Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val?

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 08 okt 2021 19:39 #1331563

Ik heb een rolletje Gleistein Discover 8mm (swiftcord).

In principe bedoeld als grootschoot (vervangt 10mm stugge lijn).

Maar heb 200 meter op die rol. En lijn houdt erg fijn vast.
Wil hem eigenlijk dus ook als val gebruiken...
Breeksterkte is 1800daN. Maar kan nergens gegevens over de rek van deze lijn vinden...

Kan dat?

Er zit trouwens een 2,5 mm kern in (duidelijk polyester kern).
Die zou ik ook kunnen vervangen met 3 mm Lyros D pro dyneema (SK78).

www.nauticshop.nl/contents/nl/d6095.html

Kost maar een 80 cent /meter. Zou totaal €1,18 per meter dan klaar zijn, swiftcord met 3mm dyneema SK78 erin.

Scheelt het vervangen van de kern veel qua rek? Het geld is het niet, en vervangen van de kern is ook zo gedaan. Vraag is of ik er iets mee opschiet...

Uiteindelijk bedoelt voor een 22 voets bootje, grootzeil 13m2

De rol swiftcord:



Stukje uit elkaar geplozen:


Rood is polyester: brandt en smelt samen bij een aansteker
Wit is dyneema: niet te knippen en brandt niet, smelt ook niet samen
Kern is polyester: brandt weer en smelt samen.
Laatst bewerkt: 08 okt 2021 19:40 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 08 okt 2021 19:45 #1331566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Lekker op Marktplaats zetten en een goed VOL dyneema valletje kopen.
Of...je koopt een een halve vallengte aan goede VOL dyneemalijn van 6 mm en knoopt dit elastiek eraan voor de 2e helft, om de val binnen te halen.
Laatst bewerkt: 08 okt 2021 19:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 07:09 #1331605

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Bij twee vallen van onze boot heb ik de kern vervangen voor heat set dyneema. De rek van heat set dyneema is de helft van "gewone". Ben er erg tevreden mee. Breeksterkte is voor mij ongeveer het laatste waar ik me mee bezich houd. Elastische rek en hoe goed de mantel houdt in de stopper zijn de twee eigenschappen die voor mij de keuze bepalen. Een mantel waar dyneema in verwerkt zit zou ik erg argwanend naar zijn. Het spul is spekglad en een stopper heeft er geen vat op. Aramide of Vectran zijn lekker stroef en wat je graag ter plekke van de stopper in de mantel hebt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 07:41 #1331608

Dat dyneema niet band en niet smelt kan ik me eigenlijk niet voorstellen . Dyneema is namelijk polyethyleen en dat is wel degelijk brandbaar en smelt ook .Niet branden is theoretisch mogelijk als er een brandvertrager in zit maar ook dan smelt het nog steeds boven 150 graden .
Vectram ( aromatische polyester) en Aramide (Twaron en Kevlar oftewel aromatische polyamide) en ook PBO zijn niet brandbaar en smelten ook niet maar die zijn niet wit maar geel of ingekleurd naar een andere kleur ( google maar eens met de naam en "colors") , alleen nooit wit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 08:57 #1331617

Yellow Boat schreef :
Dat dyneema niet band en niet smelt kan ik me eigenlijk niet voorstellen . Dyneema is namelijk polyethyleen en dat is wel degelijk brandbaar en smelt ook .Niet branden is theoretisch mogelijk als er een brandvertrager in zit maar ook dan smelt het nog steeds boven 150 graden .
Vectram ( aromatische polyester) en Aramide (Twaron en Kevlar oftewel aromatische polyamide) en ook PBO zijn niet brandbaar en smelten ook niet maar die zijn niet wit maar geel of ingekleurd naar een andere kleur ( google maar eens met de naam en "colors") , alleen nooit wit.
Ad

Ik zie dit commentaar nu in verschillende lijnen topics terug komen. Het is niet denigrerend of lullig bedoeld, maar ik zou zeggen probeer het zelf eens een keer uit.
Ik weet dat Dyneema polyethyleen is, maar het gedraagt zich echt heel anders dan een petfles of een fleece trui. Een beetje het zelfde als Grafiet, Houtskool en Diamant. Het is allemaal vrij zuivere koolstof, Maar het brandt toch echt heel anders.

Terug naar het onderwerp. Swift cord is een fijne lijn met geringe rek voor van alles dat met de hand bediend moet worden. In stoppers is het niet handig vanwege de vrij groffe mantel. de lijn plat makkelijk af. Hierdoor zal hij makkelijker naast schijven gaan dan een niet afplattende lijn. Dit maakt hem minder geschikt als val. Alleen op een 22 voet scheepje zal dit allemaal wel redelijk los lopen. en je hebt de lijn al, dus ik zou het lekker proberen.
Laatst bewerkt: 09 okt 2021 08:58 door Eigenwijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 09:14 #1331620

@ eigenwijs: klopt, heb het in eerdere draadjes gelezen, en gisterenavond geprobeerd:

Rood polyester:



Wit dyneema:





Polyester brandt “als een kaars” bij een gasvlam. Smelt samen tot 1 geheel.

Dyneema smelt een beetje, maar er komt maar moeilijk tot niet een vlam. Smelt ook niet samen, de “fibers” blijven los, smelten individueel.
Duidelijk proefondervindelijk verschil

Ad heeft ook wel gelijk: dyneema zal best branden bij hogere of langdurige temperatuur/ blootstelling.

Maar dit testje werkt wel om te zien wat het is (dyneema voelt trouwens ook wel gladder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 09:44 #1331625

3Noreen schreef :
Bij twee vallen van onze boot heb ik de kern vervangen voor heat set dyneema. De rek van heat set dyneema is de helft van "gewone". Ben er erg tevreden mee. Breeksterkte is voor mij ongeveer het laatste waar ik me mee bezich houd. Elastische rek en hoe goed de mantel houdt in de stopper zijn de twee eigenschappen die voor mij de keuze bepalen. Een mantel waar dyneema in verwerkt zit zou ik erg argwanend naar zijn. Het spul is spekglad en een stopper heeft er geen vat op. Aramide of Vectran zijn lekker stroef en wat je graag ter plekke van de stopper in de mantel hebt.

Aha.
Dat Liros D pro Dyneema SK78 waarna ik gelinkt heb is ook “heat set”, heeft een rek van <1%.
Als de rek van <1% is bij breeksterkte, lijkt me dat voldoende.

Maar zoals je benoemt ga ik eerst eens proberen hoe de lijn in de stopper houdt (spinlock XA).

En dan een testje doen met de kern vervangen voor 3mm heat stretch dyneema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 09:47 #1331626

holtere schreef :
Lekker op Marktplaats zetten en een goed VOL dyneema valletje kopen.
Of...je koopt een een halve vallengte aan goede VOL dyneemalijn van 6 mm en knoopt dit elastiek eraan voor de 2e helft, om de val binnen te halen.

Misschien wordt dat het wel uiteindelijk Holtere.

Maar heb de lijn toch al, dus eerst maar eens proberen. Kost me €20,- voor een testje.
Vroeg me alleen af of het kán...

Als het niet kan dan niet op MP, maar eerst hier op ZF voor een vriendenprijsje..(hoef er niks aan te verdienen). Het is sowieso een fijne lijn voor een grootschoot.

Heb net ff gekeken, SWL van een spinlock XA is 575kg
Breekkracht van 3mm Liros D pro Dyneema SK78 is 950 daN, met <1% rek.

Een mantel (ff het type mantel buiten beschouwing gelaten) met die 3mm dyneema kern is dan toch wel voldoende? Waarom zou je 6mm vol dyneema nodig hebben? Dan heb je toch veel zwaardere stoppers nodig?

Misschien maak ik ergens een denkfout, maar leer graag....
Laatst bewerkt: 09 okt 2021 10:08 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 12:34 #1331636

3mm is zat! Gewoon proberen joh.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 12:59 #1331640

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
sjoerd1981 schreef :
Heb net ff gekeken, SWL van een spinlock XA is 575kg
Breekkracht van 3mm Liros D pro Dyneema SK78 is 950 daN, met <1% rek.

Een mantel (ff het type mantel buiten beschouwing gelaten) met die 3mm dyneema kern is dan toch wel voldoende? Waarom zou je 6mm vol dyneema nodig hebben? Dan heb je toch veel zwaardere stoppers nodig?

Misschien maak ik ergens een denkfout, maar leer graag....

Je maakt geen denkfout. Bovendien die 575kg is heel optimistisch. Mogelijk wil die dat houden onder de meest optimale omstandigheden. Hier op ZF zijn wat testjes te vinden die een beetje teleurstellend zijn wat betreft houdkracht van stoppers.
Verder als je dikkere vallen neemt gaan de piek belastingen schrikbarend om hoog doordat bijna alle elasticiteit weg is. Gevolg je stopper laat het afweten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 13:05 #1331641

Eigenwijs schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat dyneema niet band en niet smelt kan ik me eigenlijk niet voorstellen . Dyneema is namelijk polyethyleen en dat is wel degelijk brandbaar en smelt ook .Niet branden is theoretisch mogelijk als er een brandvertrager in zit maar ook dan smelt het nog steeds boven 150 graden .
Vectram ( aromatische polyester) en Aramide (Twaron en Kevlar oftewel aromatische polyamide) en ook PBO zijn niet brandbaar en smelten ook niet maar die zijn niet wit maar geel of ingekleurd naar een andere kleur ( google maar eens met de naam en "colors") , alleen nooit wit.
Ad

Ik zie dit commentaar nu in verschillende lijnen topics terug komen. Het is niet denigrerend of lullig bedoeld, maar ik zou zeggen probeer het zelf eens een keer uit.
Ik weet dat Dyneema polyethyleen is, maar het gedraagt zich echt heel anders dan een petfles of een fleece trui. Een beetje het zelfde als Grafiet, Houtskool en Diamant. Het is allemaal vrij zuivere koolstof, Maar het brandt toch echt heel anders.

Terug naar het onderwerp. Swift cord is een fijne lijn met geringe rek voor van alles dat met de hand bediend moet worden. In stoppers is het niet handig vanwege de vrij groffe mantel. de lijn plat makkelijk af. Hierdoor zal hij makkelijker naast schijven gaan dan een niet afplattende lijn. Dit maakt hem minder geschikt als val. Alleen op een 22 voet scheepje zal dit allemaal wel redelijk los lopen. en je hebt de lijn al, dus ik zou het lekker proberen.

Je doet je naam wel eer aan en vergelijkt appels met peren . Dyneema ( wat in feite UHMWPE is , zie nl.wikipedia.org/wiki/Dyneema ) bavat om te beginnen maar 85,7% koolstof en de rest waterstof.
En voor het smelten van Dyneema , kijk ook maar eens hier onder "eigenschappen" bij : nl.wikipedia.org/wiki/Dyneema . Net als trouwens dieselolie wat ook vooral uit een kleine 85% koolstof en 15% waterstof bestaat. Dat is namelijk bij de meeste lineare koolwaterstofen ( de naam zegt het al ) het geval.
Echt , diamant of grafiet vergelijken met dyneema is net zoiets als keukenzout met chloor , beiden bevatten dezelde chlooratomen amar zijn verder volledig verschillend.
Ad


het bijzondere van Dyneema is de methode van verspinenn waarbij de moleculen op een speciale manier z perect mogelijk in een rechte lijn naast en achter elkaar worden gelegd.
In feite dankt het zijn eigenschappen aan hetzelfde als Aramide alleen zijn Aamidemoleulen van nature al echt en die van UHWMPE zijn normaliter kronkelig .
Probleem was bij de uitvinding avn Dyneema om een oplosmiddel te warin UHWMPE oplost en het evrvolgens zodanig te verstrekken dat de moleculen mooi recht gelegd worden. dat si net als bij Zramide nogal moeilijk

Ik ben overigens een jaar of 20 geleden wel eens in de Dyneemafabriek geweest en heb ook wel eens met een medeontwikkelaar ervan gesproken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 13:29 #1331643

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
@Ad: Tegen beter weten in leg ik het één keer uit, dus let goed op.

TS heeft een lijn gekocht die uit verschillende materialen bestaat. Hij beschrijft een testje waarmee hij kan zien dat de verschillende onderdelen van die lijn zich verschillend gedragen bij verhitting.
Daaruit trekt hij de conclusie: Het rode bij deze lijn is polyester, het witte is dyneema, en de kern is weer polyester. Dat is alles waar het over gaat.

Heb je daar bezwaar tegen?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 14:07 #1331645

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Ik wil je niet alle knutselfun bederven hoor en heb zelf veel lijnen omgebouwd en daar ook veel plezier van gehad.
Maar dan toch...
Die dyneema kern in zo'n dikke en wollige lijn gaat natuurlijk niets doen. Dyneema is spekglad en glibbert door die mantel heen zodra er een beetje spanning op komt.
Je klemt de mantel en de kern gaat er vandoor met de rek van de mantel. Ergo, die kern doet niets.

Iets anders:
Die lijn is top voor het beoogde doel, voor schoten of bepaalde trimlijnen. Gebruik hem dan ook daarvoor! Hij ligt super in de hand, hij slaat niet in de knoop, hij is licht...maar het veert allemaal een beetje door de constructie en het gekozen materiaal.
Accepteer dat nu gewoon dan hebben wij ook rust :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 15:32 #1331649

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
holtere schreef :
Die lijn is top voor het beoogde doel, voor schoten of bepaalde trimlijnen.

Swiftcord heb ik in gebruik ik in mijn overloop als doorlopende lijn. Heerlijk soepel hoewel na een paar jaar de kleur er wel uit is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 15:37 #1331651

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Er is niets tegen het gebruik van polyester in de mantel. Zelfs bij het "boven elke verdenking staande" ;) Liros bestaat de mantel voor de helft uit polyester.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 okt 2021 16:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 09 okt 2021 15:45 #1331655

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Dit zeggen ze zelf dat het is voor de xtr racer:
Cover: 50% Vectran® / 50% Polyester 32-plaited
Construction: 32-plaited
Core: Dyneema® SK78 with XTR-Grip-Coating Silver

Overigens zijn er veel mooiere lijnen te koop maar in de verste verte niet voor dit geld. Daarvoor is het echt een toppertje:
www.fockschot-shop.de/de/falle...700-dan-beige-orange
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 10 okt 2021 09:40 #1331780

Only Fools Rush in schreef :
3mm is zat! Gewoon proberen joh.

Ga het inderdaad gewoon proberen. Heb 20 meter 4mm Liros D pro Dyneema SK78 besteld.
Daarna testje doen met de lijn met origineel 2,5mm polyester kern, en de lijn met 4mm dyneema.

Kijken of het scheelt qua rek…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 10 okt 2021 09:48 #1331782

holtere schreef :
Ik wil je niet alle knutselfun bederven hoor en heb zelf veel lijnen omgebouwd en daar ook veel plezier van gehad.
Maar dan toch...
Die dyneema kern in zo'n dikke en wollige lijn gaat natuurlijk niets doen. Dyneema is spekglad en glibbert door die mantel heen zodra er een beetje spanning op komt.
Je klemt de mantel en de kern gaat er vandoor met de rek van de mantel. Ergo, die kern doet niets.
Dat is precies waar ik ook wel bang voor ben. Aan de andere kant, de meeste dyneema vallen hebben een polyester mantel en dyneema kern. Waarom glibberen die niet los in een stopper?


holtere schreef :
Iets anders:
Die lijn is top voor het beoogde doel, voor schoten of bepaalde trimlijnen. Gebruik hem dan ook daarvoor! Hij ligt super in de hand, hij slaat niet in de knoop, hij is licht...maar het veert allemaal een beetje door de constructie en het gekozen materiaal.
Thanks. Ik mag hopen dat het goed werkt, heb die swift cord aanbeveling van jou (uit een ander draadje weliswaar ;)

holtere schreef :
Accepteer dat nu gewoon dan hebben wij ook rust :silly:

Ach, ik ben gewoon wat aan het knutselen… en vraag wat meningen op ZF. Mag je lezen, of negeren, heb ik weinig invloed op. Maar gun je zeker alle rust van de wereld ;) (maar ben ook blij met alle reacties…inclusief die van jou ;) )
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 09:48 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 13 okt 2021 22:09 #1332686

20 meter 4mm dyneema is vandaag binnengekomen.

2 mm polyester kern uit de 8mm Gleistein Discover gehaald, en vervangen door de 4mm dyneema (Liros D pro Dyneema SK78)


Makkelijkste was om eerst oude kern eruit halen, en nieuwe dyneema kern met (selma) splitsnaald weer in de mantel gevoerd.
4mm zit er best strak in, lijn is nu 9,5mm ipv 8mm.

Nu nog de uiteinden afwerken. Hoe kan je dat het beste doen? Een doorgestikte takeling?

En daarna testen... ben benieuwd hoe het houdt in de valstopper... en of de dyneema kern inderdaad wegslipt in de mantel als de stopper hem vastklemt...






Laatst bewerkt: 14 okt 2021 05:21 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 14 okt 2021 06:54 #1332700

3Noreen schreef :
Bij twee vallen van onze boot heb ik de kern vervangen voor heat set dyneema. De rek van heat set dyneema is de helft van "gewone". Ben er erg tevreden mee. Breeksterkte is voor mij ongeveer het laatste waar ik me mee bezich houd. Elastische rek en hoe goed de mantel houdt in de stopper zijn de twee eigenschappen die voor mij de keuze bepalen. Een mantel waar dyneema in verwerkt zit zou ik erg argwanend naar zijn. Het spul is spekglad en een stopper heeft er geen vat op. Aramide of Vectran zijn lekker stroef en wat je graag ter plekke van de stopper in de mantel hebt.

Bedankt voor de reactie.
Kern is vervangen voor 4mm dyneema.
Nu maar eens proberen hoe de mantel houdt in de stopper..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 14 okt 2021 07:33 #1332707

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
sjoerd1981 schreef :
3Noreen schreef :
Bij twee vallen van onze boot heb ik de kern vervangen voor heat set dyneema. De rek van heat set dyneema is de helft van "gewone". Ben er erg tevreden mee. Breeksterkte is voor mij ongeveer het laatste waar ik me mee bezich houd. Elastische rek en hoe goed de mantel houdt in de stopper zijn de twee eigenschappen die voor mij de keuze bepalen. Een mantel waar dyneema in verwerkt zit zou ik erg argwanend naar zijn. Het spul is spekglad en een stopper heeft er geen vat op. Aramide of Vectran zijn lekker stroef en wat je graag ter plekke van de stopper in de mantel hebt.

Bedankt voor de reactie.
Kern is vervangen voor 4mm dyneema.
Nu maar eens proberen hoe de mantel houdt in de stopper..

Ben benieuwd hoe goed hij zich in de stopper houdt. Ik twijfel of de witte draad in de mantel wel dyneema is. Jou brand proef vind ik niet direct wijzen op dyneema. Ruikt het bij verhitting naar kaarsvet ? Het zou goed een liquid-crystal polymer kunnen zijn. Als je zo'n wit draadje van de mantel tussen duim en wijsvinger laat glijden voelt hij dan gladder aan dan de rode draad uit de mantel of juist stroever ? Dat laatste duid richting liquid-crystal polymer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 07:34 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 14 okt 2021 08:02 #1332718

Het witte draadje in de mantel is heel glad. Veel gladder dan het rode draadje.
Het witte draadje is glad, rood is heel stroef.

Gleistein heeft een Discover (Discover 2018) versie met dyneema kern. De mantel is (of lijkt verdacht veel) hetzelfde maar de kern is dus anders.
De datasheet van Discover 2018 zegt het volgende:

“ Best handling: Woolly cover with highly abrasionresistant Dyneema® fibre component for releasing by hand.
Performance: Excellent strength and minimal elongation thanks to DynaOne® rope core made with Dyneema® SK 78 fibres.”

Vandaar dat ik denk dat het Dyneema is in de mantel.
Ik zal zo nog eens een stukje in de hens steken ;)

Ik heb spinlock XA stoppers, 7 stuks (3+2+2) volgens mij zit er ook een stopper bij met een cam voor dunnere lijn. Kan het dus proberen bij beide cams.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 14 okt 2021 08:47 #1332734

3Noreen schreef :
Jou brand proef vind ik niet direct wijzen op dyneema. Ruikt het bij verhitting naar kaarsvet ?

Net ff geprobeerd, aansteker bij het witte draadje gehouden: het ruikt inderdaad exact naar kaarsvet!
Het brandt ook niet, smelt weg (mede omdat het hele dunne draadjes zijn), maar smelt niet samen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 14 okt 2021 08:56 #1332739

Als ik je foto correct interpreteer (bovenaan, net zichtbaar, organizers aan de mast), dan staan je spinlock stoppers verkeerd. Je opent ze door de hendel naar voor te duwen. Nu moet je trekken om ze te openen...

De lijnopening die we op de foto zien, is waar de lijn binnenkomt in de stopper. De andere kant (naar de mast gericht?) is de kant waar het halende part van de lijn uitkomt.
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 08:59 door Ondinneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gleistein Discover 8mm (swiftcord) als val? 14 okt 2021 09:17 #1332745

Ha, erg scherp! Dat klopt, ze horen andersom...

Op de foto zijn ze nog niet gemonteerd, alleen ff tijdelijk om aan de binnenkant de hulsmoeren te kunnen fixeren...

(Hoop werk trouwens dat monteren:
Gat boren.
Sandwich kern weghalen
Volgieten met epoxy
Weer boren
Soevereinen
Hulsmoeren aan binnenkant vastzetten (Hier ben ik nu...)
Daarna pas afmonteren met butyl...

Het houdt je bezig :)

Maargoed, dat is een ander draadje...










Laatst bewerkt: 14 okt 2021 09:18 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl