Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Strijkwant of Diamantverstaging?

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 07:36 #1336135

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Om onder de bruggen door te kunnen hebben wij een strijkinstallatie. Dat gaat bijna perfect, maar als het druk is bij de bruggen blijft het spannend. Sloepen, speedboten, motorkruisers en andere kuilentrekkers veroorzaken dan golfslag die wij dan net even niet kunnen gebruiken.
Het hoofdwant blijft mooi strak staan en houd de top keurig stil, maar de D1 en D2 komen slap te hangen. Bij golfslag heeft de mast dus ruimte om in het midden te gaan slingeren. Ondanks goed kijken, proberen er onder door te varen als er net even niemand aan komt blijkt in de praktijk dat niet te lukken.

Ik wil dat oplossen. Hopelijk ;) ;)

Het verplaatsen van het svharnierpunt van de D1 en D2 is natuurlijk de eerst logische stap, maar geeft het probleem dat de spanners dan op rijtje komen te staan en moeizaam aan te draaien zijn. Daarbij komen alle krachten dan nog op 1 plek te staan.

De andere optie is een strijkwant. In het midden van de mast ergens een extra stag aanbrengen en die op hetzelfde draai/ bevestigingspunt als de topwanten vastzetten. Krachten zijn klein, eventueel wegneembaar maken, prima oplossing.

Maar, ik heb een setje zalingen over van de oude mast. Als ik die in het midden van de mast plaats, en dan a la een diamantverstaging van onder naar boven daar een extra verstaging over laat lopen dan heb je daar geen last van aan dek en verstijf je de mast in het midden, toch?
Betekent wel doorvoer gaten in de echte zalingen. Is dat een probleem?

Wat zijn juliie gedachten qua krachten? Heeft het echt dat verstijvende effect? Redenen om dit nou echt niet te doen?
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 07:38 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 07:45 #1336138

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Ik zou een strijkwantje doen van dynema. Zo'n diamant constructie geeft meer weerstand en gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 09:40 #1336171

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3416
Als je die D1 en D2 nu eens vlak boven het draaipunt van het strijkwant (topwant?) op elkaar klemt?
Daar heb je een speciaal stukje beslag voor nodig (denk ik).
Ik heb dat heeeel lang geleden eens voor iemand gemaakt. Was een noodoplossing maar werkte goed.
Nu stel ik me jouw situatie mogelijk niet goed voor dus een paar foto's zouden nuttig zijn.
Voordeel is in ieder geval dat je geen (voor het zeilen overbodige en wind vangende) extra draden en constructies nodig hebt.

En wat de optredende krachten betreft: die zijn bij het mast strijken een fractie van die tijdens het zeilen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 10:21 #1336178

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
zeekraal schreef :
Als je die D1 en D2 nu eens vlak boven het draaipunt van het strijkwant (topwant?) op elkaar klemt?
Daar heb je een speciaal stukje beslag voor nodig (denk ik).
Ik heb dat heeeel lang geleden eens voor iemand gemaakt. Was een noodoplossing maar werkte goed.
Nu stel ik me jouw situatie mogelijk niet goed voor dus een paar foto's zouden nuttig zijn.
Voordeel is in ieder geval dat je geen (voor het zeilen overbodige en wind vangende) extra draden en constructies nodig hebt.

En wat de optredende krachten betreft: die zijn bij het mast strijken een fractie van die tijdens het zeilen.
Ik zal een paar detail foto's maken. Het heeft nog niet mijn voorkeur, maar dat kan ik beter uitleggen aan de hand van foto’s. Vandaag word hem niet, maandag zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 10:24 #1336179

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6072
koko schreef :
hoofdwant blijft mooi strak staan en houd de top keurig stil, maar de D1 en D2 komen slap te hangen
D1 = hoofdwant, die naar de top zijn topwant.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 11:07 #1336183

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
TuuLeVi schreef :
koko schreef :
hoofdwant blijft mooi strak staan en houd de top keurig stil, maar de D1 en D2 komen slap te hangen
D1 = hoofdwant, die naar de top zijn topwant.
I stand corrected ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 11:26 #1336185

Ik zou geen diamant maken naast je huidige zalingen. Maakt het complexer en stijver wanneer je zeilt. Kan in de weg zitten wanneer langs wil lopen etc. Strijkwant vanuit de mast net onder de zaling is de enige die ik op mijn d31 heb ( gepijlde zalingen) . Hoofdkantoor hangt slap wanneer ik half gestreken vaar over de Maas maar ligt vast. Grootzeilval span ik op naar de spiegel zodat de mast niet kan gaan wippen. Vast als een huis ook bij rollen agv binnenvaart.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 30 okt 2021 11:53 #1336192

Zonder foto's van de situatie is het erg lastig beoordelen.

Wat je nog wel eens ziet is dat in het mastdraaipunt een knikbaar element in het stag zit (toggle bijvoorbeeld) en dat er vanaf daar een lijntje naar een dekoog vóór het stag loopt. Een heel dun rvs draad met zo'n railing snapshackle/pelikaanhaak is genoeg.

De spanner kan dan eventueel ook boven de knik zitten, maar dat spant lastiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 04 nov 2021 16:23 #1337516

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Foto van de situatie





Ondertussen al aardig overtuigd dat een strijkwant toch het makkelijkst zal zijn. Ik denk er nu over hoe dat de combineren met de bakstagen. Die gebruik ik nu nooit, maar als er een combi te maken is heb ik de optie tenminste open.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 16:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 04 nov 2021 17:35 #1337538

Ik denk dat een extra strijkwant inderdaad voldoende zou moeten zijn om de mast in het midden beter te stabiliseren.

Maar Koko, puur uit nieuwsgierigheid en dezelfde wens om ook gemakkelijker de mast te kunnen strijken. Heeft jouw boot een Selden mast en zoja, heb je dan toevallig ook een foto van je kantelbare mastvoet die ik ter inspiratie kan gebruiken?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 04 nov 2021 17:47 #1337543

Van de foto lastig beoordelen, maar als je je HA leioog op masthoogte zet, ligt die dan toevallig in de as van de strijkinstallatie? Dan kun je gewoon je backstagjes door het leioog halen en op de genualier op spanning zetten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 04 nov 2021 18:41 #1337561

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3416
Wilde krabbel. Niet op schaal of ware grootte. Is maar een idee.

je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 04 nov 2021 19:02 #1337567

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Wow! Dat zijn beide inspirerende ideeën Boarderbas en Zeekraal! Bedankt alvast. Daar ga ik nog even mee stoeien!

Snel denkend over het idee van Bas: de karren hoeven niet precies op de juiste plek te staan, want ik kan de lijn ook aantrekken als de mast in positie hangt. Toch?

Idee van Zeekraal is in elk geval goed te realiseren zonder al te ingewikkelde constructie of hoogstaand laswerk.

@Orange Sunset: nu nog geen Selden mast, maar die komt er deze winter wel op. De mastvoet echter is niet zo merlgebonden qua constructie. Ik maak wel wat foto’s aankomende week ergens.

Top, blij mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 05 nov 2021 07:44 #1337629

koko schreef :
Foto van de situatie





Ondertussen al aardig overtuigd dat een strijkwant toch het makkelijkst zal zijn. Ik denk er nu over hoe dat de combineren met de bakstagen. Die gebruik ik nu nooit, maar als er een combi te maken is heb ik de optie tenminste open.

Wat ik mis in dit strijkwantscharnier is de zijdelingse afsteuning op het kajuitsdak. Met gestreken mast heeft dit scharnier de neiging onder belasting naar binnen te buigen. En dat hoeft niet eens super veel te zijn om zijdelings speling op de mast te geven.
Op mijn vorige boot stak ik 2 stalen tentpaaltjes op maat tussen het scharnier en de mast voet. Bij Dehler is het af fabirke op het dek afgestemd. Dat helpt echt enorm.. en wellicht is je probleem dan al verholpen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 05 nov 2021 09:19 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 05 nov 2021 08:20 #1337644

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3416
ISO788 Hans schreef :
Wat ik mis in dit strijkwantscharnier is de zijdelingse afstemming op het kajuitsdak.

