Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom?

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 21:08 #1361734

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Waarom zijn de bananen keerfok rails krom?

De plannen voor verkoop van mijn bootje zijn even in de ijskast, de tijd ontbreekt en eerlijk gezegd vind ik ook niet het schip dat ik zoek.

Ik ben nu bezig met het plaatsen van een furler op de kotter(slutter)stag voor een kleine high aspect of hoog gesneden zeil voor meer wind.
De extra set lieren en extra blokken voor de genua rails heb ik nog van de stagfok.

Nu kwam ik vorig jaar een phantom35 tegen met een keerfok. Die liep over een gebogen rail op pootjes.
De boogvorm van de rail zal er neem ik aan voor zijn om zonder vieren van de schoot over stag te kunnen gaan. Maar waarom kan dat met een rechte rail dan niet? Het is toch de afstand die schoot heeft van het gelagerde blok tot de vast bevestiging aan dek.
Of buigt de rail aan de einden richting boeg om de ronding van het dek te compenseren?
En als die boogvorm dan belangrijk is, hoe bepaal je dan de diameter?
Laatst bewerkt: 21 jan 2022 21:25 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 21:28 #1361741

Hierbij een documentje voor een aantal mogelijkheden, er zijn er nog wel meer als je met google op keerfok zoekt zal je er nog wel meer vinden.
support.seldenmast.com/files/1452845336/597-205-E.pdf
antal.it/data/files/pdf/cars/SPE0003.pdf
Laatst bewerkt: 21 jan 2022 21:34 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 21:41 #1361743

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Als ik het plaatje in de selden folder zie, dan lijkt het Pythagoras te zijn die de kromming bepaalt; de schuine zijde van de driehoek, die wordt bepaald door de fok aan het einde van de rail, is langer dan de rechte zijde van de fok direct naar het midden.
Heeft het dek een ronding dan wordt dat nog versterkt doordat de lijn ook nog een hoek maakt door hoogteverschil.

Er zijn dus blijkbaar 2 keuzes;
1. de rail van binnen naar buiten omhoog laten lopen
2. de rail van binnen naar buiten naar voren laten lopen

Heb je een huisje op het dek dan zet je de rail op pootjes om meer lengte te krijgen. Met een vlak dek heb je alleen pootjes nodig bij optie 1.

Zie ik dat goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 21:51 #1361745

Op onze boot uit '78 zit af fabriek een keerfok met de schoot doo een blok op een rechte rails (en dan via een blokje op het voordek naar de railng en vervolgens naar de kuip). Wel zo simpel.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 21:55 #1361746

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Een keerfok is fijn op klein water, c.q. voor luie zeilers.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 22:02 #1361748

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Het enige nadeel dat ik daarvan kan zien is dat je fok wat losser komt tijdens de overstagmaneuvre en wat meer klappert.
Waarom is dat erger dan zo'n kromme rail en dus een hek over de breedte van je schip.
Bij jouw boot @RobertWalter1 kan het blijkbaar wel.

@Lamavare: ik reken mijzelf idd tot de luie zeilers, solo met wat meer wind lijkt me zo'n keerfokje heerlijk makkelijk, maar dat hek op het dek...
Laatst bewerkt: 21 jan 2022 22:06 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 22:15 #1361752

La Mavare schreef :
Een keerfok is fijn op klein water, c.q. voor luie zeilers.
Met onze vorige boot van 26 voet kruiste ik de Maas (~90m breed?) op zonder keerfok, met een genua 1 en babystag. Dat is best wel wat werken.

Onze huidige boot heeft een keerfok, daarmee is het (logisch) een stuk gemakkelijker op op te kruisen, maar tot nu toe bevalt een keerfok me niet echt kwa trim. Maar het is inderdaad veel gemakkelijker, maar ik zeil niet omdat het zo gemakkelijk moet zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 21 jan 2022 22:45 #1361754

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Ekke schreef :
Het enige nadeel dat ik daarvan kan zien is dat je fok wat losser komt tijdens de overstagmaneuvre en wat meer klappert.

Je trimt de fok ook naar binnen en naar buiten, samen met de schootspanning geeft dat een kromme rail. Anders zou je bij het aantrekken de schoot ook naar binnen trekken. Net als bij een normale fok gebruik je dus de schootspanning en de positie van je kar om je hoek en twist te bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 23 jan 2022 09:31 #1362068

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Ik heb wel eens een zelf geknutselde overloop gezien van een dikke verstelbare wegneembare dyneema draad met. Net alles een laser achterop. Hoe goed dat werkte ( en hoeveel schade dat oplevert) heb ik niet gevraagd. Vond het wel creatief. Er Was overigens meer geknutseld aan die boot. ( niet allemaal even fraai) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 27 jan 2022 16:57 #1363494

  • hedzer
  • hedzer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo Ekke,

op platbodems zie je vaak een rechte rail voor de keerfok. Op jachten is die vaak gebogen. Het voordeel van een gebogen rail is dat tijdens de overstagmanoevre de fok niet (of minder) gaat klapperen omdat er door de buiging altijd een beetje spanning op de schoot blijft staan.
Platbodems draaien wat lastiger vaak, dan is het wel belangrijk dat alles druk uit de fok is zodat het grootzeil druk van achteren kan geven.
Bij jachten is dat wat minder belangrijk, die draaien toch wel.

Groet, Hedzer
een knuffel in de morgen is een dag zonder zorgen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom zijn de bananen / keerfok rails krom? 27 jan 2022 17:52 #1363502

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Ik heb de fok nog nooit los gegooid om de overstag in te zetten.
Wel heb ik vaak de fok bak gehouden met een touwtje(lijntje) en deze met veel geweld en een grote zwiep los gelaten. Als je dan vroeg los laat staat deze nog even te klapperen aan de nieuwe lij.
Het weer aantrekken na de overstag kost ook zoveel inspanning dat je er normaal niet aan wil beginnen.
Soms moet de overloop zelfs nog om de mast en gaat deze dan dus ook nog naar voren. Niet ideaal maar noodzakelijk.
Ik vind een fokkeboom persoonlijk een veiligere oplossing, maar ook die heeft nadelen ;-)
Als je plek hebt, zou ik ook een gebogen overloop op de fok zetten.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl