holtere schreef :
Je overdrijft wat maar je vergeet dat een fokkie monsterlijk veel spanning vraagt op een plek die er niet voor ingericht is. Wil je dat negeren? prima, ik doe dat niet en houd de boel liever gaaf en heel.
Schreef ik met betrekking tot de plaatsing niet dat het wat extra denkwerk vergt, ook qua krachtsverdeling?
Een fyne, niet te dunne plaat rvs spreidt de krachten al snel dusdanig dat het best te doen is. Dat "wil je dat negeren" past hier dus niet. En dat quasi-esthetische argument met betrekking tot "een fraai schouwspel van moeren" is ook alleen maar iets in
the eye of the beholder. Met een paar mooie dopmoeren wordt het gewoon functionele schoonheid. Ik ben Jan des Bouvrie niet en ik word niet warm of koud van een bout meer of minder in het zicht.
Daarbij geeft deze constructie veel meer en betere trimmogelijkheden dan een rail.
Wat denk je allemaal nodig te hebben? de HA-fok waarmee ik ooit voer had twee standen: volledig dichtgetrokken-hoog aan de wind of een knikje in de schoot, cq. halve wind. Dat laatste is een kwestie van de schoot vieren. Qua plaatsing in dwarsrichting zit het railtje zo dicht mogelijk bij de optimale schoothoek voor hoog-aan-de-wind. Bij een goede plaatsing is op die koers aan in-fucken geen behoefte.
Bij een optimaal gesneden en geschootte HA-fok zit, zeker bij aan-de-windse koersen het de halshoek zó dicht bij het blok, dat je qua voor- of achteruit maar weinig nodig hebt. Ook bij ruimere koersen heb je wat dat betreft niet veel extra's nodig. Hoogstens een in-fucker als de halshoek te ver naar buiten waait, naar je zin.
Maar goed. Iedereen moet het inderdaad zo doen als hem of haar zelf het best lijkt. Waarvan acte.