Een juiste opmerking.
In dit geval heel eenvoudig op te lossen door een wegneembare steun te maken tussen de bovenkant van de (verlengde) putting en rail op de kajuitopbouw.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 05 nov 2021 09:48 #1337665

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Goeie opmerking Hans! Ik ga daar iets voor verzinnen. Wat Zeekraal schrijft is al gelijk een goeie. Bedankt beiden!

Het probleem is er niet mee verholpen, omdat alleen de top is opgenomen in het huidige strijkwant. Ik wil ook graag het midden van de mast ondersteunen met een extra strijkwant. Daar begint zich nu een aantal goeie opties voor af te tekenen, waarvoor dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 09 nov 2021 20:33 #1338731

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Orange Sunset schreef :

Maar Koko, puur uit nieuwsgierigheid en dezelfde wens om ook gemakkelijker de mast te kunnen strijken. Heeft jouw boot een Selden mast en zoja, heb je dan toevallig ook een foto van je kantelbare mastvoet die ik ter inspiratie kan gebruiken?

Hier een paar foto’s van het deel dat in de mast gaat. Het andere deel dat op het dek zit is niet veel meer dan een vlakke plaat met ogen voor de pen als een scharnier.
Ook het deel dat in/aan de mast vast zit is niet veel meer dan een vlakke plaat waar strips op gelast zijn in de vorm van het profiel. Met een aantal popnagels worden de strips vastgezet zodat de boel op zijn plek blijft. Technisch gezien is dat niet eens echt nodig: die mast kan nergens meer heen en zeker niet omhoog. Heel simpel en effectief.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 09 nov 2021 20:57 #1338736

koko schreef :
Orange Sunset schreef :

Maar Koko, puur uit nieuwsgierigheid en dezelfde wens om ook gemakkelijker de mast te kunnen strijken. Heeft jouw boot een Selden mast en zoja, heb je dan toevallig ook een foto van je kantelbare mastvoet die ik ter inspiratie kan gebruiken?

Hier een paar foto’s van het deel dat in de mast gaat. Het andere deel dat op het dek zit is niet veel meer dan een vlakke plaat met ogen voor de pen als een scharnier.
Ook het deel dat in/aan de mast vast zit is niet veel meer dan een vlakke plaat waar strips op gelast zijn in de vorm van het profiel. Met een aantal popnagels worden de strips vastgezet zodat de boel op zijn plek blijft. Technisch gezien is dat niet eens echt nodig: die mast kan nergens meer heen en zeker niet omhoog. Heel simpel en effectief.

[…]

Bedankt voor het delen koko. Dit geeft inderdaad weer wat inspiratie. Maststrijkinstallaties bij boten >30 voet hoor en lees je niet veel over. Alleen komen bij onze mast momenteel de vallen aan de onderkant van de Selden mastvoet eruit (geïntegreerde blokken). Maar ik denk dat ik er vrijwel niet onderuit kom om de mastvoet aan te passen en de vallen voor de mastvoet naar buiten te laten open. Deze kantelbare mastvoet ziet goed robuust uit en ook de voetblokken laten meekantelen heb ik nog niet eerder gezien.

Wel denk ik dat ik nog een kleine aanpassing zou maken, en dat is aan de andere zijde dan het scharnier in de vaste plaat op het dek een pin omhoog laten steken waar de kantelende mastvoet plaat dan in kan vallen door er op de juiste plek een gat te boren. Wellicht niet nodig, maar misschien verlicht dit wat krachten op het (eigenlijk zeer robuust ogende) scharnier bij het mogelijk verdraaien en pompen van de mast. Valt waarschijnlijk in categorie overkill :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 nov 2021 21:16 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 09 nov 2021 21:27 #1338748

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Vind het toch niet zo’n gekke gedachte hoor, die pin. Geeft extra steun aan het scharnier als de mast achterover hangt en helpt tegen het wringen bij slingeren van de mast.

De blokken hebben wel die veren nodig hoor als je ze mee laat kieperen. Anders vallen de borstbouten er misschien uit. Dat wil je niet, want als je het niet merkt zit er zo’n borstbout onder de plaat klem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 09 nov 2021 21:29 #1338749

Er wordt bij ons tot 36 ft gestreken… goede vertraging en evt elektrische anker lier…
@koko: vergis je niet dat een stabiel strijkwant in de gehele constructie stijfheid geeft…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 09 nov 2021 21:42 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 09 nov 2021 21:42 #1338751

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3416
Orange Sunset schreef :
Maststrijkinstallaties bij boten >30 voet hoor en lees je niet veel over.

34 voet hier en altijd alleen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 09 nov 2021 22:08 #1338762

ISO788 Hans schreef :
Er wordt bij ons tot 36 ft gestreken… goede vertraging en evt elektrische anker lier…
@koko: vergis je niet dat een stabiel strijkwant in de gehele constructie stijfheid geeft…
zeekraal schreef :
Orange Sunset schreef :
Maststrijkinstallaties bij boten >30 voet hoor en lees je niet veel over.

34 voet hier en altijd alleen.

Klinkt als havens om eens inspiratie op te doen, maar ik ga het topic hier niet verder vervuilen en zal binnenkort eens een eigen topic openen om inspiratie op te doen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 01 dec 2021 19:03 #1346286

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Al een tijd niet gereageerd in dit topic, maar zeker wel over na gedacht.

Wat ik ga doen is de zijdelingse afsteuning realiseren. Zoals Hans aangaf lijkt het me inderdaad dat dit veel extra stabiliteit geeft.

Verder besloten om een eenvoudige maar stevige ring op de poten te laten lassen en daar de bakstagen op te zetten. Dan blijf ik gebruik maken van de huidige mogelijkheden zonder extra gaten in de mast. In principe installeer ik de bakstagen dan als strijkwant. Tegen de tijd dat ik op water ben waar bakstagen nuttig zullen zijn heb ik tijd genoeg gehad om er een setje lijnen met vioolblokken aan te maken en deze naar achter te halen. Zo is er 99% van de vaartijd geen last van de extra "rommel" bij de mast.

Bedankt aan allen voor het meedenken. Na een rondje ingewikkelde oplossingen toch weer uitgekomen bij een eenvoudig te realiseren oplossing. Dat zijn de beste ;) En natuurlijk de tip voor zijdelingse afsteuning gekregen. Top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 01 dec 2021 20:06 #1346302

Nice! Succes!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkwant of Diamantverstaging? 23 jan 2022 10:01 #1362080

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15624
Om het verhaal nog even af te maken: vandaag met een vriend gesproken die het laswerk gaat doen.

Ik had al besloten dat het geen diamantverstaging zou worden, maar de bakstagen worden zo gemaakt dat ze ook ingezet kunnen worden als strijkwant. De mast heeft dan ongeveer halverwege de extra steun die ik zoek om tijdens het varen de mast veiliger te kunnen laten zakken en zo onder de brug door te kunnen.

Wat we gaan doen is eigenlijk supersimpel: er komt een normale borstbout voor verstaging (14mm) waar een oogmoer aan gelast wordt. De borstbout voor het topwant en het oog voor het strijkwant. De borstbout wordt dan weer normaal geborgd met een splitpen.

De poot wordt ter plaatse van het gat voor de borstbout ook nog opgedikt, zodat er veel meer dragend vermogen ontstaat.

Als de mast staat kan ik de exacte maten voor de zijsteunen meten en daar iets moois voor bedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl