Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil

Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil 22 mei 2022 12:32 #1393017

Beetje zitten vingerverven. Maar dit is wat ik eruit heb gehaald en aangepast op mijn situatie:



Overloop
  • Onder 2 vioolblokken met hondsvotten.
  • Boven 1 low friction ring waar 4 keer een (dyneema-?)lijn doorloopt (schavielt dit niet te zeer?)
  • Er wordt 1 lijn gebruikt voor beide vioolblokken. Is deze lijn onder spanning tussen de 2 vioolblokken nog goed los te gooien om de overloop te verzetten?
Grootschoot (afwijkend van Holtere, geen fijnafstelling, bedienbaar vanaf dak achterkajuit)
  • 3 loper boven, 3 loper met hondsvot beneden (1:4 is waarschijnlijk al genoeg, momenteel 1:3)
  • Voetblok draaiende basis met klem op kajuitdak, kan evt grootschoot naar lier (16 single speed) leiden.
  • Grootschoot loopt via onderste grootschootblok naar het voetblok op het kajuitdak
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil 22 mei 2022 13:25 #1393023

Mooi bedacht systeem. Ik vraag mij wel af hoe je in vlagen de giek nu met behoud van twist even “naar lei kunt laten zakken”, zoals je met een aktief bediende traveller zo eenvoudig bereikt. Zowel grootschoot als “overloopblokken” beïnvloeden hier de horizontale én verticale giekstand tegelijk toch?

Voor lange toertochten geen probleem, maar het lijkt mij dat in een wedstrijd de boathandling wel meerceetk is (en even wennen ;))
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 13:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil 22 mei 2022 14:50 #1393036

Nachtvlinder schreef :
Mooi bedacht systeem. Ik vraag mij wel af hoe je in vlagen de giek nu met behoud van twist even “naar lei kunt laten zakken”, zoals je met een aktief bediende traveller zo eenvoudig bereikt. Zowel grootschoot als “overloopblokken” beïnvloeden hier de horizontale én verticale giekstand tegelijk toch?

Voor lange toertochten geen probleem, maar het lijkt mij dat in een wedstrijd de boathandling wel meerceetk is (en even wennen ;))

Nu ben ik geen wedstrijdzeiler, maar de vraag die je stelt had ik ook. De hoogte van de low friction ring is bepalend voor de trim. Maar des te hoger de low friction ring / kleiner de hoek naar de vioolblokken is geplaatst, des te minder invloed deze ‘overloop’ heeft op de trim. Misschien verschilt de trim in praktijk tijdens een vlaagje dusdanig weinig, dat het verwaarloosbaar is?

Voor mijn wensen zal het wel prima voldoen, maar ik ben ook wel benieuwd naar Holtere zijn ervaringen op dit punt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 14:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil 22 mei 2022 15:07 #1393040

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Als je de perfect ingerichte wedstrijdboot hebt dan zal die overloop ook perfect zitten.
De creativiteit begint bij een minder perfecte overloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil 22 mei 2022 15:09 #1393041

Nachtvlinder schreef :
Ik vraag mij wel af hoe je in vlagen de giek nu met behoud van twist even “naar lei kunt laten zakken”, zoals je met een aktief bediende traveller zo eenvoudig bereikt. Zowel grootschoot als “overloopblokken” beïnvloeden hier de horizontale én verticale giekstand tegelijk toch?

Als de neerhouder goed strak staat doet de grootschoot niets.
Daarmee kun je dus niet de traveller simuleren.

Dat zal moeten met de loef-overloopblokken.
En dan is met 1 op 4, bovendien onder 45 graden, niet genoeg.
Door die hoek is het eigenlijk meer 1 op 2.

Ook de totale vertraging is wat weinig.
Als de grootschoot 1 op 6 is en de 'overloop' feitelijk 1 op 2 (door de hoek) is het totaal 1 op 12.

Goed voor 20 a 25 m2 grootzeil, daarboven te weinig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil 22 mei 2022 15:20 #1393042

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Heb je het over mijn opzet?
Je vergeet de fijntrim in de giek en alles kan zo op de lieren.
Wedstrijdjes vaar ik alleen tegen mezelf ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met verwijderbare traveller grootzeil 23 mei 2022 09:12 #1393256

holtere schreef :
Als je de perfect ingerichte wedstrijdboot hebt dan zal die overloop ook perfect zitten.
De creativiteit begint bij een minder perfecte overloop.

De poëet! :laugh:
Baasklusje schreef :
[…]

Als de neerhouder goed strak staat doet de grootschoot niets.
Daarmee kun je dus niet de traveller simuleren.

Dat zal moeten met de loef-overloopblokken.
En dan is met 1 op 4, bovendien onder 45 graden, niet genoeg.
Door die hoek is het eigenlijk meer 1 op 2.

Ook de totale vertraging is wat weinig.
Als de grootschoot 1 op 6 is en de 'overloop' feitelijk 1 op 2 (door de hoek) is het totaal 1 op 12.

Goed voor 20 a 25 m2 grootzeil, daarboven te weinig.

Dit moet ik nog even op me laten inwerken. Ik heb een grootzeil van ~30m2.

Ik snap die totale vertraging alleen niet. Als ik 1:6 heb en 1:2, dit is toch geen cascade opstelling, dus max vertraging is dan toch 1:6 ipv 1:12?

Momenteel zit op de grootschoot een 1:3 vertraging die verbazingwekkend vrij goed zonder lier te bedienen lijkt. Afhankelijk van de weersomstandigheden. Het liertje maat 16 is eigenlijk veel te zwaar voor de 1:3. Origineel was het ook een 1:2 vertraging af werft.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl