen.
ik zet nu dus de fokkeschoot op de centrale lier en de grootschoot op de lier op de kuiprand aan bakboord.
maar dat werkt ook niet helemaal super, als ik bij harde wind de grootschoot moet aanhalen draai ik me een ongeluk, en als ik pech heb ook nog eens aan de lage kant.

als ik een normale fok op mijn boot zet dan kan ik de fokkeschoten gewoon op de buitenste lieren zetten en de grootschoot op de CWS, en die is electrisch dus 1 druk op de knop en hij staat strak.
en dan hoef ik ook geen traditionele grootschoot installatie te monteren met een 8x vertraagde schoot en een kilometer lijn in de kuip.

vandaar... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 28 sept 2021 11:53 #1328832

Dank voor de toelichting. Ik hoop dat bovenstaande discussie je helpt.

Tegenwoordig is een uitgebouwde HA vrij standaard. Dat geeft zeker bij fractioneel nog wat meer efficiëntie in het tuig en veel meer respons op (twist) trim.

Een 1:8 grootschoot is eigenlijk nooit een goed idee. Loopt niet lekker uit met licht weer en de vele schijven souperen veel op in wrijving. Dat valt nieuw wel mee, maar al snel ga je dat merken. Een 1:4 finetrim op een 1:4 geeft véél minder lijn in de kuip en je zeilt alsof je in een optimist vaar met de fine in je hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 28 sept 2021 13:20 #1328860

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
boarderbas schreef :
Met een keerfok ben je inderdaad qua trim gehandicapt. Het klinkt alsof je nu al veel gedoe hebt. Een HA vaart beter. Is het echt minder gedoe dan de situatie nu?

Beste Bas,

Nog even aanhaken op jouw opmerking,

Door het CWS systeem komen zowel de grootschoot als de fokkeschoot op 1 lier uit.
Dat is soms irritant, zeker als je ze beide wilt aanhalen.
ik zet nu dus de fokkeschoot op de centrale lier en de grootschoot op de lier op de kuiprand aan bakboord.
maar dat werkt ook niet helemaal super, als ik bij harde wind de grootschoot moet aanhalen draai ik me een ongeluk, en als ik pech heb ook nog eens aan de lage kant.

als ik een normale fok op mijn boot zet dan kan ik de fokkeschoten gewoon op de buitenste lieren zetten en de grootschoot op de CWS, en die is electrisch dus 1 druk op de knop en hij staat strak.
en dan hoef ik ook geen traditionele grootschoot installatie te monteren met een 8x vertraagde schoot en een kilometer lijn in de kuip.

vandaar... :)

Maar met de keerfok hoef je de schoot eigenlijk (vrijwel) niet te trimmen, dus dat is maar een beperkt nadeel.

Bij mij ouders hebben we destijds heel snel de grootschoot juist omgebouwd naar een normaal systeem. VIa het CWS systeem liep het voor geen meter en een beetje snel het grootzeil binnen halen ging al helemaal niet.
Op dat moment waren de easyblock systemen erg populair. Dat werkte ook prima, maar zou nu eerder een systeem erop zetten zoals boarderbas aangeeft met finetrim.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 28 sept 2021 14:20 #1328877

Easyblock werkt al vrij snel minder als de lijn en blokken verouderen. De kracht met een fine is al snel 2 tot 3 keer minder dan met easyblocks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok of High aspect ? grote twijfel bij keuze 28 sept 2021 15:17 #1328898

trotti schreef :
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
boarderbas schreef :
Met een keerfok ben je inderdaad qua trim gehandicapt. Het klinkt alsof je nu al veel gedoe hebt. Een HA vaart beter. Is het echt minder gedoe dan de situatie nu?

Beste Bas,

Nog even aanhaken op jouw opmerking,

Door het CWS systeem komen zowel de grootschoot als de fokkeschoot op 1 lier uit.
Dat is soms irritant, zeker als je ze beide wilt aanhalen.
ik zet nu dus de fokkeschoot op de centrale lier en de grootschoot op de lier op de kuiprand aan bakboord.
maar dat werkt ook niet helemaal super, als ik bij harde wind de grootschoot moet aanhalen draai ik me een ongeluk, en als ik pech heb ook nog eens aan de lage kant.

als ik een normale fok op mijn boot zet dan kan ik de fokkeschoten gewoon op de buitenste lieren zetten en de grootschoot op de CWS, en die is electrisch dus 1 druk op de knop en hij staat strak.
en dan hoef ik ook geen traditionele grootschoot installatie te monteren met een 8x vertraagde schoot en een kilometer lijn in de kuip.

vandaar... :)

Maar met de keerfok hoef je de schoot eigenlijk (vrijwel) niet te trimmen, dus dat is maar een beperkt nadeel.

Bij mij ouders hebben we destijds heel snel de grootschoot juist omgebouwd naar een normaal systeem. VIa het CWS systeem liep het voor geen meter en een beetje snel het grootzeil binnen halen ging al helemaal niet.
Op dat moment waren de easyblock systemen erg populair. Dat werkte ook prima, maar zou nu eerder een systeem erop zetten zoals boarderbas aangeeft met finetrim.

Groeten,
Johnnie

Beste Johnnie,

Ik heb een 2 speed lier dus ik trek hem op standje twee zo binnen, en weinig lijn in de kuip omdat ie maar 2 keer vertraagd is.

afijn, allemaal bedankt voor de adviezen, ik ga met de zeilmaker een plannetje maken . :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl