Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Strijkwant of Diamantverstaging?

Strijkwant of Diamantverstaging? 12 feb 2022 08:17 #1367979

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Nog effe een foto hoe het geworden is B)


Laatst bewerkt: 12 feb 2022 08:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 12 feb 2022 09:57 #1368010

Ziet er opzich netjes uit, maar ik krijg van dat moeroog een beetje de kriebels. Omdat ik het idee zo krijg dat van de bout die er doorheen zit er maar een paar gangen in die moer zit in plaats van volledig.



Grt. Mark






Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 12 feb 2022 15:18 #1368079

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1709
Op mijn Sigma 33 en later de Gibsea 362 (met rolgrootzeil) strijkbere masten gemaakt.
Na een dag moteren onder de Moerdijk door en daar de mast op trekken en zeilen.
Tijdens de dag motoren liet is de kraanlijn vanuit de mast naar de kikker SB-achter lopen en zette deze op spanning. Ook de grootzeilval naar achteren op spanning en dan naar SB. Topje was dan gefixeerd.
Vereder was de as van de mastvoer (waar de voet over draait) een uitstekende houder voor een pijpje naar het aangrijpingspunt van het strijkwand. Deze komt vanzelf onder spanning te staan wanneer je de mast laat zakken. Vaak zette ik op het achter plateau een paal waar de mast op rust en dan lag het allemaal als een huis en kon ik veilig varen met de mast gestreken. Op de foto waren we nog niet helemaal gereed maar het rode is een buisje RVS 1/2" en die twee gele zijn de lijnen.
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 12 feb 2022 15:56 #1368085

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Freetime1970 schreef :
Ziet er opzich netjes uit, maar ik krijg van dat moeroog een beetje de kriebels. Omdat ik het idee zo krijg dat van de bout die er doorheen zit er maar een paar gangen in die moer zit in plaats van volledig.



Grt. Mark
Geen zorgen Mark, dat oog zit rondom vastgelast aan een 14mm borstbout. Het schroefdraad is in zijn geheel niet gebruikt.
Kijk nog maar eens goed. Dan zie je rondom de las, keurig gepolijst nadien.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 16:09 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 12 feb 2022 16:04 #1368087

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Dag Reed,

Jouw situatie is net even anders als bij ons. Wij laten de mast slechts een stukje achterover kantelen, varen onder de brug door en zetten de mast weer rechtop. Dat doen we 2 keer en dan zijn we op open water. Dat is een ritje van 2 uur. Het laten zakken en weer overeind zetten duurt nog geen 10 minuten per keer, meestal minder. Het helemaal platleggen en een dag varen zoals jij moet doen is voor ons niet nodig. Als wij dat wel willen hebben we net als jij een goeie mik achterop en kunnen dan net als jij met de vallen de top fixeren.

Onze doorvaarthoogte is 14mtr en de brug 12,7mtr. Een klein stukkie is achterover is al genoeg dus. Het scheelt ons het weghalen van de giek en grootzeil enz enz. Maar hierdoor is het midden van de mast instabiel, wat nu is opgelost door het strijkwant.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 16:06 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 12 feb 2022 17:50 #1368116

koko schreef :
Freetime1970 schreef :
Ziet er opzich netjes uit, maar ik krijg van dat moeroog een beetje de kriebels. Omdat ik het idee zo krijg dat van de bout die er doorheen zit er maar een paar gangen in die moer zit in plaats van volledig.



Grt. Mark
Geen zorgen Mark, dat oog zit rondom vastgelast aan een 14mm borstbout. Het schroefdraad is in zijn geheel niet gebruikt.
Kijk nog maar eens goed. Dan zie je rondom de las, keurig gepolijst nadien.

Inderdaad. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 12 feb 2022 21:01 #1368161

Reed schreef :
Op mijn Sigma 33 en later de Gibsea 362 (met rolgrootzeil) strijkbere masten gemaakt.
Na een dag moteren onder de Moerdijk door en daar de mast op trekken en zeilen.
Tijdens de dag motoren liet is de kraanlijn vanuit de mast naar de kikker SB-achter lopen en zette deze op spanning. Ook de grootzeilval naar achteren op spanning en dan naar SB. Topje was dan gefixeerd.
Vereder was de as van de mastvoer (waar de voet over draait) een uitstekende houder voor een pijpje naar het aangrijpingspunt van het strijkwand. Deze komt vanzelf onder spanning te staan wanneer je de mast laat zakken. Vaak zette ik op het achter plateau een paal waar de mast op rust en dan lag het allemaal als een huis en kon ik veilig varen met de mast gestreken. Op de foto waren we nog niet helemaal gereed maar het rode is een buisje RVS 1/2" en die twee gele zijn de lijnen.

Zeg Reed, ik zie dat zo’n Sigma 33 een Selden mast heeft met van die schijven onderin de mast en zo’n niet kantelbare Selden mastvoet. Onze Maxi 33 heeft zo’n zelfde mast met schijven onderin en mastvoet.

Heb je toevallig wat informatie en foto’s over hoe je de strijkinstallatie op je Sigma 33 hebt gemaakt, met nadruk op mastvoet kantelbaar maken?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 21:07 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 13 feb 2022 08:14 #1368215

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik ben bezig mijn mast te vervangen voor een Selden mast en heb de Selden mastvoet er onder uit gehaald. Er komt een rvs plaat met een kraag die precies in de mast past waar een scharnier op is gelast.


Laatst bewerkt: 13 feb 2022 08:17 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 14 feb 2022 16:37 #1368746

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1709
Ik heb lang gezocht en heb alleen wat toevallige foto`s gevonden.
De onderzijde van de mastvoet os wat rond zodat deze getrimt kan worden.
De originele voetplaat heb ik vervangen voor twee platte platen welke aan de achterzijde scharnieren.
De onderste plaat op de plaats van de originele voetplaat op de kajuit gemonteerd.
DE bovenste voetplaat is voorzien van een opstaande rand.
Deze opstaande rand paste in het profiel van de mastvoet welke aan de mast bleef zitten.
Deze had ik met twee boutjes geborgd en wanneer ik de mast streek ging de bovenste plaat met de mast mee.
Voordeel is dat de mast zo strijkbaar is maar de losse functionaliteit behouden bleef om de mast te kunne trimmen. Wanneer het niet duidelijk is maak ik nog wel een tekening. Laat maar horen. Ciao, Jeroen.
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 14 feb 2022 16:50 #1368749

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1709
Hoop dat het nu duidelijk is. Ciao Jeroen
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 15 feb 2022 10:49 #1368888

Bedankt Jeroen! Ziet er goed uit. Volgens mij is het duidelijk. Maar je hebt dus in de Selden voet aan de mast gaten geboord om de voet te borgen schat ik?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 15 feb 2022 14:00 #1368931

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1709
Ja, dat klopt.
Iets ruime gaten genomen t.o.v. de diam. van de boutjes zodat wanneer de mast staat er ruimte genoeg is en de mast zich kan zetten bij het trimmen. Wanneer je dat te strak maakt komen daar spanningen op te staan en dan verliest het aluminium het waarschijnlijk van het RVS. Bij het strijken van de mast moet de bovenste RVS plaat alleen vast blijven zitten. Met de bakstagen (of soms de vallen kruislings onder de zalingen te trekken), fixeerde ik de mast zodat deze bij het bewegen van het schip niet heen en weer begon te zwiepen.
Als dat gebeurd is er geen houden aan en breekt het bij de mastvoet af. Blijft een beetje houtje touwtje oplossing maar het heeft een aantal jaren probleemloos gewerkt.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 15 feb 2022 21:03 #1369086

Reed schreef :
Ja, dat klopt.
Iets ruime gaten genomen t.o.v. de diam. van de boutjes zodat wanneer de mast staat er ruimte genoeg is en de mast zich kan zetten bij het trimmen. Wanneer je dat te strak maakt komen daar spanningen op te staan en dan verliest het aluminium het waarschijnlijk van het RVS. Bij het strijken van de mast moet de bovenste RVS plaat alleen vast blijven zitten. Met de bakstagen (of soms de vallen kruislings onder de zalingen te trekken), fixeerde ik de mast zodat deze bij het bewegen van het schip niet heen en weer begon te zwiepen.
Als dat gebeurd is er geen houden aan en breekt het bij de mastvoet af. Blijft een beetje houtje touwtje oplossing maar het heeft een aantal jaren probleemloos gewerkt.

Dat ga ik meenemen in het ontwerp van onze voet. De Maxi 33 heeft gepijlde zalingen, 7/8 tuig en geen bakstagen om als strijkwant te gebruiken om het zwiepen tegen te gaan. Strijken zal voor mij niet een wekelijkse actie zijn en (deels)strijken tijdens het varen was ik niet echt van plan. Maar ik zit toch te denken aan strijkwanten van dyneema toe te voegen.

De boot heeft een vaste glazen sprayhood, dus daar moet ik nog wat meet- en rekenwerk op los laten om te zien of het kantelen enigszins is te realiseren zonder belachelijk hoge (en potentieel instabiele) bok op het hek.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 feb 2022 21:04 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 15 feb 2022 22:09 #1369106

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Wij varen met deels gestreken mast, dat is wel een verschil natuurlijk, maar ik zou ook in jouw geval kijken naar een strijkwant. Het is een heel gevaarte hoor, zo’n mast.
Zoals je hebt kunnen lezen kon ik de bakstagen inzetten en heb ze met een blokje en curryklem nastelbaar gemaakt. Dan komt het qua puttings op het dek niet zo nauw. Mast laten kantelen en de bakstagen aantrekken as you go.
Onze puttings zitten wel goed uitgemeten, dat was al zo. Voor onze situatie ook echt noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 16 feb 2022 00:06 #1369115

Heb je die oogmoer op de kop van de bout gelast ? Ik dacht dat de bout kop aan de andere zijde zou te zien zijn namelijk. Vandaar. :whistle:
Maar wat heb je dan op de andere zijde zitten een zeskant moer of toch ook een oog moer?



Grt. Mark





Verzonden. Vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 16 feb 2022 00:31 #1369116

koko schreef :
Wij varen met deels gestreken mast, dat is wel een verschil natuurlijk, maar ik zou ook in jouw geval kijken naar een strijkwant. Het is een heel gevaarte hoor, zo’n mast.
Zoals je hebt kunnen lezen kon ik de bakstagen inzetten en heb ze met een blokje en curryklem nastelbaar gemaakt. Dan komt het qua puttings op het dek niet zo nauw. Mast laten kantelen en de bakstagen aantrekken as you go.
Onze puttings zitten wel goed uitgemeten, dat was al zo. Voor onze situatie ook echt noodzakelijk.

Ja dat is de mast van 13,5 meter ex antennes zeker. Ik heb hier ooit ergens een artikel gevonden over een “lopend strijkwant”. Daarbij hoeft de putting va het strijkwant niet hart op hart met het draaipunt van de mast te staan en stabiliseerde tevens ook de bokkepoot/spiboom. Dat was echter wel een stuk kleinere boot en geen rolfok. Maar tegenwoordig kun je veel met dyneema. Als het zo ver is met de kantelbare mastvoet, dan eens kijken of dit een optie is. Scheelt weer een a-frame, extra puttingen en wat rvswerk. Mocht ik toch half gestreken willen varen, dan kan altijd nog gemonteerd worden.

Een elektrische ankerlier lijkt me trouwens ook wel wat om de mast weer rechtop te krijgen.

Met 16m doorvaarthoogte wil ik onder de 10m komen om onder enkele vaste bruggen door te komen waaronder bij een sluis. Met ‘half’ gestreken mast (max 33o hoek) en flink verval in een oude sluis lijkt mij dat vragen om problemen. Iets verder is de doorvaarthoogte zelfs lager ~8,5m. Mij gaat het momenteel vooral om af en toe een weekend te motoren naar Maastricht of Roermond bijv en vakanties naar Zeeland, Antwerpen etc. Ik hou niet van afhankelijk te zijn van een kraan (onbekend materieel, personeel, kosten, etc).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 16 feb 2022 07:10 #1369131

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Met zulke hoogteverschillen tussen mast en brug zou ik ‘m niet half gestreken willen hebben geloof ik. Dan maar een mik achterop.

De vorige eigenaar moest ook een dag motoren met lage bruggen en gebruikte ook een mik. Dat A frame lijkt me een moetje hoor. Als je maar een klein beetje achterover hoeft kan het zonder ( doet een havengenoot van mij). Maar ergens wordt de hoek te scherp en zal het niet meer gaan.

Ik heb een A frame, ben ik blij mee.

Wij hebben een elektrische lier uit de 4x4 Autowereld. Dat werkt wel heel prettig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 16 feb 2022 07:33 #1369141

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Freetime1970 schreef :
Heb je die oogmoer op de kop van de bout gelast ? Ik dacht dat de bout kop aan de andere zijde zou te zien zijn namelijk. Vandaar. :whistle:
Maar wat heb je dan op de andere zijde zitten een zeskant moer of toch ook een oog moer?
Grt. Mark
Verzonden. Vanaf mijn iPad zonder tapatalk.

Zo zit het

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 16 feb 2022 19:37 #1369401

koko schreef :
Met zulke hoogteverschillen tussen mast en brug zou ik ‘m niet half gestreken willen hebben geloof ik. Dan maar een mik achterop.

De vorige eigenaar moest ook een dag motoren met lage bruggen en gebruikte ook een mik. Dat A frame lijkt me een moetje hoor. Als je maar een klein beetje achterover hoeft kan het zonder ( doet een havengenoot van mij). Maar ergens wordt de hoek te scherp en zal het niet meer gaan.

Ik heb een A frame, ben ik blij mee.

Wij hebben een elektrische lier uit de 4x4 Autowereld. Dat werkt wel heel prettig.

Ik denk ook dat half strijken bij die bruggen en sluizen vragen is om problemen, dus de strijkinstallatie gaat waarschijnlijk dan niet tijdens de vaart gebruikt worden. Hierdoor hoop ik de installatie wat eenvoudiger te kunnen houden, zodat de aanpassingen beperkt kunnen blijven en dus geen A-frame. Komt er toch een A-frame, dan maak ik de installatie zo dat deze ook tijdens de vaart gebruikt kan worden, tenminste, anders is het ook maar half werk :)

Vwb die elektrische lier, heb je die toevallig vast gemonteerd in de ankerkist permanent verbonden met de voorstag?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 16 feb 2022 19:52 #1369409

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1709
Niet vergeten de mast goed te fixeren tijdens het varen.
Eenmaal in beweging hou je er niets aan en kunnen er enorme krachten optreden.
Dat is niet alleen links / rechts maar ook op en neer in de golven.
Op onze gibsea 362 had ik een elektrisch ankerliertje met kaapstander. Bediening met voetknop.
Mast omhoog ging sneller dan een biertje uit de koelbox trekken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 16 feb 2022 21:15 #1369429

Reed schreef :
Niet vergeten de mast goed te fixeren tijdens het varen.
Eenmaal in beweging hou je er niets aan en kunnen er enorme krachten optreden.
Dat is niet alleen links / rechts maar ook op en neer in de golven.
Op onze gibsea 362 had ik een elektrisch ankerliertje met kaapstander. Bediening met voetknop.
Mast omhoog ging sneller dan een biertje uit de koelbox trekken.

Zekeren van de mast komt wel goed. Vorige keer ook gedaan, maar de mikken wil ik wel in demontabele RVS uitvoering de volgende keer:



Ankerlier met kaapstander staat nog op een wensenlijstje, maar die zijn lastig te plaatsen op een Maxi 33. Sommige Zweedse bootontwerpen zijn niet met ankerbeslag uitgerust of voorbereiding hiervan, dus hier zijn wijzigingen nodig. Boegsprietje met gennaker staat ook nog op een lijstje. Stap voor stap. De strijkinstallatie zal eerst wel met blokken met flinke vertraging en een genualier gaan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 19 juli 2022 17:13 #1408520

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Om het topic nog even af te sluiten: het is een strijkwant geworden, bevestigd in de gaten voor de bakstagen. Met behulp van een talie met vioolblokken op lengte verstelbaar gemaakt. Door de lijn uit de talie te wisselen voor langere lijnen zijn ze dus ook nog inzetbaar als bakstagen.
De aangelaste ogen zitten precies op de goede plek, want ik hoef de talie niet na te stellen als de mast gestreken is.

We zijn nu een aantal keren onder de bruggen door gegaan. 1 keer met een dikke 20 kts wind op de kop met bijbehorende golfjes. Dat was niet fijn, maar het strijkwant heeft zich bewezen. Van links naar rechts niet meer zwiepen en mooi stabiel. Met die golfjes recht op de kop danste de mast wel even op en neer tot hij in zijn eigen gewicht hing. Maar goed, daar was het strijkwant ook niet de oplossing voor. Die was tegen het zwiepen. Op dat moment geleerd dat we de mast prima ook eerder kunnen laten zakken waar we in de luwte liggen en dan maar een stukje langer varen met deels gestreken mast. Onze grote angst was steeds de golfslag van motorboten, speedboten en andere golfslagtrekkers. Dat is nu opgelost, al zoeken we het niet op natuurlijk. Uit en thuis zeer gelukkig met het resultaat, want minder stress tijdens de brugpassage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 19 juli 2022 17:43 #1408533

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Gaaf! Wat een beetje knutselwerk al niet vermag!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl