koko schreef :
Wij varen met deels gestreken mast, dat is wel een verschil natuurlijk, maar ik zou ook in jouw geval kijken naar een strijkwant. Het is een heel gevaarte hoor, zo’n mast.
Zoals je hebt kunnen lezen kon ik de bakstagen inzetten en heb ze met een blokje en curryklem nastelbaar gemaakt. Dan komt het qua puttings op het dek niet zo nauw. Mast laten kantelen en de bakstagen aantrekken as you go.
Onze puttings zitten wel goed uitgemeten, dat was al zo. Voor onze situatie ook echt noodzakelijk.
Ja dat is de mast van 13,5 meter ex antennes zeker. Ik heb hier ooit ergens een artikel gevonden over een “lopend strijkwant”. Daarbij hoeft de putting va het strijkwant niet hart op hart met het draaipunt van de mast te staan en stabiliseerde tevens ook de bokkepoot/spiboom. Dat was echter wel een stuk kleinere boot en geen rolfok. Maar tegenwoordig kun je veel met dyneema. Als het zo ver is met de kantelbare mastvoet, dan eens kijken of dit een optie is. Scheelt weer een a-frame, extra puttingen en wat rvswerk. Mocht ik toch half gestreken willen varen, dan kan altijd nog gemonteerd worden.
Een elektrische ankerlier lijkt me trouwens ook wel wat om de mast weer rechtop te krijgen.
Met 16m doorvaarthoogte wil ik onder de 10m komen om onder enkele vaste bruggen door te komen waaronder bij een sluis. Met ‘half’ gestreken mast (max 33
o hoek) en flink verval in een oude sluis lijkt mij dat vragen om problemen. Iets verder is de doorvaarthoogte zelfs lager ~8,5m. Mij gaat het momenteel vooral om af en toe een weekend te motoren naar Maastricht of Roermond bijv en vakanties naar Zeeland, Antwerpen etc. Ik hou niet van afhankelijk te zijn van een kraan (onbekend materieel, personeel, kosten, etc).